BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Chajęcki Andrzej (Akademia Techniczno-Rolnicza w Bydgoszczy), Krzakiewicz Kazimierz (Akademia Ekonomiczna w Poznaniu)
Tytuł
Pomoc publiczna dla małych i średnich przedsiębiorstw jako szansa poprawy konkurencyjności
Public Aid for Small and Medium-Sized Enterprises
Źródło
Prace Naukowe / Akademia Ekonomiczna w Katowicach. Przedsiębiorczość, konkurencyjność oraz kondycja małych i średnich przedsiębiorstw w obliczu integracji z Unią Europejską, 2003, s. 71-78, tab., bibliogr. 8 poz.
Słowa kluczowe
Małe i średnie przedsiębiorstwa, Konkurencyjność przedsiębiorstwa, Pomoc publiczna dla przedsiębiorstw
Small business, Enterprise competitiveness, Subsidies granted to enteprises
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Pomoc publiczna dla przedsiębiorców, traktowana jako część budowania strategii, jest sprzeczna z zasadami wolnego rynku. Konsekwencje przyznawania subsydiów mogą być sklasyfikowane jako: zmiany warunków konkurencyjności produktu, zmiany w alokacji zasobów wśród produktów lub czynników produkcji, wpływ na finanse publiczne, konkurencja między regionami i reakcja partnerów handlowych. Negatywne konsekwencje wykorzystywania pomocy publicznej powinny być ograniczone przez akty prawne. Przedsiębiorcy powinni zdawać sobie sprawę z tego. że pomoc publiczna nie jest jedynie przywilejem, lecz także ważnym obowiązkiem wobec państwa, co nie powinno być postrzegane jako bezinteresowny datek, a wręcz przeciwnie mogłoby być porównane do inwestora, który oczekuje gospodarki rynkowej i zabezpieczeń socjalnych. (abstrakt oryginalny)

Public aid to businesspeople as the part of building the strategy, contradicts the principles of free market. Consequences of subsidies can be classified into the following groups: changes in conditions of product competitiveness, changes in recourses allocation among products or production factors, influence on public finance, competition among different regions and partners' reaction. Negative consequences of using public aid should be limited by the act of law. Businesspeople must realize that public aid is not only a privilege, but it is also an important obligation towards the state, therefore it should not be perceived as a disinterested donor, but on the contrary it should be compared to an investor, who wants to have market economy and social benefits. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Chajęcki A., Karczewska D.: Pomoc publiczna dla przedsiębiorstw jako element budowy strategii. Kulturowe i organizacyjne uwarunkowania strategii przedsiębiorstw. Poznań-Piła 2001.
  2. Chajęcki A.: Pomoc publiczna czynnikiem aktywizacji przedsiębiorstw. W: Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa. Teoria i praktyka. Red. E. Urbańczyk. Szczecin 2002.
  3. Fornalczyk A.: (Red.) Pomoc publiczna dla przedsiębiorstw w Unii Europejskiej i w Polsce. Urząd Komitetu Integracji Europejskiej. Warszawa 1998.
  4. Krzakiewicz K.: Implications of European economic integration for the strategy of Polish companies, Management, Volume 4. Number 1/2000.
  5. Modzelewska-Wąchal E.: (Red.), Instrumenty promowania konkurencji oraz instrumenty pomocy publicznej. Wybór ekspertyz. Warszawa 1997.
  6. Modzelewska-Wąchal E., Pelka P., Stasiak M.: Pomoc publiczna dla przedsiębiorców i jej nadzorowanie. Przepisy i komentarz. Warszawa 2001.
  7. Prawo konkurencji we Wspólnotach Europejskich. Przepisy o pomocy publicznej. Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, Warszawa 1998.
  8. Przyborowska-Klimczak A., Skrzydlo-Tefelska E.: Dokumenty Europejskie. Lublin 1999.
Cytowane przez
Pokaż
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu