BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Gołembska Elżbieta (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu)
Tytuł
Logistyka międzynarodowa w integracji państw Europy i świata
The Role of International Logistics in Integration of European and other Countries
Źródło
Zeszyty Naukowe / Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, 2009, nr 126, s. 163-175, bibliogr. 18 poz.
Słowa kluczowe
Logistyka międzynarodowa, Logistyka w łańcuchu dostaw, Łańcuch dostaw
International logistics, Logistics in supply chain, Supply chain
Uwagi
summ.
Abstrakt
Rozwój współczesnych procesów globalizacji gospodarki światowej wspierany przez rewolucję informatyczną końca XX wieku, generuje szybki wzrost obrotów w handlu międzynarodowym oraz wydatków na logistykę. Warunkiem koniecznym takiego wzrostu jest rozszerzająca się integracja gospodarcza, jako proces scalania gospodarek narodowych, rozumianych nie jako dodawanie potencjałów ekonomicznych, ale tworzenie nowych organizmów gospodarczych o odmiennych właściwościach. W tym rozumieniu integracja jest podstawą tworzenia międzynarodowych łańcuchów dostaw. Celem niniejszych rozważań jest zatem ukazanie, jakie zadania spełnia logistyka międzynarodowa w integracji państw Europy i świata. (fragment artykułu)

The article discusses the role of international logistics in the integration of countries of Europe and beyond. The relationship between logistics and the economy is presented in the context of efficiency measures of economic integration, such as the effects of trade creation and trade shift. These effects are considered both for EU and Asian countries. The types and forms of integration between logistics and economic activity are characterised by the principles of product and geographic integration respectively. Functional integration, being a combination of these two forms, describes the flow of goods and services within a corporation. The article discusses five key factors having an impact on international supply chain management, namely: time leadership, economic value added, trade-off, information flow, and customer service. Spatial differentiation of the effects of integration between logistics and the economy refers to the processes occurring within international supply chain, the so-called in-house logistics, and outside the supply chain: the outsourcing. This differentiation is also expressed in the value of logistics services, and is reflected in logistics processes taking place between the USA, Europe and Asian countries, including China. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. David P., Stewart R., International Logistics, Thomson 2008, s. 22-23.
  2. Krugmann P., Obstfeld M., Ekonomia międzynarodowa, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2007, s. 207.
  3. Balassa B„ European Economic Integration, North Holland-American Elsevier, Amsterdam 1975,5. 141.
  4. Smith A., Venabes A.J., Completing the Internal Market In the European Community, „European Economic Review" 1988, No. 32, s. 45.
  5. Allen C, Gasiorek H., Smith A., The Competition of the Single Market In Europe, „Economic Policy" 1998, No. 27, s. 441-480.
  6. Easton R., Thurwachter W., Zhang T.B., Supply Chains In Asia - challenges and opportunities, (in:) J.L. Gattorna, Gower Handbook of Supply Chain Management, Gower Publisher 2003, s. 553-574.
  7. Boston, J. Sleigh, The Infrastructure Imperative, „Outlook Journal of Accenture" 05.2007, s. 7.
  8. Special Economic Zones - regiony geograficzne na wschodnim wybrzeżu Chin, gdzie prawo ekonomiczne jest bardziej liberalne niż w pozostałej części państwa. Głównym celem powstania specjalnych stref ekonomicznych jest przyciągnięcie zagranicznych inwestorów, A. Zaorska, Korporacje transnarodowe, PWE, Warszawa 2007, s. 17-19.
  9. Gołembska E., Podstawowe problemy logistyki globalnej, międzynarodowej eurologistyki WNMSZk, Łódź 2007, s. 70.
  10. Zorska A., Korporacje transnarodowe, PWE, Warszawa 2007, s. 17-19.
  11. Emmetts S., Cocer B., The relationship driver Supply Chain, Gower Publisher, 2006, s. 15.
  12. Rushton A., Walker S., International Logistics and Supply Chain outsourcing, Kogan Page, London Philadelphia 2007, s. 47.
  13. Transport intelligence, Global Supply Chain intelligence Portal on line, listopad 2006.
  14. Coyle J., Bardi E., Langley J., Zarządzanie logistyczne, PWE, 2002, s. 610.
  15. Nolan P., Zhang J., The challenge of globalization for large Chinese firms, „World Development" 2002, Vol. 30, No. 12, s. 2090-2100.
  16. Pyke D., Rabb D., Farley J., Manufacturing and Supply chain in China, a survey of state -collective - and privately - owner enterprises, „European Management Journal" 2000, Vol. 18, No. 6,s.577-589.
  17. Goh H., Ling Ch., Logistics development in China, „International Journal of Physical Distribution, Logistics Management"2003, Vol. 33, No. 10 s. 887-917.
  18. Katz D.M., Monitoring China Supply Chain Risk, CFO, com.0286, 2006.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1689-7374
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu