BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Taczanowski Jakub (Uniwersytet Jagielloński w Krakowie)
Tytuł
Konkurencyjność regionalnego pasażerskiego transportu kolejowego na przykładzie wybranych tras w województwie małopolskim
Competitiveness of the Regional Passenger Railway Service on the Example of Selected Lines
Źródło
Prace Geograficzne / Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2010, z. 124, s. 85-99, bibliogr. 23 poz.
Słowa kluczowe
Transport kolejowy, Transport pasażerski, Konkurencyjność regionów, Linie kolejowe
Railway transport, Passenger transport, Regions competitiveness, Railway lines
Uwagi
summ.
Kraj/Region
Województwo małopolskie
Małopolskie Voivodeship
Abstrakt
Celem artykułu jest odpowiedź na pytanie, jaka jest konkurencyjność regionalnego pasażerskiego transportu kolejowego w stosunku do alternatywnych środków komunikacji publicznej na terenie województwa małopolskiego w zależności od znaczenia trasy i rangi połączonych nim ośrodków. Do jego realizacji konieczna jest próba dokonania typologii linii kolejowych z uwzględnieniem ich miejsca w systemie transportowym, a po części także osadniczym regionu. Z każdego (z wyjątkiem jednego) typu wybrano po jednym odcinku, dla którego porównano ofertę przewozową w zakresie czasów przejazdu, częstotliwości kursowania i ceny biletu, a także lokalizacji stacji, względnie przystanków kolejowych w stosunku do konkurencyjnych środków publicznego transportu samochodowego. Generalnie pozycja regionalnego transportu kolejowego względem komunikacji autobusowej i mikrobusowej jest praktycznie wszędzie słaba, szczególnie w wyniku niewielkiej liczbę kursów, a dość często także niezbyt dogodną lokalizację stacji. Najmocniejsza strona kolei to natomiast prędkość (zasadniczo jednak niezadowalająca), a często także cena przejazdu, związana z intensyfikującymi się w ostatnim czasie działaniami promocyjnymi. (abstrakt oryginalny)

The purpose of the paper is to answer the question, how big is the competitiveness of the regional railway transport in the Małopolskie province in relation to the alternative bus and minibus transport. To answer it the author has divided all lines in the region into six types: main lines, former main lines, metropolitan lines, local lines with at least 9-10 pairs of trains a day, local lines with 5-6 pairs of trains a day and lines were there is hardly any service (1-2 pairs of trains). Five lines representing types 1-5 (type 6 was excluded) which connect towns and villages of different role in the settlement structure of the region have been selected for the research: Kraków-Bochnia, Olkusz-Wolbrom, Kraków-Wieliczka, Wadowice-Inwałd and Kraków-Zakopane which actually consists of three types of lines but the longest section has been classified as type 5 (figure 1). On each line the author compared frequency, journey time, fare and distance from the station/stop to the town centre in the regional railway and alternative bus transport (table 1). On all lines the competitiveness of the railways is low, above all because of small frequency. (short original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Bibliografia
Pokaż
  1. Ćwikła M., 1997, Historia krakowskiego węzła kolejowego, Świat Kolei, 6.
  2. Ćwikła M., 2005, Wadowice, Świat Kolei, 6.
  3. D29. Wykaz linii kolejowych i ich klasyfikacja na poszczególne kategorie, 1985, Ministerstwo Komunikacji, Warszawa.
  4. Horn A., 1971, Die Kaiser-Ferdinands-Nordbahn, Bohmann Yerlag, Wien.
  5. http://infobusy.pl
  6. http://pkswadowice.com.pl
  7. http://szwagropol.eu
  8. Jeleń E., Krupski J., 1999, Stacja końcowa Zakopane. 100 lat kolei zakopiańskiej 1899-1999, Kolejowa Oficyna Wydawnicza, Warszawa.
  9. Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Małopolskiego na stronie internetowej www.wrotamalopolski.pl).
  10. Rejonowy rozkład jazdy pociągów Kraków 28.V.1989-26.V.1990.
  11. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 10 września 1998 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie, Dziennik Ustaw z dnia 15 grudnia 1998 roku nr 151, poz. 987).
  12. Sieciowy rozkład jazdy pociągów l3..XII. 2009-1'l.XII. 2010.
  13. Taczanowski J., 2006, Rozwój sieci kolejowej województwa małopolskiego w latach 1847-2005, [w:] J. Górecki (red.), Przestrzeń społeczno-ekonomiczna Europy Środkowej i Wschodniej, Koło Geografów Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  14. Terczyński P., 1994, 110 lat Kolei Transwersalnej, Krakowski Klub Modelarzy Kolejowych, Kraków.
  15. www.angelfire.com
  16. www.autobusowyrozkladjazdy.pl
  17. www.e-podroznik.pl,
  18. www.kolej.one.pl
  19. www.minibusyolkusz.republika.pl,
  20. www.pkp.pl
  21. www.plk-inwestycje.pl
  22. www.przewozyregionalne.pl
  23. www.trans-frej.com.pl
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1644-3586
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu