BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Wolszczak-Derlacz Joanna (Politechnika Gdańska)
Tytuł
Wpływ wprowadzenia wspólnej waluty na poziom cen : badania empiryczne
Does One Currency Lead to the Price Rise? Empirical Analysis
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2009, nr 71, s. 186-197, bibliogr. 22 poz.
Tytuł własny numeru
Funkcjonowanie unii gospodarczej i walutowej w teorii i praktyce
Słowa kluczowe
Poziom cen, Euro, Ceny detaliczne
Price level, Euro, Retail prices
Uwagi
summ.
Firma/Organizacja
Unia Europejska (UE)
European Union (EU)
Abstrakt
Przedstawione w artykule badania zostały przeprowadzone w odróżnieniu od dotychczasowych analiz nie na podstawie indeksów ale na podstawie cen detalicznych. Przeanalizowano wpływ wprowadzenia wspólnej waluty euro na poziom cen na podstawie cen detalicznych 144 produktów. Opisano metodę różnica w różnicy, za pomocą której dokonano badań empirycznych.

Euro effect on price levels is evaluated using difference-in-difference (DID) methodology for 144 individual products. DID estimation is commonly used in the evaluation of the effects of policy programmes. Applied to the issue of introducing a single currency, the euro effects identified are the estimated differences in price changes, pre- and post-euro between two groups of countries: euro and non-euro. No evidences for any significant price rise due to the adoption of the single currency have been found. If there was a price rise after 2002 it was not connected with the euro changeover (at least for 144 products analyzed). (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Bibliografia
Pokaż
  1. Angelini P., Lippi R, Did prices really soar after the euro cash changeover? Evidence from ATM Withdrawals „International Journal of Central Banking" December 2007.
  2. Blundell R., Costa Dias M., Evaluation methods for non-experimental data, „Fiscal Studies" 2000, vol. 21, no 4.
  3. De Grauwe P., Economics of Monetary Union, Oxford University Press 2007.
  4. Dziuda W., Mastrobuoni G., The euro changeover and its effects on price transparency and inflation, Princeton University Working Paper 2006.
  5. Ehrmann M., Rational inattention, inflation developments and perceptions after the euro cash changeover, European Central Bank Working Paper no. 588, 2006.
  6. Engel Ch., Rogers J.H, European product market integration after the euro, „Economic Policy", July 2004.
  7. Eurobarometer 57.1, European Commission, May 2002.
  8. European integration and the functioning of product markets, European Commission Special Report no 2, 2002.
  9. Gaiotti E., Lippi R, Pricing behavior and the introduction of the euro: evidence from a panel of restaurants, „Macroeconomics" 0501029, EconWPA, 2005.
  10. Konopczak K., Rozkrut M., Wpływ wprowadzenia wspólnej waluty do obiegu gotówkowego na zmiany w poziomie cen krajów strefy euro, NBP 2008.
  11. Kooreman, P, Faber, R., Hofmans H., Charity donations and the euro introduction: some quasi-experimental evidence on money illusion. Journal of money, „Credit and Banking" 361121-1124, 2004.
  12. One market, one money: an evaluation of the potential benefits and costs of forming an economic and monetary union, European Commission, European Economy no. 44, 1990.
  13. Report on the Preparation for the Introduction of Euro Notes and Coins, COM (2001) 190 final, Brussels 2001,
  14. Review of the introduction of euro notes and coins, Communication from the Commission to the European Council, 6.03.2002.
  15. Rogacin W., Euroskandal - ciche podwyżki w euro, „Newsweek" 2002, nr 24.
  16. Rogers J.H., Monetary Union, Price Level Convergence and Inflation: How Close is Europe to the USA?, „Journal of Monetary Economics" 2007, no. 54.
  17. Ulph D., Vaughan R., Price Transparency and Market Equilibria, Memorandum 1999.
  18. Żukowski P., Euro Świat, Europa, Polska, Warszawa 2002.
  19. Źródła internetowe
  20. Eurostat 02/23, www.europa.eu.int/comme/eurostat/ [28 lutego 2002].
  21. Flash EFS 122, SMEs and the euro, EOS Gallup Europe, Analytic Report February 2002, www.europa.eu.int/euro.
  22. Parsley D., Wei S.J., In search of euro effect: big lessons from a Big Mac meal?, 2007, http://ssrn.com.
  23. www.eiu.com.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu