BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Morawczyński Rafał (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie / Wydział Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych)
Tytuł
Charakterystyka właścicieli i menedżerów a działalność eksportowa małych i średnich przedsiębiorstw
Characteristics of Owners and Managers and the Export Activities of Small- and Medium-sized Enterprises
Źródło
Zeszyty Naukowe / Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, 2009, nr 799, s. 115-128, rys., tab., bibliogr. 19 poz.
Słowa kluczowe
Małe i średnie przedsiębiorstwa, Eksport, Zasoby ludzkie, Kadra kierownicza, Zarządzanie przedsiębiorstwem, Internacjonalizacja przedsiębiorstw
Small business, Export, Human resources, Managerial staff, Enterprise management, Enterprise internationalization
Uwagi
summ.
Abstrakt
Zachowania małych i średnich przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych są przedmiotem zainteresowania badaczy już od końca lat 60. Trzy główne podejścia, jakie dominują obecnie w tej dziedzinie, to: szkoła stopniowego umiędzynaradawiania, modele ekonomiczne, modele sieciowe. Krytycznym czynnikiem procesu umiędzynarodawiania jest nabywanie wiedzy, która jest związana z uczeniem się przez działanie. Jej nośnikami w znaczniej mierze są ludzie, a w szczególności kierownicy i właściciele eksportujących przedsiębiorstw. Omówiono zainteresowanie zasobami ludzkimi w teorii internacjonalizacji oraz obiektywne czynniki: ogólne, specyficzne, a także czynniki subiektywne.

This article deals with current knowledge on the relationship between the characteristics of persons managing small- and medium-sized enterprises (owners and managers) and the way those companies act on international markets. Research on the internationalisation of enterprises shows that many such personal characteristics might influence firms’ performance abroad, and this is confirmed by the most important investigations carried out worldwide. The analysis is based on a fourfold division of such characteristics. This division is based on the orthogonal distinction between objective-subjective and general-specific dimensions. The author points out that it is easier to prove the existence of such a relationship in the case of objective characteristics (especially demographic characteristics) than subjective ones (which are largely of a psychological nature). The author explains the terminology used in this current of research (e.g., psychological distance and international orientation). (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
dostęp tylko z terenu Kampusu UEK
Bibliografia
Pokaż
  1. Bradley F., International Marketing Strategy, Prentice Hall Europe, London 1999.
  2. Cavusgil S.T., Nevin J.R., Internal Determinants of Export Marketing Behaviour: An Empirical Investigation, „Journal of Marketing Research” 1981, nr 18.
  3. Dichtl E., Koeglmayr H.G., Mueller S., Identifying Export Potential: A Comparative Analysis of German and Japanese Firms, „Advances in International Marketing” 1986, vol. 1.
  4. Dichtl E., Koeglmayr H.G., Mueller S., International Orientation as a Precondition for Export Success, „Journal of International Business Studies” 1990, vol. 21, nr 3.
  5. Garnier G., Comparative Export Behavior of Small Canadian Firms in the Printing and Electrical Industries [w:] Export Management: An International Context, eds M.R. Czinkota, G. Tesar, Preager, New York 1982.
  6. Hambrick D.C., Top Management Groups: A Conceptual Integration and Reconsideration of the „Team” Label [w:] Research in Organizational Behavior, eds B.M. Staw, L. Cummings, JAI Press, Geenwich (Conn.), London 1994.
  7. Holzmuller H.H., Kasper H., On a Theory of Export Performance: Personal and Organizational Determinants of Export Trade Activities Observed in Small and Medium-sized Firms, „Management International Review” 1991, vol. 31, special issue.
  8. Johanson J., Vahlne J.E., The Internationalization Process of the Firm: A Model of Knowledge Development and Increasing Foreign Market Commitment, „Journal of International Business Studies” 1977, nr 8.
  9. Krueger N.F., The Cognitive Infrastructure of Opportunity Emergence, „Entrepreneurship Theory and Practice” 2000, vol. 24, nr 3.
  10. Leonidou L.C., Katsikeas C.S., Piercy N.F., Identifying Managerial Influence on Exporting: Past Research and Future Directions, „Journal of International Marketing” 1997, vol. 6, nr 2.
  11. Manolova T.S. et al., Internationalization of Small Firms: Personal Factors Revisited, „International Small Business Journal” 2002, vol. 20, nr 1.
  12. Miesenbock K.J., Small Business and Exporting: A Literature Review, „International Small Business Journal” 1988, vol. 6.
  13. Reid S.D., The Decision-maker and Export Entry and Expansion, „Journal of International Business Studies” 1981, vol. 12, nr 1.
  14. Reuber R., Fischer E., Foreign Sales and Small Firm Growth: The Moderating Role of the Management Team, „Entrepreneurship Theory and Practice” 2002, vol. 22, nr 1.
  15. Roux E., Managers Attitudes toward Risk among Determinants of Export Entry of Small and Medium Sized Firms [w:] Managing Export Entry and Expansion: Concepts and Practice, eds P.J. Rosson, S.D. Reid, Preager, New York 1987.
  16. Shaver K., Scott L., Person, Process and Choice: The Psychology of New Venture Creation, „Entrepreneurship Theory and Practice” 1992, vol. 16, nr 2.
  17. Tong S.Y., Networking, Market Transition and Barriers to Entry: Export by Vietnam Private Firms, Hong Kong Institute of Economics and Business Strategy, The Universityof Hong Kong 2001, www.hiebs.hku.uk/working_papers_updates/pdf/wpl026.pdf, dostęp: 12.09.2003.
  18. Ursic M., Czinkota M.R., The Relationship between Managerial Characteristics and Exporting Behavior, „Developments in Marketing Science” 1989, vol. 12.
  19. Westhead P., Exporting and Non-exporting Small Firms in Great Britain: A Matched Pairs Comparison, „International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research” 1995, vol. 1, nr 2.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1898-6447
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu