BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Pietroń-Pyszczek Agata (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
Tytuł
Pracownicy jako interesariusze przedsiębiorstwa
Employees as Company Stakeholders
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2009, nr 43, s. 50-57, tab., bibliogr. 20 poz.
Tytuł własny numeru
Człowiek i praca w zmieniającej się organizacji
Słowa kluczowe
Kontrakt psychologiczny, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Pracownicy w przedsiębiorstwie, Relacje pracodawca-pracownik, Psychologia pracy, Interes pracowniczy
Psychological contract, Human Resources Management (HRM), Employees in enterprise, Employer-employee relationships, Industrial psychology, Employees' interests
Uwagi
summ.
Abstrakt
Celem opracowania jest próba naświetlenia przejawów zmian w zakresie interesów pracowniczych oraz ich potencjalnych przyczyn, a także konsekwencji tych przemian dla praktyki zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie. Tłem rozważań będzie kategoria "kontraktu psychologicznego", rozpatrywanego w kontekście przeobrażeń zachodzących w relacjach pracodawca-pracobiorca. (fragment tekstu)

Professional literature presents a long established opinion that modern companies should consider their relations with various interest groups (employees, self-government, local communities, suppliers, creditors, financial institutions) as a factor of considerable impact on company image, long-term effects and market position. Every stakeholder is bound to the company by specific 'stakes' representing the type and level of expectations and risks. Indications of changes in practical representation of employee interests are shown. together with their potential reasons and consequences of such changes from the viewpoint company human resource management. The topic is presented in the context of changes in employee-employer relations, in terms of the 'psychological contract' category. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Armstrong M., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2001.
  2. Bokacki R.S., Wzajemne obietnice. Kontrakt psychologiczny sposobem zapobiegania retencji, "Personel i Zarządzanie" 2008 nr 5.
  3. Bukowska U., Interesariusze a zarządzanie zasobami ludzkimi. Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej, nr 711, AE, Kraków 2006.
  4. Chester E.. Młodzi w pracy. Jak zadbać o pracowników pokolenia Y, Wydawnictwo HELION. Gliwice 2006.
  5. Dunn J.R., Schweitzer M.E., Feeling and believing: The influence of emotion on trust, "Yournal of Applied Psychology" 2005 no. 88.
  6. "Forum" 12.05 - 18.05.2008 nr 20.
  7. Gableta M., Człowiek i praca w zmieniającym się przedsiębiorstwie, AE, Wrocław 2003.
  8. Hryniewicz J.T., Stosunki pracy w polskich organizacjach. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2007.
  9. Jayson Sh., Generation Y s goal? Wealth and fame, http://www.usatoday.com/news/natiori/20Q7-01-09-gen-y-cover_x.htm.
  10. Kramer R.M., Organizational trust, Oxford University Press. 2007.
  11. Kurda W.. Pracownik-pracodawca. W poszukiwaniu nowej równowagi, GFMP, "Management Focus" 2008 nr 13, http://www.gfmp.com.pl/upload module/wysiwyg/Dokumenty/Artykuły/F 13 Pracownik-pracodawca pdf (01.05.2008).
  12. "Manager Magazine" 2008 nr 5.
  13. Mendel T., Partycypacja w zarządzaniu współczesnymi organizacjami, AE, Poznań 2001.
  14. Remisiewicz M., Burda K., Krasoń M., Mielczarek A., Generacja Y, "Manager Magazine" 2008 nr 5.
  15. Robbins S.P., Zasady zachowania w organizacji, Zysk i S-ka, Poznań 2001.
  16. Schoorman F.D., Mayer R.C., Davis J.H., An integrative model of organizational! trust: past, present, and future, "Academy of Management Review" 2007 vol. 32, no. 2.
  17. Seidl W., Meeting demands of Generation Y should be HR s target, http://www.personneltoday.com/ articles/2008/04/03/45231/mceting-demands-of-gencration-y-should-be-hrs-targct.html.
  18. Smithson J., Lewis S., Is job insecurity changing the psychological contract? Young people's expectations of work, "Personnel Review" 2000 no. 29(6).
  19. Wawrzyniak B., Przedsiębiorstwo jako organizacja służąca otoczeniu, [w:] Przedsiębiorstwo partnerskie, red. M. Rorminowska, M. Trocki, Difin, Warszawa 2002.
  20. Weber J.M., Malhotra D., Murnighan J.K., Normal acts of irrational trust: Motivated attributions and the trust development process, "Research in Organizational Behavior" 2005 no. 26.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu