BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Wiktor Jan W. (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie / Wydział Zarządzania)
Tytuł
Marketing międzynarodowy - istota i specyfika : ze studiów nad internacjonalizacją marketingu
International Marketing : Essence and Specifics. From Studies on the Internationalisation of Marketing
Źródło
Zeszyty Naukowe / Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, 2009, nr 823, s. 19-35, rys., tab., bibliogr. 39 poz.
Słowa kluczowe
Marketing międzynarodowy, Internacjonalizacja przedsiębiorstw, Działalność gospodarcza, Strategia przedsiębiorstwa
International marketing, Enterprise internationalization, Business activity, Corporation strategies
Uwagi
summ.
Abstrakt
Celem artykułu jest identyfikacja pojęcia i specyfiki marketingu międzynarodowego. Płaszczyznę refleksji stanowi analiza natury i przesłanek internacjonalizacji – międzynarodowej aktywności przedsiębiorstwa oraz analiza definicji marketingu międzynarodowego prezentowanych w literaturze. W tym ujęciu artykuł wpisuje się w nurt rozwijającej się dyskusji nad tożsamością marketingu jako dyscypliny poznania naukowego i jego miejscem w strukturze nauk ekonomicznych, w tym nauk o zarządzaniu. (fragment teksu)

The purpose of this article is to identify the notion and specifics of international marketing. The author reflects on analysis of the nature and reasons for internationalisation - the international activities of enterprises, and semantic analysis of the definition of international marketing, presented in the literature. To this end, the article is part of the emerging debate on the identity of marketing as a scientific discipline and its place in the structure of the economic sciences, including management sciences. It consists of two parts. In the first, the author presents the nature of internationalisation processes and the reasons for the international development of enterprises. In the second part, the author undertakes a critical review of the definitions of international marketing and characterises its specific features and principles as well as its relationship to the following terms: export marketing, euromarketing, global marketing and international management. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Altkorn J., Marketing na rynkach międzynarodowych [w:] Podstawy marketingu, red. J. Altkorn, Instytut Marketingu, Kraków 2004.
  2. Backhaus K., Büschken J., Voeth M., Internationales Marketing, Schäffer-Poeschel Verlag, Stuttgart 2001.
  3. Ďaďo J., Medzinárodný marketing, ESOX Consulting, Banská Bystrica 1997.
  4. Dicken P., Global Shift. The Internationalization of Economic Activity, Guilford Press, New York-London 1992.
  5. Duliniec E., Marketing międzynarodowy, PWE, Warszawa 2009.
  6. Euromarketing. Koncepcje - strategie - metody, red. J.W. Wiktor, AE w Krakowie, Kraków 1999.
  7. Euromarketing. Strategie przedsiębiorstw na rynku europejskim, red. J.W. Wiktor, AE w Krakowie, Kraków 2005.
  8. Globalizacja. Mechanizmy i wyzwania, red. B. Liberska, PWE, Warszawa 2002.
  9. Grupa Lizbońska, Granice konkurencji, Poltext, Warszawa 1996.
  10. Grzegorczyk W., Marketing na rynku międzynarodowym, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005.
  11. Gwiazda A., Wprowadzenie do marketingu międzynarodowego, Wydawnictwo A. Marszałek, Toruń 1999.
  12. Harrison A., Dalkiran E., Elsey E., International Business. Global Competition from a European Perspective, Oxford University Press, New York 2000.
  13. Hermanns A., Wissmeier U.K., Internationales Marketing Management, Verlag Vahlen, München 1995.
  14. Hünerberg R., Internationales Marketing, Verlag Moderne Industrie, Landsberg/Lech 1994.
  15. Karcz K., Międzynarodowe badania marketingowe. Uwarunkowania kulturowe, PWE, Warszawa 2004.
  16. Keegan W.J., Green M.C., Global Marketing, Pearson Prentice Hall, Upper Saddle River 2005.
  17. Komor M., Euromarketing. Strategie marketingowe przedsiębiorstw na eurorynku, PWN, Warszawa 2000.
  18. Korporacje międzynarodowe w Polsce. Wyzwania w dobie globalizacji i regionalizacji, red. A. Zorska, Difin, Warszawa 2002.
  19. Kotler P., Marketing, Rebis, Poznań 2006.
  20. Koźmiński A.K., Zarządzanie międzynarodowe. Konkurencja w klasie światowej, PWE, Warszawa 1999.
  21. Kulhavy E., Internationales Marketing, Rudolf Trauner Verlag, Linz 1990.
  22. Marketing globalny i jego strategie. Uwarunkowania, podstawowe opcje, instrumenty, red. L. Żabiński, Prace Naukowe AE w Katowicach, Katowice 2002.
  23. Mühlbacher H., Dahringer L., Leihs H., International Marketing. A Global Perspective, International Thomson Business Press, London 1999.
  24. Niestrój R., Zarządzanie marketingiem. Aspekty strategiczne, PWN, Warszawa 1996.
  25. Nowakowski M.K., Wprowadzenie do zarządzania międzynarodowego, Difin, Warszawa 1999.
  26. Rymarczyk J., Internacjonalizacja przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2004.
  27. Stonehouse G., Hamill J, Campbell D., Purdie T., Globalizacja. Strategia i zarządzanie, Felberg SJA, Warszawa 2001.
  28. Strzyżewska M., Marketing na rynkach zagranicznych [w:] Biznes międzynarodowy - obszary decyzji strategicznych, red. M.K. Nowakowski, Key Text, Warszawa 2000.
  29. Sudoł S., Nauki o zarządzaniu. Węzłowe problemy i kontrowersje, TNOiK, Toruń 2007.
  30. Svĕtlík J., Marketing pro evropskỳ trh, Grada Publishing, Praha 2003.
  31. Sznajder A., Euromarketing. Uwarunkowania na rynku Unii Europejskiej, PWN, Warszawa 1999.
  32. Szromnik A., Elementy marketingu międzynarodowego, Wydawnictwo AE w Krakowie, Kraków 1994.
  33. Tietz B., Euromarketing. Unternehmensstrategien für den Binnenmarkt, Verlag Moderne Industrie, Landsberg/Lech 1990.
  34. Unternehmenserfolg im Europäischen Binnenmarkt, red. A. Töpfer, R. Berger, Verlag Moderne Industrie, Landsberg/Lech 1991.
  35. Wiktor J.W., Rynek Unii Europejskiej. Koncepcja i zasady funkcjonowania, Wydawnictwo AE w Krakowie, Kraków 2005.
  36. Wiktor J.W., Oczkowska R., Żbikowska A., Marketing międzynarodowy. Zarys problematyki, PWE, Warszawa 2008.
  37. Yip G.S., Strategia globalna, PWE, Warszawa 2004.
  38. Zorska A., Ku globalizacji. Przemiany w korporacjach transnarodowych i w gospodarce światowej, PWN, Warszawa 2000.
  39. Żabiński L., Marketing a ekonomia. Próba identyfikacji marketingu jako dyscypliny stosowanej nauk ekonomicznych [w:] Zarządzanie marketingowe. Podstawy teoretyczne, węzłowe specjalizacje badawcze, red. L. Żabiński, Prace Naukowe AE w Katowicach, Katowice 2004.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1898-6447
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu