BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Adamkiewicz-Drwiłło Hanna G. (Akademia Morska w Gdyni)
Tytuł
Konkurencyjność operacyjna i strategiczna współczesnego przedsiębiorstwa - organizacji procesowej
Strategic and Operating Competitiveness of Contemporary Business - Process Organization
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2009, nr 52, s. 357-365, rys., bibliogr. 14 poz.
Tytuł własny numeru
Podejście procesowe w organizacjach
Słowa kluczowe
Podejmowanie decyzji, Procesowe podejście do zarządzania, Satysfakcja klienta, Konkurencyjność przedsiębiorstwa
Decision making, Process-oriented approach, Customer satisfaction, Enterprise competitiveness
Uwagi
summ.
Abstrakt
Problemy współczesnego zarządzania są związane głównie z koniecznością adaptacji do szybko zmieniających się warunków rynkowych. Bardzo ważne zatem staje się podejmowanie właściwych decyzji, adekwatnie do zaistniałych warunków. Istnieją dwa rodzaje decyzji podejmowanych w przedsiębiorstwie: bieżące decyzje, które podejmuje się w celu sprostania bieżącym oczekiwaniom rynkowym, w efekcie czego wzrasta konkurencyjność operacyjna przedsiębiorstw. Drugi rodzaj, to decyzje strategiczne, które dotyczą przyszłości przedsiębiorstwa, a to z kolei sprzyja poprawie konkurencyjności strategicznej. Głównym celem artykułu jest próba zwrócenia uwagi na wymienione istniejące zależności przy założeniu, że przedsiębiorstwo jest organizacją procesową. Maksymalizacja zadowolenia klienta jest jednym z podstawowych celów wyznaczonych dla współczesnego przedsiębiorstwa - organizacji procesowej. Osiągnięcie tego celu jest możliwe, jeśli przedsiębiorstwo świadomie wpływa na własną konkurencyjność: operacyjną (w krótkim okresie) i strategiczną - osiąganą w dłuższym przedziale czasowym.

Problems of contemporary management are mainly connected with necessity of adaptation for fast changing market conditions. It seems very important to emphasize taking accurate and adequate to such conditions decisions. There are two kinds of decisions: current decisions - resolve upon operating business competitiveness and strategic ones - anticipate surroundings changes - condition efficient activity of the business in the future, improving its strategic competitiveness. The main goal of the article is to pay attention to existing of mentioned dependences assuming that a business is a process organization. Maximization of a client's satisfaction is one of the basic activities goals formulated for the business - process organization. Reaching the goal is possible if the business knowingly influences its own operating competitiveness, framed in a short period and strategic one - in a long period. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Adamkiewicz-Drwiłło H.G., Uwarunkowania konkurencyjności przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
  2. Callaway S., Murphy G., Celuch K., Information Technology Capabilities and Strategic Flexibility: Drivers of International Entrepreneurship, http://business.usi.edu/econ_fin/IEslides.doc, [za:] R. Krupski (red.), Zarządzanie przedsiębiorstwem w turbulentnym otoczeniu. Ku superelastycznej organizacji, PWE, Warszawa 2005.
  3. Czakon W., Łańcuch wartości jako koncepcja zarządzania strategicznego, [w:] J. Jeżak (red.), Rozwój teorii i praktyki zarządzania strategicznego. Doświadczenia krajowe i zagraniczne, Polsko-Amerykańskie Centrum Zarządzania, Łódź 2003.
  4. Godziszewski B., Podejście procesowe w zarządzaniu strategicznym - stan i perspektywy, [w:] M. Romanowska, M. Trocki (red.), Podejście procesowe w zarządzaniu, SGH w Warszawie - Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2004.
  5. Hamel G., Prahalad C.K., The core competence of the corporation, "Harvard Business Review", May-June 1990.
  6. Kubacka-Góral K., Zarządzanie wiedzą - droga do skutecznego zarządzania strategicznego, [w:] Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej, AE, Wrocław 2002.
  7. Leksykon zarządzania, Centrum Doradztwa i Informacji Difín sp. z o.o., Warszawa 2004.
  8. Lynch J.G., Organizational flexibility, "HR. Human Resource Planning" 1989, no. 12.
  9. Malec E., Uwarunkowania wdrożenia koncepcji zarządzania procesowego w przedsiębiorstwie, [w:] M. Romanowska, M. Trocki (red.), Podejście procesowe w zarządzaniu, SGH w Warszawie - Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2004.
  10. Nowosielski S., Kontrolingowe aspekty zarządzania procesami w przedsiębiorstwie, [w:] M. Romanowska, M. Trocki (red.), Podejście procesowe w zarządzaniu, SGH w Warszawie - Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2004.
  11. Perechuda K. (red.), Zarządzanie przedsiębiorstwem przyszłości. Koncepcje, modele, metody, Agencja Wydawnicza "Placet", Warszawa 2000.
  12. Rummler A.G., Brache A.P., Podnoszenie efektywności organizacji, PWE, Warszawa 2000.
  13. Slywotzky A.J., Morrison D.J., Adelman B., Strefa zysku, PWE, Warszawa 2000.
  14. Strojny M., Zarządzanie wiedzą, wstęp do dyskusji, "Zarządzanie XXI wieku" 1-15.01.2001.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu