BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Opolski Krzysztof (Uniwersytet Warszawski), Modzelewski Piotr (Uniwersytet Warszawski)
Tytuł
Jakość i efektywność w administracji samorządowej - podejście metodologiczne
Quality and Efficiency in the Local Government - Methodological Approach
Źródło
Ekonomia / Uniwersytet Warszawski, 2009, nr 22, s. 28-54, rys., bibliogr. 37 poz.
Słowa kluczowe
Administracja samorządowa, Administracja publiczna, Usługi publiczne, Jakość usług, Pomiar efektywności
Self-government administration, Public administration, Public services, Quality of services, Efficiency measurement
Uwagi
summ.
Abstrakt
Omówiono sposoby pomiaru efektywności funkcjonowania urzędów administracji samorządowej oraz jakości usług publicznych świadczonych przez te urzędy. Ukazano możliwości korzystania z metod pomiaru efektywności alokacji nakładów oraz skali tej efektywności. Porównano wydajność i jakość samorządu lokalnego. Opisano podstawy metodologiczne badań nad efektywnością dostarczania usług publicznych. Zwrócono uwagę na konieczność definiowania wielu aspektów związanych z celami administracji publicznej.

Requirements imposed on public administration make it necessary to use more perfect tools to assure its efficient functioning. The methodology of measuring the quality and efficiency in the local government administration is a creative synthesis of theory of the economy, administration and the phraseology as well. It is necessary to define a lot of aspects connected with the aims of public administration and to introduce variables which can be used in empirical investigations at offices of the local government administration. This article deals with the ways of measuring organizational effectiveness of the local departments and with the measurement of the quality of the public services concerning requirements of the quality management system. The possibility of using methods of measuring the efficiency of allocation of resources, scale efficiency and technical effectiveness was shown. The efficiency and quality of the local departments was compared. Presented methods of the measurement make it possible to check the results how the local government administration functions, however they may also be implemented in the central level of administration. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Aly H. Y., Grabowski R., Pasurka C., Rangan N., 1990, Technical, Scale and Allocativi Efficiencies in U.S. Banking: An Empirical Investigation, "The Review of Economics and Statistics", Vol. 72, No. 2 (May).
  2. Bednarek P., 2007, Controlling w zarządzaniu gminą, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  3. Berman M., 1998, Productivity in Public and Nonprofit Organizations. Strategies and Techniques, SAGE Publications, USA.
  4. Besley T., 2006, Principled Agents? The Political Economy of Good Government, Oxford University Press, New York.
  5. Camanho A.S., Dyson R.G., 2005, Cosí efficiency, production and value-added models in the analysis of bank branch performance, "Journal of the Operational Research Society", Vol. 56, No. 5.
  6. Coelli T.J., Prasada Rao D.S., O'Donnell Ch.J., Batiese G.E., 2005, An Introduction to Efficiency and Productivity Analysis, Springer Science+Business Media Inc., USA.
  7. Cooper W.W., Seiford L.M., Tone K., 2000, Data envelopment analysis. A Comprehensive Text wit Models, Applications, References and DEA-Solver Software, Kluwer Асаdemic Publishers, USA.
  8. Daraio C., Simar L., 2007, Advanced Robust and Nonparametric Methods in Efficiency Analysis. Methodology and Aplications, Springer, USA.
  9. Farell M.J., 1957, The Measurement of Productive Efficiency, "Journal of the Royal Statistical Society", Series A (General), Vol. 120, No. 3.
  10. Garczarczyk J. (red.), 2000, Jakość usług bankowych г ubezpieczeniowych. Diagnoza, determinanty, segmentacja, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Katedra Badań Marketingowych, Poznań.
  11. Garczarczyk J. (red.), 2004, Model jakości usług finansowych w Polsce, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu. Katedra Badań Marketingowych, Poznań.
  12. Grand J., 1991, The Theory of Government Failure, "British Journal of Political Science", Vol. 21, No. 4. (Oct.).
  13. Kaplan R.S., Norton D.P., 2004, Strategy Maps. Converting Intangible Assets into Tangible Outcomes, Harvard Business School Press, USA.
  14. Kieżun W. (red.), 1978, Bariery sprawności organizacji, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  15. Kopczewski T., 1999, Racjonalność zachowań banków komercyjnych w Polsce w latach 1994-1997, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.
