BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Wincenciak Leszek (University of Warsaw, Poland)
Tytuł
Graduates' Characteristics and Labour Market Entry : Polish Experience
Cechy absolwentów a wejście na rynek pracy : przypadek polski
Źródło
Ekonomista, 2010, nr 6, s. 859-876, tab., rys., bibliogr. 16 poz.
Słowa kluczowe
Rynek pracy, Zatrudnienie absolwentów, Kryteria rekrutacji pracowników, Analiza rynku pracy
Labour market, Employment of graduates, Recruitment criteria, Labour market analysis
Uwagi
streszcz., summ., rez.
Abstrakt
W niniejszym artykule badany jest związek między cechami absolwentów a szansami na skuteczne wejście na rynek pracy. Cel artykułu skupia się na poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie w jakim stopniu za sukces w poszukiwaniu pierwszej pracy odpowiadają indywidualne cechy absolwentów i jakie są różnice w szansach skutecznego wejścia pomiędzy różnymi grupami absolwentów. Analiza wejścia absolwentów na rynek pracy jest istotna z wielu powodów. Po pierwsze, jej istotność odzwierciedla się w jej implikacjach dla polityki edukacyjnej i jej roli jako sektora wyposażającego absolwentów w odpowiednie kwalifikacje, pasujące do wymogów pracodawców. Skuteczne wejście na rynek pracy jest również istotne z punktu widzenia akumulacji kapitału ludzkiego (redukuje ryzyko jego wczesnej deprecjacji) oraz funkcjonowania gospodarki w skali makro. Przeprowadzona analiza ujawnia, że istotnymi charakterystykami, różnicującymi szansę znalezienia pierwszej pracy są cechy demograficzne, płeć, stan cywilny, poziom wykształcenia, różne miary kapitału społecznego i aktywności indywidualnej. Grupy absolwentów, wśród których obserwowane są istotnie krótsze czasy poszukiwania pierwszej pracy to mężczyźni, osoby z wykształceniem wyższym, mieszkający w największych miastach oraz posiadający wyższe poziomy kapitału społecznego oraz indywidualnej aktywności. (abstrakt oryginalny)

I this study I concentrate on the relation between the characteristics of graduates and labour market entry chances in Poland. The research question is to what extent labour market entry success is affected by graduates' characteristics and how different groups of graduates differ in probabilities of finding their first jobs. The study of chances of young people in entering the labour market is important for a number of reasons. It is important from the point of view of education policy and its intermediary role in matching labour demand with labour supply. It is also important from the point of view of the human capital formation and long run macroeconomic performance of the economy. Successful entry into the labour market reduces the problem of human capital depreciation and results in greater flexibility of the labour market. The analysis reveals that demographic variables, marital status, age, level of education, various measures of human capital as well as social capital characteristics play important role in determining the chance of finding first job for a graduate. Groups of graduates with higher chances are: male graduates with tertiary education, living in larger cities, with high levels of various measures of human capital and social activities characteristics. There are also interesting regional disparities as well as important role of a business cycle. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Abowd J.M., Corbel R, Kramarz E, The Entry and Exit of Workers and the Growth of Employment: An Analysis of French Establishments, "The Review of Economics and Statistics" 1999, Vol. 81(2), pp. 170-187.
  2. Arrow KJ. Higher Education as a Filter, "Journal of Public Economics" 1973, Vol. 2, pp. 193-216.
  3. Boone Ch., Semeijn J., Van der Velden R., van Witteloostuijn A., Graduates' Personality Characteristics and Labor Market Entry: An Empirical Study Among Dutch Economics Graduates, "Economics of Education Review" 2005, Vol. 24(1), pp. 67-83.
  4. Breslow N.E., A Generalized Kruskal-Wallis Test for Comparing k Samples Subject to Unequal Patterns of Censorship, "Biometrica" 1970, Vol. 57, p. 579-594.
  5. Burgess S., Propper C., Rees H., Shearer A., The Class of!981: the Effects of Early Career Unemployment on Subsequent Unemployment Experiences, "Labour Economics" 2003, Vol. 10. pp. 291-309.
  6. Cleves M., Gutierrez R., Gould W., Marchenko Y., An Introduction to Survival Analysis Using Stata, Second Edition, Stata Press, College Station, Texas 2008.
  7. Freeman J.A., Hirsch B.T., College Majors and the Knowledge Content of Jobs, "Economics of Education Review" 2008, Vol. 27(5), pp. 517-535.
  8. Gehan E. A., A Generalized Wilcoxon Test for Comparing Arbitrarily Singly Censored Data, "Biometrica" 1965, Vol. 52, p. 203-223.
  9. Genda Y., Kurosawa M., Transition from School to Work in Japan, "Journal of the Japanese and International Economies" 2001, Vol. 15(4), pp. 465-488.
  10. Mantel N., Haenszel W., Statistical Aspects of the Analysis of Data From Retrospective Studies of Disease, "Journal of the National Cancer Institute" 1959, Vol. 22, p. 719-748.
  11. Maurin E., Xenogiani T., Demand for Education and Labour Market Outcomes: Lessons from the Abolition of Compulsory Conscription in France, University of Wisconsin Press, "Journal of Human Resources" 2005, Vol. 42(4), pp. 795-819.
  12. Nguyen A.N., Taylor J., From School to First Job: A Longitudinal Analysis, Lancaster University Management School, "Working Paper" 2005, No. 15.
  13. Saar E., New Entrants on the Estonian Labour Market: A Comparison with the EU Countries, "European Societies" 2005, Vol. 7, pp. 513-546.
  14. Saar E., Unt M., Kogan L, Transition from Educational System to Labour Market in the European Union: A Comparison between New and Old Members, "International Journal of Comparative Sociology" 2008, Vol. 49(1), pp. 31-59.
  15. Spence M., Job Market Signalling, "Quarterly Journal of Economics" 1973, Vol. 87(3), pp. 355-374.
  16. Velasco M.S., The Transition from Higher Education to Employment in Europe: the Analysis of the Time to Obtain the First Job, "Higher Education" 2007, Vol. 54, pp. 333-360.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0013-3205
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu