BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Mikuła Bogusz (Wydział Zarządzania)
Tytuł
Metoda zadań dodatkowych jako narzędzie humanizacji pracy
The Method of Additional Tasks as an Instrument of Labour Humanization
Źródło
Zeszyty Naukowe / Akademia Ekonomiczna w Krakowie, 1994, nr 428, s. 33-46, bibliogr. 9 poz.
Słowa kluczowe
Humanizacja pracy, Obciążenie pracą, Wydajność pracy, Metody humanizacji pracy, Metoda zadań dodatkowych
Labour humanization, Workload, Labour efficiency, Methods of work humanization, Method of additional tasks
Uwagi
summ.
Abstrakt
Metoda zadań dodatkowych polega na stosowaniu odpowiednio dobranych zadań, takich, aby pracownik wykorzystywał do ich wykonania "sfery" nie wykorzystane w pełni przy realizacji zadania podstawowego. Uzupełnia ona realizowane zadanie przy wykorzystaniu zapasu wydajności pracownika dla celów przeciwdziałania dehumanizującemu działaniu zadania podstawowego, a wykonywane jest równolegle. Np. operator terminala komputerowego, wprowadzający dane, może otrzymać zadanie dodatkowe przeciwdziałające monotonii tej pracy - różnego rodzaju kontrolę wprowadzonych danych.

The paper describes the method of additional tasks as applied to the humanization of a task assigned to a worker using the existing store of his efficiency. Considering the fact that the adoption of additional tasks should make a job more varied and more interesting, a methodology of introducing additional tasks is presented. For better understanding the idea of the additional tasks an example of their application aimed at counteracting the dehumanizing effect of work is presented. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Brzezińska Z., Zmęczenie, przerwy w pracy, monotonia, w: Psychologia przemysłowa, praca zbiorowa pod red. J. Okonia, PWN, Warszawa 1971.
  2. Eggemeier F.T., Workload Assessment Metodology, w: Handbook of Perception and Human Performance, Volume II, Cognitive Processes and Performance. Eds.: Boff K.R., Kanfman L., Thomas J.P., Wiley A., Wiley J., New York -Chichester-Brisbane-Toronto-Singapore 1986.
  3. Gliszczyńska X., Psychologiczny model efektywności pracy, PWN, Warszawa 1991.
  4. Kapecka E., Marek T., Dehumanizacyjne aspekty organizacji zautomatyzowanych i zmechanizowanych prac biurowych - założenia metodyki badań, "Zeszyty Naukowe", AE, Kraków 1982, nr 157.
  5. Mikołajczyk Z., Nowe formy organizacji pracy - to przebrzmiała "moda" czy społeczno-ekonomiczna potrzeba stosowania?, "Organizacja i Kierowanie" 1991, nr 3.
  6. Pew R.W., Secondary Task and Workload Measurement, w: N. Moray (Eds.), Mental Workload. Its Theory a Measurement, Plenum Press, New York and London 1979.
  7. Piekarz H., Stabryła A., Podstawy ergonomii w organizacji pracy, AE, Kraków 1983.
  8. Paszczołowski T., Prakseologiczne sposoby usprawniania pracy, PWN, Warszawa 1969.
  9. Stoner J.A.F., Wankel C., Kierowanie, PWE, Warszawa 1992.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0208-7944
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu