- Autor
- Zapłata Sławomir
- Tytuł
- Wpływ "czynników osobowych" na skuteczność systemu zarządzania jakością - wyniki badań ankietowych
The Impact of Personal Factors on the Effectiveness of Quality Management System: Questionnaire Results - Źródło
- Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 2010, nr 1, s. 88-97, bibliogr. 30 poz.
- Słowa kluczowe
- Budownictwo, Badania ankietowe, Normy ISO 9001, System zarządzania jakością
Construction, Questionnaire survey, ISO 9001, Quality management systems - Uwagi
- streszcz., Zawiera tabele: [1] Czynniki wewnętrzne wpływające na skuteczność systemu zarządzania jakością; [2] Siła oddziaływania czynników wewnętrznych na skuteczność systemu zarządzania jakością według ISO 9001 : 2000 w badanych przedsiębiorstwach budowlanych (w porządku malejącym wg średniej arytmetycznej; [3] Siła oddziaływania czynników wewnętrznych według grup oraz liczby zatrudnionych pracowników
- Abstrakt
- W niniejszym artykule przedstawiono czynniki wpływające na skuteczność systemu zarządzania jakością. Autor, na podstawie przeglądu literatury przedmiotu, zidentyfikował piąć grup czynników wewnętrznych: osobowe, dotyczące dostawców, klientów, zasobów oraz organizacyjne. Zależności pomiędzy tymi grupami czynników oraz wnioski zostały przedstawione na podstawie badania ankietowego przeprowadzonego wśród 164 przedsiębiorstw budowlanych w Polsce, posiadających certyfikowany system zarządzania jakością według ISO 9001:2000. (abstrakt oryginalny)
This article presents factors influencing the effectiveness of the quality management system. On the basis of topical literature, the author has identified five groups of internal factors-human, supplier, customer, resource, and organizational. The relationship between these groups of factors as well as conclusions are presented on the basis of questionnaire-based research conducted among 164 Polish construction companies, holders of ISO 9001:2000 quality management system certification. (original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu - Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Ahire S.L., Golhar D.Y. (1996), Quality management in large versus small firms: an empirical investigation, "Journal of Small Business Management", nr 34(2).
- Bańko M., red. (2000), Inny słownik języka polskiego PWN, Wydawnictwo PWN, Warszawa.
- Beaumont P.B., Hunter L.C., Phayre R.M. (1994), Human Resources and Total Quality Management: Some Case Study Evidence, "Training for Quality", nr 2(1).
- Ching-Chow Y. (2006), The impact of human resource management practices on the implementation of total quality management: An empirical study on high-tech firms, "The TQM Magazine", nr 18(2).
- Dąbkowski A. (2000), Deweloper a Generalny Realizator Inwestycji, "Przegląd Budowlany", nr 7-8.
- Fenghueih H. (1998), Integrating ISO 9000 with TQM spirits: a survey, "Industrial Management and Data Systems", nr 98(7&8).
- Fok L.Y., Hartman S.J., Patti A.L., Razek J.R. (2000), Human factors affecting the acceptance of total quality management, "International Journal of Quality & Reliability Management", nr 17(7).
- Gosen J., Babbar S., Prasad S. (2005), Quality and developing countries: the role of international and organizational factors, "International Journal of Quality & Reliability Management", nr 22(5).
- Govindaraju M., Pennathur A., Mital A. (2001), Quality improvement in manufacturing through human performance enhancement, "Integrated Manufacturing Systems", No. 12(5).
- Gustafsson A., Nilsson L., Johnson M.D. (2003), The role of quality practices in service organization, "International Journal of Service Industry Management", nr 14(2).
- (2000), ISO 9001 Quality management systems - Requirements, International Organization for Standardization, Geneva.
- (2008), ISO Survey - 2007 International Organization for Standardization, Geneva.
- Jaafari A. (1996), Human factors in the Australia construction industry: towards Total Quality Management, "Australia Journal of Management", nr 21(2).
- Karuppusami G., Gandhinathan R. (2006), Pareto analysis of critical success factors of total quality management. A literature review and analysis, "The TQM Magazine", nr 4(18).
- (1999), Konkurencyjność sektora budowlanego, "Forum Budowlane", nr 11.
- Kurzowa Z., red. (2000), Słownik synonimów polskich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Lawler III E.E., Mohrman S.A., Bedford Jr. G.E. (1998), Creating High Performance Organizations: Practices and Results of Employee Involvement and Total Quality Management in Fortune 1000 Companies, Jossey-Bass, San Francisco.
- Lipka A. (2008), Efektywność strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi, "Zarządzanie Zasobami Ludzkimi", nr 3-4(62-63).
- Martinez-Lorente A.R., Gallego-Rodriguez A., Dale B.G. (1998), Total quality management and company characteristics: an examination, "Quality Management Journal", nr 5(4).
- McAdam R., McKeown M. (1999), Life after ISO 9000: an analysis of the impact of ISO 9000 and total quality management on small businesses in Northern Ireland, "Total Quality Management", nr 10(2).
- Montes J.L., Jover A.V., Fernandez L.M.J. (2003), Factors affecting the relationship between total quality management and organizational performance, "International Journal of Quality & Reliability Management", nr 20(3).
- Oleksyn T., Oleksyn A. (2008), Menedżerowie a liderzy, "Zarządzanie Zasobami Ludzkimi", nr 3-4(62-63).
- Palmer G., Saunders I. (1992), Total Quality Management and Human Resource Management: Comparisons and Contrasts, "Asia Pacific Journal of Human Resources", nr 30(2).
- PN-EN ISO 9000 (2006), Systemy zarządzania jakością - Podstawy i terminologia, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa.
- Powell T.C. (1995), Total quality management as competitive advantage: a review an empirical study, "Strategic Management Journal", nr 16(1).
- Quazi H.A., Hong C.W., Meng C.T. (2002), Impact of ISO 9000 certification on quality management practices: A comparative study, "Total Quality Management", nr 13(1).
- Sila I., Ebrahimpour M. (2003), Examination and comparison of the critical factors of total quality management (TQM) across countries, "International Journal of Production Research", nr 2(41).
- Sjoblom L. (1995), An analysis of quality management practices - technical tools and management leadership, "Quality Management Journal", nr 4.
- Wong A., Fung P. (1999), Total quality management in the construction industry in Hong Kong: A supply chain management perspective, "Total Quality Management", nr 10(2).
- Zapłata S. (2006), ISO 9001:2000 a czynniki wewnętrzne w zarządzaniu jakością, "Problemy Jakości", nr 12.
- Cytowane przez
- ISSN
- 1641-0874
- Język
- pol