BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Stobiecka Jadwiga (Akademia Ekonomiczna w Krakowie)
Tytuł
Stability of Consumers' Opinion in Marketing Research
Stabilność opinii konsumentów w badaniach marketingowych
Źródło
Folia Oeconomica Cracoviensia, 2005-2006, vol. 46-47, s. 5-20, tab., rys., bibliogr. 15 poz.
Słowa kluczowe
Badanie opinii, Badania marketingowe, Usługi bankowe, Analiza statystyczna
Opinion research, Marketing research, Banking services, Statistical analysis
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
W artykule zwrócono uwagę na specyfikę badań rynkowych opartych na opiniach konsumentów. Zaproponowano sposób pomiaru stabilności opinii na przykładzie usług bankowych. Przedyskutowano problem ważności poszczególnych cech usługi bankowej w kontekście niestabilności ludzkich opinii. Analiza średnich wartości współczynników ważności dla poszczególnych cech dokonana dla grupy osób o bardzo stabilnych opiniach pozwoliła na ustalenie cech, które są dla tej grupy najważniejsze. Są to: warunki finansowe usługi, zaufanie do banku, dostępność banku oraz niezawodność świadczenia usług. Zachodzenie na siebie linii regresji oraz prostej wzorcowej potwierdza wysoką stabilność opinii osób należących do tej grupy. Uwagę zwrócono również na grupę osób o skrajnie niestabilnych opiniach. W tej grupie zidentyfikowano dwie najważniejsze cechy, którymi są: dostępność banku oraz niezawodność świadczenia usług. Jednak rozrzut wyników uzyskany nawet dla najważniejszej cechy oraz znaczna rozbieżność pomiędzy prostą wzorcową i linią regresji świadczą o tym, że interpretacja wyników uzyskanych dla tej grupy pozbawiona jest sensu. (abstrakt oryginalny)

In the paper the attention is paid to the peculiarity of market research relying on the consumers' opinions. Two measuring methods were used to establish opinion stability. The way of its measurement is presented and shown on the basis of bank services. The influence of the stable and unstable opinions on the final results of the importance analysis of the features of bank services is also discusses in this paper. On the basis of mean values of the particular features of a bank service, benefits are established, which are expected by a group with very stable opinion. Very significant features include: financial terms of a service, confidence in the bank, the bank's accessibility and the reliability of the offered service. The overlapping of the standard and regression lines confirms the high opinion stability in this group of respondents. An attempt is also made to interpret the results obtained for people representing extremely unstable opinions too. Two significant features for this group may be identified: the bank's accessibility and the reliability of the offered service. However the presentation of the scatter of results for the most significant feature confirms the conviction that the interpretation of data obtained from respondents representing extremely unstable opinions is senseless even in the case of that feature. The regression line is considerably different from the standard line. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Asubonteng P., McCleary K.J., Swan J.E. 1996. SERVQUAL revisited: a critical review of service quality, Journal of Services Marketing 10: 62-81.
  2. Badri M., A., Abdulla, M. Al-Madani A. 2005. Information technology center service quality: Assessment and application of SER VQUAL, International Journal of Quality & Reliability Management 22: 519-848.
  3. Buttle F. 1996. SERVQUAL: review, critique, research agenda. European Journal of Marketing 30: 8-32.
  4. Campbell D.; Fiske D. 1959. Convergent and discriminant validation by the multitrait-multimethod matrix, Psychological Bulletin 56: 81-105.
  5. Chojnowski M. 1971. Podstawy i zastosowania teorii rzetelności testów psychologicznych, [in:] Kozielecki J. (ed.), Problemy psychologii matematycznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  6. Jabnoun N., Khalifa A. 2005. A customized measure of service quality in the UAE, Managing Service Quality 15: 374-388.
  7. Parasuraman A., Zeithaml V.A., Berry L.L. 1985. A conceptual model of service quality and its implications for future research, Journal of Marketing 49: 41-50.
  8. Parasuraman A., Zeithaml V.A., Berry, L.L. 1988. SERVQUAL: a mullti-item scale for measuring consumer perceptions of the service quality, Journal of Retailing 64: 12-40.
  9. Poradnik matematyczny. 1982. Dziubiński L, Świętkowski T. (ed.), PWN, Warszawa.
  10. Stobiecka J. 1999. Zastosowanie wybranych modeli analizy wielowymiarowej do identyfikacji struktury przedmiotowej rynku. Mynarski S. (ed.) (II Warsztaty Metodologiczne), AE Kraków, 33-41.
  11. Stobiecka J. 2000. Wykorzystanie podejścia "wiele cech - wiele metod" do oceny wiarygodności skal pomiarowych. [W:] Pomiar w badaniach rynkowych i marketingowych, Walesiak M. (ed.), Prace Naukowe AE im. Oskara Langego we Wrocławiu 856: 82-91.
  12. Stobiecka J. 2001. Zastosowanie skal mocnych w badaniach preferencji. Zeszyty Naukowe AE w Krakowie 558: 37-48.
  13. Stobiecka J. 2002. Rola zależności warunkowych w modelowaniu zjawisk rynkowych. [in:] Mynarski S. (ed.), Zależności przyczynowo skutkowe w badaniach rynkowych i marketingowych (V Warsztaty Metodologiczne), AE, Kraków, 187-198.
  14. Stobiecka J. 2004a. Pomiar stabilności opinii respondentów na skalach szacunkowych, [in:] DziechciarzJ. (ed.), Zastosowania metod ilościowych. Ekonometria, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław, 13: 72-84.
  15. Stobiecka J. 2004b. Wpływ obserwacji nietypowych na ocenę stabilności opinii respondentów (na przykładzie usług bankowych), [in:] Rószkiewicz M. (ed.), Identyfikacja struktur rynkowych: pomiar - modelowanie - symulacja. Monografie i Opracowania, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie. Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 533: 179-200.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0071-674X
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu