BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Świerczek Artur (The Karol Adamiecki University of Economics in Katowice, Poland)
Tytuł
Application of the Logistics Postponement in a Retail Supply Chain of Wal-Mart : Current Effects and Future Tendencies
Zastosowanie koncepcji odraczania logistycznego w łańcuchu dostaw Wal-Mart : obecne efekty i przyszłe tendencje
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Ekonometria (25), 2009, nr 65, s. 116-126, rys., bibliogr. 23 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Zastosowanie metod ilościowych
Słowa kluczowe
Łańcuch dostaw, Zarządzanie logistyczne, Zarządzanie łańcuchem dostaw, Innowacyjność przedsiębiorstw
Supply chain, Logistic management, Supply Chain Management (SCM), Enterprise innovation
Uwagi
summ., streszcz.
Abstrakt
Zastosowanie nowoczesnych koncepcji logistycznych wspieranych intensywnym wykorzystaniem zaawansowanej technologii informacyjno-komunikacyjnej umożliwia poprawę funkcjonowania łańcuchów dostaw. Pozytywny wpływ logistyki oraz innowacyjnych technologii na wyniki osiągane przez łańcuchy dostaw można zaobserwować w sektorze sprzedaży detalicznej. Jedną z głównych koncepcji umożliwiających poprawę pozycji rynkowej łańcuchów dostaw funkcjonujących w sferze sprzedaży detalicznej jest odraczanie logistyczne. Praktyczne zastosowanie tej strategii doprowadziło do poprawy poziomu obsługi klienta, obniżenia kosztów operacji logistycznych oraz wzrostu przychodów. Aplikacja strategii odraczania logistycznego powinna być wspierana wykorzystaniem operacyjnych technik logistycznych oraz nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych. W artykule przedstawiono efekty dynamicznego rozwoju innowacyjnych koncepcji logistyki, w szczególności strategii odraczania logistycznego wspieranej technologią informacyjną. Tekst prezentuje również główne tendencje, jakie w przyszłości mogą się pojawić i mieć wpływ na operacyjne środowisko funkcjonowania łańcuchów dostaw w sektorze sprzedaży detalicznej. (abstrakt oryginalny)

The application of new logistical concepts, supported by the intensive use of the advanced information and communication technologies contribute to improving supply chain performance. The significantly positive impact of the combination of logistics and ICT on supply chain performance may be observed in a retail industry. The leading logistical concepts which improved the market position of retail supply chains are a logistics postponement strategy. The practical application of the strategy resulted from the improvement of the customer service level, reducing the costs of logistics operations and higher revenues. The implementation of the postponement strategy should be supported by the operational logistics techniques and modern technology. This paper explores the effects of the dynamic development of innovative logistical concepts, specifically logistics postponement strategy supported by the use of information technology in a retail supply chain. The paper also presents the major tendencies that may occur in future and have an impact on the operational environment of retail supply chains. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Atlas cold storage warms up to RFID, “RFID Journal” 2002-2006.
  2. Borne Ch.A., Craighead Ch.W., Hanna J.B., Postponement: an evolving supply chain concept, “Inter¬national Journal of Physical Distribution and Logistics Management” 2007, vol. 37, no 8.
  3. Bowersox D. J., Closs D. J., Logistical management. The integrated supply chain process, McGraw-Hill International Editions, New York 1996.
  4. Chandran P.M., Gupta V., Wal-Mart’s supply chain management practices, ICMR Case Collection 2003.
  5. Chiu H.N., The integrated logistics management system: a framework and case study, “International Journal of Physical Distribution & Logistics Management”1995, vol. 25, no 6.
  6. Christopher M., Logistics and supply chain management: strategies for reducing costs and improving services, Pitman Publishing, 1992.
  7. Cooper M.C., Ellram L.M., Characteristics of supply chain management and the implications for purchasing and logistics strategy, “International Journal of Logistics Management” 1993, vol. 4, no 2.
  8. Coyle J. JBardi., E.J., Langler Jr. C.J., The management of business logistics. Sixth edition, West Pub¬lishing Company, 1996.
  9. Customer loyalty and private label products, KPMG Global Consumer Market, Report, 2004.
  10. Fernie J., Arnold S.J., Wal-Mart in Europe: prospects for Germany, the UK and France. “International Journal of Retail and Distribution Management” 2002, vol. 30, no 2.
  11. Ferrer J., Fidlay Ch., European supply chain management. Characteristics and challenges, Ascet Vo¬lume 5.7/26/2003.
  12. Fratto G.M., Jones M.R.,. Cassill N.L., An investigation of competitive pricing among apparel retailers and brands, “Journal of Fashion Marketing and Management” 2006, vol. 10, no 4.
  13. Kisperska-Moroń D., Wpływ tendencji integracyjnych na rozwój zarządzania logistycznego, AE, Ka¬towice 1999.
  14. La Londe B.J.,. Masters J.M., Emerging logistics strategies: blueprints for the next century, “Interna¬tional Journal of Physical Distribution and Logistics Management” 1994, vol. 24, no 7.
  15. Mason-Jones R., Towill D., Total cycle time compression and the agile supply chain, “International Journal of Production and Economics” 1999, 20 May.
  16. Mentzer J.T. (ed.), Supply chain management, Sage Publications, Thousand Oaks, California 2001.
  17. Pagh J.D., Cooper M.C., Supply chain postponement and speculation strategies: how to choose the right strategy, “Journal of Business Logistics” 1998, vol. 19, no 2.
  18. Roy S., Sivakumar K., Wilkinson I.F., Innovation generation in supply chain relationships: a conceptual model and research prepositions, “Journal of the Academy of Marketing Science” 2004, vol. 32, no 1.
  19. Su J., Chang Y., Ferguson M., Evaluation of postponement structures to accommodate mass customiza¬tion, “Journal of Operation Management” 2005, vol. 23, no 2/3.
  20. The Wal Mart story. Using Internet technology to support everyday low prices and increased customer satisfaction. Cisco-Retail customer success stories, http://www.cisco.com/warp/public/779/ibs/ vertical/retail/Wal-Mart.PDF, October 17th, 2007.
  21. van Hoek R., Logistics and virtual integration. Postponement, outsourcing and the flow of information, “International Journal of Physical Distribution and Logistics Management” 1998, vol. 28, no 7.
  22. van Hoek R., Postponed manufacturing: a case study in the food supply chain, “Supply Chain Manage¬ment” 1997, vol. 2, no 2.
  23. Yeung J., Selen W., Deming Z., Min Z., Postponement strategy from a supply chain perspective: cases from China, “International Journal of Physical Distribution and Logistics Management” 2007, vol. 37, no 4.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
1507-3866
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu