BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Blumsztajn Anna
Tytuł
Jak realizować prawa najmłodszych dzieci do rozwoju i partycypacji - doświadczenia Fundacji Komeńskiego
How to ensure young children their right to education and development - Comenius Foundation experiences
Źródło
Polityka Społeczna, 2009, nr 9, s. 67-69, bibliogr. 6 poz.
Słowa kluczowe
Ochrona praw dziecka, Wyrównywanie szans edukacyjnych, Dzieci, Organizacje pozarządowe, Organizacje non-profit, Organizacje społeczne, Fundacje
Protection of children's rights, Equal educational opportunities, Children, Non-governmental organisation, Non-profit organisations, Social organisations, Foundation
Uwagi
summ.
Firma/Organizacja
Fundacja Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeńskiego
Abstrakt
Praw dzieci zapisane w Konwencji o Prawach Dziecka można podzielić na cztery grupy: prawo do przetrwania, ochrony, rozwoju i uczestnictwa. W artykule skupiono się na wymiarze edukacyjnym praw dziecka. Zwrócono uwagę jak prawo do rozwoju i uczestnictwa w odniesieniu do dzieci w wieku 0-3 lat rozumiane jest w Polsce, czy i jak jest realizowane. Zaprezentowano przykłady programów wdrażanych przez Fundację Komeńskiego, jednej z nielicznych organizacji społecznych specjalizującej się w działaniach na rzecz małych dzieci.

The rights of children to education and participation are in Poland almost exclusively limited to age-school children. Young children are seen as needing health care, not educational stimulation. This is why the Committe on the Rights of the Child issued a special comment recommending to apply all of the rights of the child, including those fostering education and participation, to young children. It seems particularly important to implement the rights of the child to this age group, who can’t express its own need autonomously and does not have any political or institutional support. Comenius Foundation is one of the very few polish nongovernmental organizations, who focus on educational activities for this age group. The two described Comenius Foundation projects – show how you can implement activities that allow the youngest citizens to educate themselves and participate into local social life. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Blumsztajn A. (2007), Przykłady rozwiązań edukacji przedszkolnej w krajach członkowskich Unii Europejskiej, w: C. Sadowska-Snarska (red.), System instytucjonalnej opieki nad dzieckiem, Białystok: Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Białymstoku.
  2. CHETNA (Centre for Health Education, Training and Nutrition Awareness) (2008), Every right for every child, Ahemdabad.
  3. Fundacja Komeńskiego (2009), Dokumenty strategiczne ~ misja, wizja dziecka, dostępne na stronie: .
  4. Komitet Praw Dziecka (2005), Komentarz Ogólny nr 7, dostępny na stronie: .
  5. Trancossi L. (2008), Podróż z prawami dziecka - doświadczenia edukacyjne Reggio Emilia, prezentacja na seminarium międzynarodowym "Dziecko - Obywatel", Fundacja Komeńskiego, Warszawa.
  6. Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych (1989), Konwencja o Prawach Dziecka, Internetowy System Aktów Prawnych, Kancelaria Sejmu, dostępna na stronie: .
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0137-4729
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu