- Autor
- Bendkowski Jacek (Politechnika Śląska)
- Tytuł
- Kształtowanie motywacji do uczestnictwa w wirtualnych sieciach wiedzy na przykładzie wspólnot działań
Creating Motivating for the Participation in Virtual Knowledge Network Based on the Studies of Activity-Centred Communities - Źródło
- Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2009, nr 43, s. 292-299, bibliogr. 8 poz.
- Tytuł własny numeru
- Człowiek i praca w zmieniającej się organizacji
- Słowa kluczowe
- Wiedza, Więzi społeczne, Wyniki badań, Motywacje, Motywacja do nauki
Knowledge, Social bond, Research results, Motivation, Motivation to learn - Uwagi
- summ.
- Abstrakt
- Scharakteryzowano obszary motywów skłaniających jednostki do współdziałania w ramach sieci wiedzy. Należą do nich: rozwój osobisty; poczucie przynależności oraz uznanie i reputacja. W kontekście tych trzech obszarów omówiono wyniki badań przeprowadzonych przez Hara w 2000 i 2001 r. oraz przez Zarbę w 2006 r. Celem tych badań było zidentyfikowanie czynników sytuacyjnych warunkujących partycypację w wirtualnych wspólnotach działań.
Organizations have now to cope with the increasing internationalization of business forcing the collaboration and knowledge sharing across time and distance at the same time. A new approach to knowledge sharing are virtual community based on knowledge management systems such as Lave and Wenger's Communities of Practice (CoPs). A key factor for increased interaction and knowledge sharing within community of practice is strong and honest participation of its members. The paper presents key motivators grouped into three broad areas: self development, sense of belonging and reputation development using Zarb's Delphi study conducted to test the relevance and relative importance of these factors. (original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego - Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Bagozzi R.P., Davis F.D., Warshaw P.R., Development and test of a theory of technological learning and usage, "Human Relations" 1992 no. 45 (7).
- Gongla P., Rizzuto C.R., Evolving communities of practice: IBM Global Services experience, "Knowledge Management" 2004, vol. 40, no. 4.
- Hara N., A community of practice: everyday is a learning experience at a Public Defender's Office, [w:] Annual Meeting of the American Educational Research Association, New Orleans, April 24--28, 2000.
- Нага N., Formal and informal learning: incorporating communities of practice into professional development, [w:] American Educational Research Association Annual Meeting, Seattle, April 10-14, 2001.
- Rose J., Jones M., The double dance of agency: A socio-technical account of how machines and humans interact, "Systems, Signs & Actions An International Journal on Communication, Information Technology and Work" 2005 no. 1(1).
- Watson S., Hewett, A multi-theoretical model of knowledge transfer in organizations: determinants of knowledge contribution and knowledge reuse, "Journal of Management Studies" 2006 no. 43 (2).
- Wenger E., Communities of practice. Learning, meaning and identity, Cambridge University Press, Cambridge 1998.
- Zarb M.P., Modelling participation in virtual communities of practice, Master Dissertation, LSE, London 2006.
- Cytowane przez
- ISSN
- 1899-3192
- Język
- pol