BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Bonner Richard F. (Malardalen Univeristy, Vasteras, Sweden), Mamchych Tetyana I. (Volyn National University, Lutsk, Ukraine)
Tytuł
Speaking of the Intellect, Instinctively
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2008, nr 25, s. 26-37, bibliogr. 32 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Knowledge Acquisition and Management
Słowa kluczowe
Języki naturalne, Psychologia człowieka, Umysł ludzki, Filozofia, Zachowania międzyludzkie
Natural languages, Human psychology, Human mind, Philosophy, Interpersonal behaviours
Uwagi
summ.
Abstrakt
Język naturalny staje się narzędziem poznania, pytania wyrażone w pierwszym powinny być dopowiedziane za pomocą drugiego; pytania o naukę poznania i trafność technologii powinny zaczynać się od pytań jak można wyrazić słowami myśli na temat poznania, swojego własnego poznania na początek. Można to zrobić dwojako: można rozmawiać o swoich myślach i uczuciach. Jednostka widzi się wtedy nie jako jednostka, ale jako przynajmniej układ podwójny. Jednakże, aby nie powodować problemów jednostka kontynuuje rozmawianie o sobie jako jednostce, nazywając w liczbie pojedynczej dualność Duszy i Intelektu. Poniżony przez żądania społeczne, Intelekt staje się płaszczyzną intelektualną, semantycznie zakorzeniony w zachowaniu, stąd sprawny, co jest przywilejem maszyny. Ale w przestrzeni publicznej pozostają non gratae, coraz częściej kaftan bezpieczeństwa zaciska się wokół ludzkiej duszy, gasząc iskrę ich społecznej i zawodowej obecności; iskrę, która przetrwała Kartezjusza i Marxa. Wiek za Freudem, cztery za Szekspirem i dwadzieścia cztery po Platonie, uczucia pozostają tajemnicą wymykając się słowom. Może tak powinno być? Dzielimy się swoimi uczuciami na tych sprawach, niezależnie od tego jakie są. (AT)

To the extent a cognitive artifact extends natural language, questions of the former should be preceded by answers to those of the latter; and, questions about cognitive science and pertinent technology should begin by asking how one may verbalise one’s ideas about cognition, one’s own cognition to start with. One does that, it is plain, in two ways: one talks of one’s thoughts and one’s feelings. One thus sees oneself not as one but as at least two. Not to cause unrest, however, one continues to talk of oneself as one, calling one’s pluralistic faculties in the singular as the Soul or the Intellect, the nest of the classical trivium of the beautiful, the good, and the intelligent. Degraded to tangible by social demand, the Intellect becomes intelligence plain, semantically rooted in behavior, hence operational, prerogative of machine. One’s remaining spiritual faculties, collectively labeled psyche, are something to aid by therapy or drugs to keep one from acting strange. Bottled in rational formaldehyde for almost a century, only recently get they restituted by science as key actors of cognition. But in public space they remain non gratae, increasingly so indeed as the digital strait jacket steadily tightens around people’s souls, taking the spark out of their social and professional presence, the spark that survived both Descartes and Marx. A century after Freud, four after Shakespeare, and four and twenty after Plato, feelings remain a mystery eluding words. Perhaps they should? We share our feelings on these vital mushy matters, irrespectively. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Anderson J.A., Bothel D., Byrne M.D. (2004). An integrated theory of the mind. Psychological Review, vol. Ill, no. 4, pp. 1036-1060.
  2. Baborski A., Bonner R. (2001). Managing corporate knowledge - two approaches. In: Knowledge Acquisition and Distributed Learning in Resolving Managerial Issues. Eds. A. Baborski et al. Mälardalen University Press, pp. 7-15.
  3. Becker E. (1962). The Birth and Death of Meaning. The Free Press, New York.
  4. Bloom A. (1987). The Closing of the American Mind: How Higher Education Has Failed Democracy and Impoverished the Souls of Today’s Students. Simon & Schuster, New York.
  5. Boden M.A. (Ed.) (1990). Philosophy of Artificial Intelligence. Oxford University Press, Oxford.
  6. Boden M.A. (2008). Mind as Machine: A History of Cognitive Science. Oxford University Press, Oxford.
  7. Bonner R., Mamchych T. (2005). Making sense of knowledge management. In: Acquisition and Management of Knowledge. Eds. M. Nycz, M. Owoc. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej nr 1064. AE, Wrocław, pp. 353-366.
  8. Borges J.L. (1941). The Library of Babel. David R. Godine, Inc., Boston.
  9. Camus A. (1956). The Rebel. Vintage Books, New York.
  10. Crawford S. et al. (2005). Emotion: Themes in Philosophy of the Mind. Open University.
  11. Donald M. (2005). Origins of the Modern Mind: Three Stages in the Evolution of Culture and Cognition. Harvard University Press.
  12. Dupuy J.-P. (2000). The Mechanization of the Mind. Princeton University Press.
  13. Eich E. et al. (2000). Cognition and Emotion. Oxford, Oxford University Press.
  14. Fagin R. (2003). Reasoning about Knowledge. MIT Press, Ann Arbor.
  15. Graham P. (2002). Hypercapitalism: language, new media, and social perceptions of value. Discourse & Society, vol. 13, no. 2, pp. 227-249.
  16. Hadamard J. (1996). The Mathematician’s Mind. Princeton University Press (published by PUP in 1945 as The Psychology of Invention in the Mathematical Field).
  17. Huxley A. (1932). Brave New World (Harper Collins edition 1998).
  18. Leslau C. & W. (1962). African Proverbs. Peter Pauper Press, New York.
  19. Lewis M. et al. (Eds.) (2008). Handbook of Emotions. The Guilford Press, New York.
  20. Marx K. (1973). Grundrisse: Foundations of the Critique of Political Economy (Rough draft), transl. by M. Nikolaus. Penguin Books, London.
  21. Miller A. (2007). Rhetoric, Paideia and the old idea of a liberal education. Journal of Philosophy of Education, vol. 41, no. 2, pp. 18-206.
  22. Minsky M. (2006). The Emotion Machine: Commonsense Thinking, Artificial Intelligence, and the Future of the Human Mind. Simon & Schuster, New York.
  23. Orwell G. (1946). Politics and the English Language. Penguin, London.
  24. Plato (1951). The Symposium, transl. W. Hamilton. Penguin, London.
  25. Poincaré H. (1908). Mathematical discovery. Paris.
  26. Schumann J.H. (1999). The Neurobiology of Affect in Language Learning. Wiley, New York.
  27. Stainton R.J. (ed.) (2006). Contemporary Debates in Cognitive Science. Wiley, New York.
  28. Tatarkiewicz W. (1979). O szczęściu. PWN, Warszawa.
  29. Thompson W.I. (2003). The Borg or the Borges? Journal of Consciousness Studies, vol. 10, no. 4-5, pp. 187-192.
  30. Wiebe J., Wilson T, Cardie C. (2005). Annotating expressions of opinions and emotions in language. Language Resources and Evaluation, vol. 30, no. 2-3, pp. 165-210.
  31. Wilson T.D. (2002). The nonsense of „knowledge management”. Information Research, vol. 8, no. 1, paper 144.
  32. Wierzbicka A. (1999). Emotions across Languages and Cultures: Diversity and Universals. Cambridge University Press, Cambridge.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu