BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Oleśków-Szłapka Joanna (Politechnika Poznańska)
Tytuł
Społeczna odpowiedzialność biznesu w dobie globalizacji : plan działania dla przedsiębiorstw
Corporate Social Responsibility in the Era of Globalisation : Corporate Action Plan
Źródło
Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów / Szkoła Główna Handlowa, 2010, z. 101, s. 173-185, rys., tab., bibliogr. 22 poz.
Słowa kluczowe
Społeczna odpowiedzialność biznesu, Globalizacja, Przedsiębiorstwo
Corporate Social Responsibility (CSR), Globalization, Enterprises
Uwagi
summ.
Abstrakt
W artykule omówiono kwestie związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu i globalizacją oraz podkreślona konieczność zmian podejścia do strategii i działań związanych z CSR w obliczu postępujących przemian globalnych. (fragment tekstu)

One of the most important challenges facing global companies is the determination of their corporate social policy so that they could increase their potential impact on the communities where they do business. This article discusses the issues connected with corporate social responsibility and globalisation. It stresses the necessity of changing the approach to strategies and CSR performance in face of global transformations. Globalisation is commonly perceived as a characteristic feature to define our times. Unfortunately, very little is known about CSR management in international companies. Corporate Social Responsibility is a major factor determining business in today's world. Globalisation is a fact and the social and environmental business context is undergoing rapid transformation. As a consequence of globalisation, companies are more and more aware of social and environmental aspects of their business on international markets. Companies must be able not only to generate profit but also to be good corporate citizens. Companies face numerous challenges in the area of management and code of conduct on the global market. It is obvious that CSR included in the corporate strategy brings a lot of benefits in the field of evaluation and measurement of corporate social responsibility its impact of profitability. The area of global CSR is developing all the time and includes a lot of challenges. One of them is the dilemma of constructing CSR within global and local dimensions. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Baumhart R. C, How Ethical are Businessmen?, "Harvard Business Review", 1961, 39 (4).
  2. Bierzański Z., Czym jest CSR, Kompendium CSR, Niezależna publikacja Mediaplanet dystrybuowana wraz z gazetą prawną, 17 grudnia 2008 r.
  3. Bowen H. R., Social Responsibilities of the Business-man, New York 1953.
  4. Brakman S., Garretsen H., van Marrewijk C, van Witteloostuijn A., Nations and Firms in the Global Economy. An Introduction to International Economics and Business, Cambridge, UK: Cambridge University Press 2006.
  5. Cohen R., Kennedy E, Global Sociology, MacMillan Press, London 2000.
  6. CSR Europe, A guide to CSR in Europe, Country insights by CSR Europe's National Partner Organizations, October 2009.
  7. Donham W B., The Social Significance of Business, "Harvard Business Review", 1927, (4).
  8. European Commission, Commission Green Paper 2001, "Promoting a European Framework for Corporate Social Responsibility", COM(2001)366 Final.
  9. Gjolberg M., Measuring the immeasurable, Constructing an index of CSR practices and CSR performance in 20 countries, Scandinavian Journal of Management", 2009, 25.
  10. Guide to Corporate Social Responsibility (CSR).
  11. Habisch A., Jonker J., Wegner M., Corporate social responsibility across Europe, Springer, Berlin 2005.
  12. Held D., McGrew A., Goldblatt D., Perraton J., Global Transformations. Politics, Economics and Culture. Stanford, Calif.: Stanford University Press 1999.
  13. Hohnen P, Corporate Social Responsibility, an Implementation guide for business, International Institute for Sustainable Development, 2007, http:// www. iisd.org/pdf/2007/csr_guide. Pdf
  14. Husted B. W., Corporate social responsibility in the multinational enterprise: strategic and institutional approaches, "Journal of International Business Studies", 2006, Vol. 37, No. 6.
  15. ICFTU, A trade union guide to globalization, second edition, 2004, http://www. ituc-csi.org/IMG/pdf/report.complete.pdf
  16. Klimkiewicz K., Organizational Citizenship Behavior, czyli model postawy pracownika w przedsiębiorstwie odpowiedzialnym społecznie, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, http://fob.org.pl/.
  17. Langert L., Dobre praktyki w biznesie, Kompendium wiedzy CSR, 17 grudnia 2008 r.
  18. Matten D., Moon J., "Implicit" and "Explicit" CSR. A conceptual framework for understanding CSR in Europe. ICCSR Research Paper Series. ICCSR 2004.
  19. Oleśków-Szłapka J., Społeczna odpowiedzialność biznesu źródłem przewagi konkurencyjnej, wykład wygłoszony 29 października 2009 r. w ramach cyklu konferencji organizowanych w ramach Projektu "CSR jako odpowiedzialność za własność" pod honorowym patronatem Ministra Skarbu Państwa A. Grada.
  20. Rahbek E. Pederson, Andersen M., Safeguarding corporate social responsibility (CSR) in global supply chains: how codes of conduct are manager in buyer-supplier relationships, "Journal of Public Affairs", 2006, No. 6.
  21. Scholte J. A., Globalization. A Critical Introduction, 2nd ed., New York 2005, Palgrave.
  22. Yang Ho-Li, Liou Dian-Yan, The Impact of Corporate Social Responsibility and Globalization on Sustainable development and productivity, in Proceedings of Conference Management and Service Science MASS'2009, 20-22 września 2009 r.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1234-8872
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu