BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Nowacki Marek
Tytuł
Wrażenia osób zwiedzających atrakcje turystyczne
Visitors' experiences at tourist attractions
Źródło
Folia Turistica / Akademia Wychowania Fizycznego im. B. Czecha w Krakowie, 2003, nr 14, s. 117-132, bibliogr. 47 poz.
Słowa kluczowe
Atrakcyjność turystyczna, Konsumpcja, Badanie satysfakcji
Touristic attractiveness, Consumption, Satisfaction research
Uwagi
summ.
Abstrakt
W pracy podjęto próbę identyfikacji wrażeń doznawanych przez osoby zwiedzające atrakcje turystyczne. Specjalny nacisk położono na dokładne sprawdzenie ich różnorodności i kolorytu omijając to co je wywołało. Po przeanalizowaniu wypowiedzi badanych osób wyodrębniono 11 grup wrażeń doznanych podczas zwiedzania atrakcji turystycznych. Można wymienić wrażenia: edukacyjne, estetyczne, romantyczne i emocjonalne, retrospektywne, relaksacyjne, interakcji społecznych, zabawy, aktywnej rekreacji, introspekcji i kontemplacji, ucieczki, zakupów, zbierania pamiątek i penetracji terenu.

The paper is an attempt to explain what kinds of experiences the people visiting tourist attractions have. A qualitative phenomenological method was applied. 67 college students were tested by completing an open-ended question¬naire survey. As a result 12 kinds of experiences were found and 6 kinds of associated contexts.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Bibliografia
Pokaż
  1. Baudillard J., Simulations, Semiotext, New York 1983.
  2. Beck L., Cable T., Interpretation for 21th Century. Fifteen Guiding Princi¬ples for interpreting Nature and Culture, Sagamore Publishing, Champa¬ign, II. 1998.
  3. Boorstin D.J., The Image: A Guide to Pseudo-Events in America, Harper and Row, New York 1964.
  4. Cohen E., Toward a Sociology of International Tourism, Social Research, t. 1, nr 39, 1972, s. 164-189.
  5. Cohen E., A Phenomenology of Tourism Experiences, Sociology, nr 13,1979, s. 179-201.
  6. Csikszentmihalyi M., Przepływ. Psychologia optymalnego doświadczenia. [przekład M. Wajda], Studio Emka, Warszawa 1996.
  7. Dann, G., Nash D. Pearce P., Methodology in Tourism Research, Annals of Tourism Research, nr 15, 1988, s. 1-28.
  8. Driver B., Brown P., Gregoire T., Stankey G., The ROS Planning System: Evolution and Basic Concepts. Leisure Sciences, nr 9, 1987, s. 203—214.
  9. Driver B., Tinsley H., Manfredo M., The Paragraphs About Leisure and Recreation Experience Performance Scales, [w:] Benefits of Leisure, red. Dri¬ver B., Brown P., Peterson G., Venture Publishing, State College, PA, 1991, s. 263-286.
  10. Eco U., Travels in Hyper-Reality, Picador, London 1986.
  11. Encyklopedia filozofii, red. T. Honderich, Zysk i s-ka, Poznań 1998.
  12. Frankfort-Nachmias C., Nachmias D., Metody badawcze w naukach spo¬łecznych, [przekład E. Hornowska], Zysk i S-ka, Poznań 2001.
  13. Garrod B., Fyall A., Managing Heritage Tourism, Annals of Tourism Rese¬arch, t. 27, nr 3, 2000, s. 682-708.
  14. Goffman E., Człowiek w teatrze życia codziennego [przekład H. i P. Śpiewakowie], PIW, Warszawa 1981.
  15. Hall C.M., McArthur S., Heritage Management: An Introductory Frame¬work, [w:] Heritage Management in New Zealand and Australia, red. C. M. Hall, S. McArthur, Oxford University Press, Oxford 1993, s. 1-19.
  16. Heidegger M., Being and Time, Harper and Row, New York 1962.
  17. Hull R., Mood as a Product of Leisure: Causes and Consequences. Journal of Leisure Research nr 22, 1990, s. 99-111.
  18. Kiciński A., Muzea - instrumenty ekspozycji czy świątynie? Muzealnictwo, nr 43, 2001, s. 57-76.
  19. Knudson D., Cable T., Beck L., Interpretation Cultural and Natural Reso¬urces. State College, PA, Venture 1995.
  20. Kotler P., Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, [prze¬kład J. Dziwota, T. Domański, E. Tomaszewska, J. Neneman, Z. Wiatr, E. Guzek, M. E. Guzek, W. Rudolf, M. Lasocki, M. Żak, I. Wojciechowska] Gebethner i ska, Warszawa 1994.
  21. Leiper N., Tourist Attraction Systems, Annals of Tourism Research, nr 17, 1990, s. 367-384.
  22. Macbeth J., Studies of Flow: Activity vs. Life Style in Sailing, [w:] Proce¬edings of the VII Commonwealth and International Conference, 9 Socio-Historical Perspectives, Brisbane, 1982.
  23. Manning R., Studies in Outdoor Recreation, Oregon State University Press, Oregon 1986.
  24. Masberg B., Silverman L., Visitor Experiences at Heritage Sites: A Phenomenological Approach, Journal of Travel Research, t. 34, nr 4, 1996.
  25. McCannel D., The Tourist: A New Theory of the Leisure Class, Schoken Books, New York 1976.
  26. Middleton V.C., Marketing w turystyce, [przekład M. Nalazek], PWE, War¬szawa 1996.
  27. Milman A., The Future of the Theme Park and Attraction Industry: A Ma¬nagement Perspective, Journal of Travel Research, nr 40, November 2001, s. 139-147.
  28. Moscardo G., Mindful Visitors. Heritage and Tourism, Annals of Tourism Research, t. 23, nr 2, 1996, s. 376-397.
  29. Nowacki M., Atrakcje turystyczne, dziedzictwo i jego interpretacja - jako produkt turystyczny, Problemy Turystyki, t. XXII, nr 2, 1999, s. 5-12.
  30. Nowacki M., Rola interpretacji dziedzictwa w zarządzaniu atrakcjami tu¬rystycznymi. Problemy Turystyki, t. XXIII, nr 3-4, 2000, s. 35-47.
  31. Parasuraman A., Zeithaml V., Berry L., A Conceptual Model of Service Quality and Its Implications for Future Research, Journal of Marketing nr 49, 1985, s. 41-50.
  32. Pearce P., Moscardo G., The Concept o f Authenticity in Tourist Experiences, Australian and New Zealand Journal of Sociology, nr 22, 1986, s. 121-132.
  33. Prentice R., Witt S., Hammer C., Tourism as Experience: The Case of Heri¬tage Parks. Annals of Tourism Research, t. 25, nr 1, 1998, s. 1-24.
  34. Riley R.W., Love L.L., The State of Qualitative Tourism Research, Annals of Tourism Research, nr 27, 2000, s. 164-187.
  35. Ryan C., Researching Tourist Satisfaction. Issues, Concepts, Problems, Routledge, London, New York 1995.
  36. Ryan C., The Chase of a Dream, the End of a Play, [w:] The Tourist Experien¬ce: A New Introduction, red. C. Ryan, Cassell, London 1997, s. 1-24.
  37. Seamon D., The Phenomenological Contribution to Environmental Psycho¬logy, Journal of Environmental Psychology, nr 2, 1982, s. 119-140.
  38. Smith S.L.J., The Tourism Product, Annals of Tourism Research, t. 21, nr 3, 1994, s. 582-595.
  39. Strandeven J., DeKnop P., Sport Tourism, Human Kinetics, 1998.
  40. Świecimski J., Muzea i wystawy muzealne, t. II, Zarys typologii porównaw¬czej i historycznej, Tasso, Kraków 1995.
  41. United States Department of Agriculture Forest Service, Recreation Op¬portunity Spectrum Primer and Field Guide, US Government Printing Of¬fice, Washington, DC 1990.
  42. Urry J., The Tourist Gaze. Leisure and Travel in Contemporary Societies, Sage Publications, London, Newbury Park, New Delhi, 1990.
  43. Waitt G., Consuming heritage. Perceived Historical Authenticity, Annals of Tourism Research, t. 27, nr 4, 2000, s. 835-862.
  44. Waller J., Lea S., Seekeng The Real Spain? Authenticity in Motivation, Annals of Tourism Research, t. 26, nr 1, 1999, s. 10-129.
  45. Yalowitz S.S., Wells M.D., Mixed Methods in Visitor Studies Research, Jo¬urnal of Interpretation Research, t. 5, nr 1, 2000, s. 45-52.
  46. Yiping L., Geographical Consciousness and Tourism Experience, Annals of Tourism Research, t. 27, nr 4, 2000, s. 863-883.
  47. Vitterso J., Vorkinn M., Vistad O.I., Vagland J., Tourist Experiences and Attractions, Annals of Tourism Research, t. 27, nr 2, 2000, s. 432-450.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0867-3888
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu