- Autor
- Binsztok Aleksander (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
- Tytuł
- Wykorzystanie wybranych reguł wpływu społecznego w procesie kształtowania postaw i zachowań pracowników
The Utilization of the Chosen Rules of Social Influence in the Process of the Attitudes and Behaviour Formation of Workers - Źródło
- Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2009, nr 43, s. 125-134, tab., bibliogr. 5 poz.
- Tytuł własny numeru
- Człowiek i praca w zmieniającej się organizacji
- Słowa kluczowe
- Postawy pracowników, Psychologia biznesu, Relacje kierownik-podwładny, Zachowania pracownika, Zachowania społeczne, Psychologiczne aspekty zarządzania
Employee conducts, Business psychology, Manager-subordinate relationships, Employee behaviours, Social behaviour, Psychological aspects of management - Uwagi
- summ.
- Abstrakt
- Omówiono najważniejsze zasady wywierania wpływu społecznego w nowoczesnej organizacji. Szczególną uwagę poświęcono takim regułom jak: zasada wzajemności, zasada niedostępności czy siła autorytetu. Opisano również kilka efektów psychologicznych, m.in.: "efekt aureoli", "efekt kwaśnych winogron" oraz "efekt pędu owczego". Zdefiniowano wpływy kierownicze będące technikami perswazji stosowanymi w firmach. Przedstawione zagadnienia opisano w kontekście kształtowania się relacji między pracownikami i kierownictwem a podwładnymi w rodzimych przedsiębiorstwach.
This article presents the most important rules of the social influence which are applied in organizations. Special attention is dedicated to the basic rules of the authority, the social proof of legitimacy, the inaccessibility and the reciprocity. The author describes also two psychological effects: "acid grapes' effect" and "effect of halo". At the end of the paper there are shown the tactics of persuasion used in native firms. (original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego - Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Bielski I., Efektywna sprzedaż, czyli 21 stopni do sukcesu, Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz 1996.
- Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.
- Hogan K., Psychologia perswazji. Strategie i techniki wywierania wpływu na ludzi, Jacek Santorski & Co., Warszawa 2005.
- Kożusznik B., Wpływ społeczny w organizacji, PWE, Warszawa 2005.
- Yukl G.A., Seifert Ch., Preliminary validation research on the extended of the influence behavior questionnaire, Paper Presented at the Society of Industrial and Organizational Psychologists, 2002.
- Cytowane przez
- ISSN
- 1899-3192
- Język
- pol