BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Misiąg Franciszek
Tytuł
Handel w transformowanej gospodarce
Trade in the economy being transformed
Źródło
Handel Wewnętrzny, 2009, nr 4-5, s. 9-15
Słowa kluczowe
Przekształcenia systemowe w gospodarce, Handel, Rozwój handlu, Organizacja handlu
Systemic transformations in the economy, Trade, Trade development, Trade organization
Abstrakt
Autor zauważa, że rozpoczęta przed dwudziestoma laty transformacja przeniosła z dnia na dzień polskie przedsiębiorstwa do całkowicie nowej rzeczywistości. Ich działalność została poddana pod długiej przerwie ostrym kryteriom weryfikacji. Dla wielu przedsiębiorstw, a nawet całych dziedzin gospodarki, oznaczało to zbyt wysoko podniesioną poprzeczkę. Autor podkreśla, że handel od samego początku transformacji okazał się jej beneficjentem. Nie tylko szybko przystosował się do nowych warunków, lecz także systematycznie umacnia swoją pozycję w gospodarce. Ten spektakularny sukces tradycyjnej dziedziny nadal jednak umyka uwadze instytucji regulacyjnych i nie budzi większego zainteresowania badaczy – sądzi autor. Artykuł stanowi próbę przedstawienia źródeł tego sukcesu i jego makroekonomicznych konsekwencji.

The article is an attempt of a synthetical assessment of the trade's contribution to the Polish transformation and the state of research on its impact on the economy. Trade has utilised the transformation to strengthen its role, which will grow. However, there is a significant disparity between the growing role of trade and the state of research on its impact on the economy. Narrowing that disparity depends, first of all, on inclusion of trade into research programmes of a considerably greater number of scientific centres. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. K. Boczar, Handel w systemie gospodarki narodowej, PWN, Warszawa 1984.
  2. G.R. Foxhall, R.E. Goldsmith, Psychologia konsumenta dla menedżera marketingu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998, s. 214.
  3. E. Garbacik, Rozwój teorii handlu wewnętrznego, "Handel Wewnętrzny" 1962 nr 4.
  4. Handel we współczesnej gospodarce, red. naukowy M. Stawińska, Akademia Ekonomiczna, Poznań 2006.
  5. F. Misiąg, Makroekonomiczne funkcje handlu w transformowanej gospodarce, IRWiK, Warszawa 2002, s. 46.
  6. Rynek wewnętrzny w 2007 roku, GUS, Warszawa 2008.
  7. Teoria handlu socjalistycznego, red. naukowy A. Wakar, PWN, Warszawa 1966.
  8. Wyniki finansowe podmiotów gospodarczych w 2003 roku oraz w 2007 roku, GUS, Warszawa 1994 i 2008.
  9. Z. Zakrzewski, Wstęp do teorii handlu wewnętrznego, PWN, Warszawa 1969.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0438-5403
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu