BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Rogoziński Kazimierz
Tytuł
Zarządzanie organizacją usługową - próba wypełnienia luki poznawczej
Service Providing Organization Management - an Attempt to Fill in the Cognitive Gap
Źródło
Współczesne Zarządzanie, 2007, nr 3, s. 5-12, bibliogr. 6 poz.
Słowa kluczowe
Usługi, Teoria usług, Zarządzanie usługami
Services, Theory of services, Services management
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Główna teza niniejszego artykułu jest następująca: istnieje wiedza poza znajomością sektora na temat usług, a jej użycie pozwoliłoby znacząco zmniejszyć lukę poznawczą w teorii organizacji. Do dnia dzisiejszego nie powstała jeszcze teoria organizacji usługowej. (abstrakt oryginalny)

The aim I have set myself is a rather humble one. Firstly, to raise consciousness on the harder and harder to justify gap in the organization and management theory. Secondly, to explain the reasons why it is high time to endeavour to close that gap. Next, to gather a set of premises for further development of systematic research and scientific analysis. The above mentioned intentions are reflected in the following theorem: I do not wish in a critical review of literature, schools and opinions to investigate why, so far, we have been able to do without "the theory of service providing organizations". The starting point will be the acceptance of necessary assumptions regarding the subject area (allowing to limit the universum of services) in order to formulate such premises which will lead to deductive construction of not as much the "structure" as the "form". Hence, it is not an outcome of the transformation of (some) emancipating peripheral function of an enterprise but it emerges as a projection inferred from understanding of a phenomenon (i.e. service) not recognised beforehand in the systematic area of cognition, whose range - for both economy and management sciences - has been drawn by the industrial cognitive scheme. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Filek J., (2003), Filozofia odpowiedzialności XX w., Wydawnictwo Znak, Kraków.
  2. Flejterski S., Panasiuk A., Perenc J., Rosa G. (red.), (2005), Współczesna ekonomika usług, PWN, Warszawa.
  3. Grönroos Ch., (1988, 1990), Service Management and Marketing. Managing the Moments of Truth in Service Competition, M. Macmillan International Edition, Lexington Books, Massachusetts, Toronto.
  4. Rogoziński K., (2000), Usługi rynkowe, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań.
  5. Rogoziński K., (2004), Innowacyjność i nowa taksonomia usług, "Wiadomości Statystyczne" nr 3.
  6. Żabiński L. (red.), (2004), Zarządzanie marketingowe. Podstawy teoretyczne i węzłowe specjalizacje badawcze, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1643-5494
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu