BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Bąk Andrzej (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
Tytuł
Prognozowanie preferencji z wykorzystaniem modeli wyborów dyskretnych
Forecasting Preferences Using Discrete Choice Models
Źródło
Studia i Prace Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 2010, nr 10, s. 73-85, bibliogr. 18 poz.
Słowa kluczowe
Prognozowanie, Modele wyboru, Preferencje konsumenta
Forecasting, Models of choice, Consumer preferences
Uwagi
summ.
Abstrakt
W artykule omówiono następujące zagadnienia: znaczenie kategorii preferencji na gruncie teorii użyteczności, główne założenia teorii użyteczności losowej, warunkowy model logitowy jako model wyborów dyskretnych, prognozowanie preferencji na podstawie warunkowego modelu logitowego, przykład zastosowania procedury prognozowania preferencji z wykorzystaniem warunkowego modelu logitowego i programu R. (fragment tekstu)

The main aim of the paper is to present the possibility of forecasting consumer preferences based on discrete choice models. The paper discusses issues concerning: - the importance of preference category on the basis of utility theory, - the main assumptions of random utility theory, - chosen discrete choice models, - forecasting preferences using discrete choice models, - an example of application preference forecasting procedure, - R program functions used to estimate discrete choice models and making forecasts based on them. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Agresti A. [2002], Caterogical Data Analysis, Wiley, New York.
  2. Bąk A. [2004], Dekompozycyjne metod pomiaru preferencji w badaniach marketingowych, Prace Naukowe nr 1013, Seria: Monografie i Opracowania nr 157, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław.
  3. Bąk A. [2008], Modele wyborów dyskretnych i ich estymacja w programie R [w:] Klasyfikacja i analiza danych - teoria i zastosowania, red. K. Jajuga, M. Walesiak, Taksonomia 16, Prace Naukowe UE, Wrocław.
  4. Czerwiński Z. [1982|, Matematyczne modelowanie procesów ekonomicznych, PWN, Warszawa.
  5. Czerwiński Z. [1992], Dylematy ekonomiczne, PWE, Warszawa.
  6. Everitt B.S., Hothorn T. [20061, An Handbook of Statistical Analysis Using R, Chapman i Hall, Boca Raton, London, New York.
  7. Frątczak E. [1997], Analiza historii zdarzeń - elementy teorii, wybrane przykłady zastosowań z wykorzystaniem pakietu TDA, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  8. Jackman S. [2007], Models for Unordered Outcomes, Political Science 150C/350C, http://jack-man.stanford.edu/classes/(02.05.2009).
  9. Kaczmarczyk S. [2002], Badania marketingowe. Metody i techniki, PWE, Warszawa.
  10. Linzer D.A., Lewis J. [2QG7], poLCA: Polytomous Variable Latent Class Analysis, R package version 1.1, http://userwww.service.emory.edu/~dlinzer/poLCA (25.09.2008).
  11. Long J.S. [1997], Regression Models for Categorical and Limited Dependent Variables, Sage Publications, Thousand Oaks-London-New Delhi.
  12. Louviere J.J., Hensher D.A., Swait J.D. [2000], Stated Choice Methods. Analysis and Applications, Cambridge University Press, Cambridge.
  13. Malawski A. [1999], Wprowadzenie do ekonomii matematycznej, Wydawnictwo AE w Krakowie, Kraków.
  14. McFadden D. [1974], Conditional Logit Analysis of Qualitative Choice Behavior [w:] Frontiers in Econometrics, red. P. Zarembka, Academic Press, New York-San Francisco-London.
  15. So Y., Kuhfeld W.F. [2005], Multinomial Logit Models, http://support.sas.com/resources/papers/tnote/tnote_marketresearch.html, SAS Institute, Gary (25.09.2008).
  16. Therneau T.M. [1999], A Package for Survival Analysis in S, Mayo Foundation.
  17. Wheeler R.E. [2004], AlgDesign. The R Project for Statistical Computing, http://www.r-project.org/ (25.09.2008).
  18. Zwerina K. [1997], Discrete Choice Experiments in Marketing, Physica-Verlag, Heildelberg, New York.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-6205
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu