- Autor
- Torończak Piotr (Wrocław University of Economics, Poland)
- Tytuł
- Functionality of Information Technologies Supporting Knowledge Sharing in Organization
- Źródło
- Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2008, nr 25, s. 142-151, tab., bibliogr. 9 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics - Tytuł własny numeru
- Knowledge Acquisition and Management
- Słowa kluczowe
- Organizacje oparte na wiedzy, Komputerowe wspomaganie zarządzania, Zarządzanie wiedzą, Infrastruktura informacyjna
Knowledge-based organisations, Computer aiding management, Knowledge management, Information infrastructure - Uwagi
- summ.
- Abstrakt
- Większość światowych korporacji stała się „przedsiębiorstwami wiedzy” - przedsiębiorstwami gdzie wiedza staje się jednym z najcenniejszych nabytków. Szybki rozwój sieci komputerowych wspomagany przez ekspansję Internetu pozwala przedsiębiorstwom wymieniać informację bez jakichkolwiek ograniczeń geograficznych. Zarządzanie wiedzą w organizacjach może być podzielone na sześć kluczowych kompetencji: identyfikację, nabywanie, rozwój, dzielenie się, wykorzystanie oraz zatrzymywanie wiedzy. W artykule skupiono się na dzieleniu się wiedzą i dystrybucji uznając je za kluczowe procesy, które wspierają skuteczny rozwój przedsiębiorstwa. Najnowsza techniki i rozwój Internetu dały możliwość stworzenia sprzętu komputerowego i innowacyjnych programów zdolnych do praktycznie pełnego wspomagania dzielenia się wiedzą i jej dystrybucji. Komunikatory sieciowe, VoIP i technologie mashup stanowią tego przykłady. Brak barier geograficznych wymaga nowego podejścia do projektowania systemów dzielenia się wiedzą. Nowe podejście sugeruje budowanie systemów dopasowanych do infrastruktury informacyjnej i formatów danych używanych w organizacji. Uwzględniając to, razem z właściwa kultura organizacyjną przedsiębiorstwa, dostosowana infrastruktura informacyjna i standaryzacja formatu danych mogą powodować dobrą selekcję systemu dzielenia się i dystrybucji wiedzy. (AT)
The majority of global corporations become „knowledge companies” - companies where knowledge becomes one of the most valuable assets. Rapid development of computer networks supported by expansion of Internet allow companies to exchange knowledge without geographical limits. Knowledge management in organizations may be divided in six key competencies: identification, acquisition, development, sharing, utilization, and retention of knowledge. The article focuses on knowledge sharing and distribution as a key process that supports companies’ effective development. Latest technologies and Internet development gave possibilities to create hardware and software innovations capable of almost full support of knowledge sharing and distribution. Instant communicators, VoIP and web mash-up technologies are just few samples. Lack of geographical restraint requires a new approach of designing knowledge sharing systems. The new approach suggests building systems adjusted to IT systems complexity and data diversification present in organizations. Taking it to consideration, supported with proper corporate culture, adjusted IT infrastructure and standardization of data formats may result in good choosing of knowledge sharing and distribution system. (original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego - Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Accenture (2005). In Pursuit of High Performance: A Multi-Sector Global Study of IT. A Global Survey of CIO’s.
- Bughin J., Cui M., Johnson B. (2008). Next step in open innovation. The McKinsey Quarterly, June.
- Evans P., Wolf B. (2005). Collaboration rules. Harvard Business Review, July/August.
- Iyer B., Davenport T.H. (2008). Reverse engineering. Google’s innovation machine. Harvard Business Review, April.
- Kaplan J.M., Roy R., Srinivasaraghavan R. (2008). Meeting the demand for data storage. The McKinsey Quarterly, June.
- McAfee A. (2006). Mastering the three worlds of information technology. Harvard Business Review, November.
- Probst G., Raub S., Romhardt K. (2000). Managing Knowledge. J. Wiley and Sons, New York.
- Takeuchi H., Osono E., Shimizu N. (2008). The contradictions that drive Toyota’s success. Harvard Business Review, June.
- Werbach K. (2005). Using VoIP to compete. Harvard Business Review, September.
- Cytowane przez
- ISSN
- 1899-3192
- Język
- eng