  16. Kudła J., Opolski K. (red.), 2006, Jakość a wzrost efektywności oddziałów bankowych, Wydawnictwa Fachowe CeDeWu, Warszawa.
  17. Leibenstein H., 1966, Allocative Efficiency vs. "X-Efficiency", "The American Economic Review", Vol. 56, No. 3. (Jun.).
  18. Leibenstein H., 1978, X-Inefficiency Xist: Reply to an Xorcist, "The American Economic Review", Vol. 68, no. 1. (Mar.).
  19. Leibenstein H., Maital S., 1992, Empirical Estimation and Partitioning of X-Inefficiency: A Data-Envelopment Approach, "The American Economic Review", Vol. 82, No. 2, Papers and Proceedings of the Hundred and Fourth Annual Meeting of the American Economic Association (May).
  20. McNulty P.J., 1967, Allocative Efficiency vs. "X-Efficiency": Comment, "The American Economic Review", Vol. 57, No. 5 (Dec.).
  21. Misiąg W. (red.), 2005, Wzorowy urząd, czyli jak usprawnić administrację samorządową, jak mierzyć jej zadania i wyniki, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Warszawa.
  22. Modzelewski P., 2007, Systemy zarządzania jakością a skuteczność i efektywność funkcjonowania administracji samorządowej, praca doktorska, Wydział Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  23. Niepłowicz M., 2006, Strategiczna karta wyników w zarządzaniu miastem, w: Krukowski K. (red.), Zarządzanie organizacjami publicznymi, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Olsztyn.
  24. Niven P.R., 2002, Balanced Scorecard Step-by-Step. Maximizing Performance and Maintaining Results, John Wiley & Sons, Inc, USA.
  25. Opolski K., Modzelewski P., 2004, Zarządzanie jakością w usługach publicznych, Wydawnictwa Fachowe CeDeWu, Warszawa.
  26. Polski Komitet Normalizacyjny, PN-EN ISO 9001:2001, Systemy zarządzania jakością. Wymagania, 2001, wrzesień.
  27. Rees A., 1980, Improving Productivity Measurement, "The American Economic Review", Vol. 70, No. 2, Papers and Proceedings of the Ninety-Second Annual Meeting of the American Economic Association. (May).
  28. Ruśkowski E., 2005, Mity i realne możliwości racjonalizacji wydatków publicznych w Polsce, w: Głuchowski J., Pomorska A., Szołno-Koguc J., Ekonomiczne i prawne problemy racjonalizacji wydatków publicznych. Racjonalizacja wydatków publicznych - uwarunkowania i instrumenty, Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, t.
  29. Sanderson I., 1996, Evaluation, learning and the effectiveness of public services. Towards a quality of public service model, "International Journal of Public Sector Management", Vol. 9, No. 5/6, MCB University Press.
  30. Smith P., 1990, The Use of Performance Indicators in the Public Sector, "Journal of the Royal Statistical Society", Series A (Statistics in Society), Vol. 153, No. 1.
  31. Stone M., 2002, How not to measure the efficiency of public services (and how one might), "Journal of the Royal Statistical Society", Series A (Statistics in Society), Vol. 165, 165, No. 3.
  32. Strauss В., Hentschel В., 1992, Attribute-Based versus Incident-Based Measurement of Service Quality: Results of an Empirical Study in the German Car Service Industry, w: Kunst P., Lemmink J. (red.), Quality Management in Services, Van Gorcum, Netherlands.
  33. Thanassoulis E., 2001, Introduction to the theory and application of data envelopment analysis. A foundation text with integrated software, Kluwer Academic Publishers, USA.
  34. Wilkin J. (red.), 2005, Teoria wyboru publicznego. Wstęp do ekonomicznej analizy polityki i funkcjonowania sfery publicznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
  35. Winkler R., Długołęcka M., Wawak S., Salamaga M., Materiały wewnętrzne Mazowieckiego Urzędu Marszalkowskiego z badania zadowolenia klienta, 2004, Krakowski Instytut Jakości, pod kierunkiem dr. R. Batko i opieką naukową prof. dr. hab. K. Opolskiego.
  36. Wojciechowski E., 2003, Zarządzanie w samorządzie terytorialnym, Difin, Warszawa.
  37. Zieleniewski J., 1969, Organizacja i zarządzanie, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0137-3056
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu