BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Żur Agnieszka (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie / Wydział Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych)
Tytuł
Czynnikowe a wynikowe determinanty występowania zachowań przedsiębiorczych w organizacji
Determinants of Entrepreneurial Behaviour within the Organisation
Źródło
Zeszyty Naukowe / Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, 2009, nr 799, s. 129-143, rys., tab., bibliogr. 30 poz.
Słowa kluczowe
Teoria przedsiębiorstwa, Przedsiębiorczość organizacyjna, Zachowania organizacyjne, Zmiany organizacyjne
Enterprise theory, Organisational entrepreneurship, Organisational behaviour, Organisational change
Uwagi
summ.
Abstrakt
Przedstawiono zjawisko intraprzedsiębiorczości, czyli występowania przedsiębiorczych postaw i zachowań pracowników. Omówiono te zachowania w świetle teorii przedsiębiorczości organizacyjnej, a także ich potencjalne obszary zmian wewnątrzorganizacyjnych. Przedstawiono determinanty o charakterze czynnikowym i wynikowym.

This article is devoted to exploring the determinants of entrepreneurial attitudes and behaviours within the organisation. Organisations prospering in turbulent environments, seeking renewal, change and innovation, look for ways to simulate intrapreneurship. In the first part of the article, the author presents selected areas of organisational design aimed at stimulating intrapreneurship. The author introduces a classification of determinants and discusses in detail first indirect determinants, which enable human activity in the workplace, and then direct determinants, which stimulate that activity. Finally, the author stresses the need for an administrative context for all entrepreneurial activities. Following the phases of the entrepreneurial process, she identifies several dilemmas and challenges in regard to organisational procedures. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
dostęp tylko z terenu Kampusu UEK
Bibliografia
Pokaż
  1. Adamkiewicz-Drwiłło H.G., Uwarunkowania konkurencyjności przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
  2. Bielski M., Podstawy teorii organizacji i zarządzania, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2002.
  3. Bławat F., Przedsiębiorca w teorii przedsiębiorczości i praktyce małych firm, Gdańskie Towarzystwo Naukowe, Gdańsk 2003.
  4. Bratnicki M., Informacyjne przesłanki przedsiębiorczości [w]: System informacji strategicznej. Wywiad gospodarczy a konkurencyjność przedsiębiorstw, red. R. Borowiecki, M. Romantowska, Difin, Warszawa 2001.
  5. Bratnicki M., Przedsiębiorczość i przedsiębiorcy współczesnych organizacji, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2002.
  6. Burns T., Stalker G., The Management of innovation, Tavistock, London 1961.
  7. Cameron K.C., Qiunn R.E., Kultura organizacyjna - diagnoza i zmiana, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2003.
  8. Cornwall J.R., Perlman B., Organizational Entrepreneurship, Homewood Irwin, New York 1990.
  9. Courtright J.A., Fairhurts G.T., Rogers L.E., Interaction Patterns in Organic and Mechanistic Systems, „Academy of Management Journal” 1989, vol. 32, nr 4.
  10. Covin J.G., Miles M.P., Corporate Entrepreneurship and the Pursuit of Competitive Advantage, „Entrepreneurship Theory and Practice” 1999, vol. 23, nr 3.
  11. Covin J.G., Slevin D.P., A Conceptual Model of Entrepreneurship as Firm Behavior, „Entrepreneurship Theory and Practice” 1991, vol. 16, nr 1.
  12. Czerska M., Zmiana kulturowa w organizacji. Wyzwanie dla współczesnego menedżera, Difin, Warszawa 2003.
  13. Dolphin R.R., Internal Communications: Today’s Strategic Imperative, „Journal of Marketing Communications” 2005, vol. 11, nr 3.
  14. Jagoda H., Narzędzia wspierania przedsiębiorczości wewnętrznej [w:] Uwarunkowania przedsiębiorczości, red. K. Jaremczuk, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. prof. Stanisława Tarnowskiego, Tarnobrzeg 2004.
  15. Kanter R.M., The Middle Manager as Innovator, „Harvard Business Review” 2004, vol. 82, nr 7/8.
  16. Kao J.J., The Entrepreneur, Prentice Hall, Englewood Cliffs, New Jersey 1991.
  17. Kitchen P.J., Daly F., Internal Communication during Change Management, „Corporate Communications: An International Journal” 2002, vol. 1, nr 1.
  18. Kożusznik B., Wpływ społeczny w organizacji, PWE, Warszawa 2005.
  19. Kuratko D.F., Welsch H.P., Entrepreneurial Strategy, Dryden Press, Fort Worth 1994.
  20. Lawler E.E., With HR Help All Managers Can Practice High-involvement Management, „Personnel”, April 1989.
  21. Mikuła B., Potocki A., Metody zarządzania innowacyjno-partycypacyjnego, Antykwa, Kraków-Kluczbork 1997.
  22. Miller D., The Correlates of Entrepreneurship in Three Types of Firms, „Management Science” 1983, vol. 29, nr 7.
  23. Morgan G., Obrazy organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
  24. Pinchot G., Intrapreneuring: Why You Don’t Have to Leave the Company to Become an Entrepreneur, Harper & Row, New York 1985.
  25. Robbins S.P., Managing Today, Prentice Hall, New York 2000.
  26. Rudnick M., Employee Communications: How Technology Impacts on Practice, „Managing Service Quality” 1996, vol. 6, nr 20.
  27. Smidts A., Pruyn A.T.H., van Riel C.B.M., The impact of Employee Communication and Perceived External Prestige on Organizational Identification, „Academy of Management Journal” 2001, vol. 44, nr 5.
  28. Targalski J., Przedsiębiorczość i zarządzanie, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2003.
  29. Vesper K.H., Three Faces of Corporate Entrepreneurship: A Pilot Study, „Frontiers of Fntrepreneurship Research”, Babson College, Wellesley, MA 1984.
  30. Żur A., Intraprzedsiębiorczość jako innowacyjna koncepcja zarządzania, Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, nr 730, Kraków 2006.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1898-6447
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu