BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Śmigielska Grażyna (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie / Kolegium Nauk o Zarządzaniu i Jakości)
Tytuł
Przedsiębiorstwo handlu detalicznego w zarządzaniu łańcuchem dostaw
Retail Trade Enterprise in the Supply Chain Management
Źródło
Handel Wewnętrzny, 2009, numer specjalny, maj, s. 169-177
Słowa kluczowe
Zarządzanie łańcuchem dostaw, Przedsiębiorstwo handlowe, Centra dystrybucji, Technologie internetowe
Supply Chain Management (SCM), Commercial enterprises, Distribution centres, Internet technologies
Uwagi
summ.
Abstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie uwarunkowań zarządzania łańcuchem dostaw przez detalistów, technologii informacyjnych wykorzystywanych przez nich w tym procesie oraz, w tym kontekście, perspektyw rozwoju SCM w Polsce. Zdaniem autorki Rosnąca koncentracja w handlu w Polsce oraz znacząca obecność zagranicznych firm handlowych na rynku polskim przyczyniają się do transferu innowacyjnych rozwiązań organizacyjno-technicznych handlu. Jedną z nich jest SCM, które przyczynia się do obniżenia kosztów transakcyjnych i znacząco podnosi efektywność partnerów uczestniczących w łańcuchu dostaw. Według autorki pogłębiająca się recesja i presja na koszty będą sprzyjały wdrażaniu SCM.

In her article, the author presents the essence and development of the concept of supply chain management (SCM) as well as she analyses functioning of supply chains managed by retail enterprises, using for this purpose the theory of transaction costs. She points out to determinants of taking control over the supply chain by retailing enterprises and to the instruments of their management (specific assets of transaction) in form of distribution centres and information technologies. She has defined and discussed in brief the factors stimulating and constraining development of SCM in Poland managed by retailers. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. G. Bakkeland, P.R. Berthon, The Buyer's Perspective on Transaction Costs and Relational Norms in the Distribution Channel: Prepositions for Research, "Management Research News" 1997, Vol. 20, No 5.
  2. A. Bednarz, Employers Seek RFID Expertise, "Network World" 2005, Vol. 22, No 14, s. 58-62.
  3. How Big Can You Grow?, "Economist" 2004, Vol. 371, No 4/17.
  4. E. Ko, D.H. Kincade, The Impact of Quick Response Technologies on Retail Store Attributes, "International Journal of Retail & Distribution Management" 1997, Vol. 25, No 2, s. 90-98.
  5. P.D. Larson, R. Lush, Quick Response Retail Technology: Integration and Performance Measurement, "The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research" 2000, Vol. l, No 1.
  6. P. Loughlin, E-commerce Strengthens Suppliers 'Position, "International Journal of Retail & Distribution Management" 1999, Vol. 27, No 2, s. 69-71.
  7. D.W. O'Connor, Retail Concentration and Multinational Expansion: Two Important Retail Trends, "Discount Merchandiser" 1997, Vol. 37, Issues 5.
  8. L. Pellegrini, Retailer Brands. A State of the Art. Review, 7th International Conference in the Distributive Trades, Institute of Retail Studies, University of Stirling, 6-8 September 1993.
  9. I.P. Rutkowski, Marketingowe systemy informacyjne w handlu, Akademia Ekonomiczna, Poznań 2004, s. 183.
  10. T. Skjrett-Larsen, C. Thernoe, C. Andersen, Supply Chain Collaboration: Theoretical Perspectives and Empirical Evidence, "International Journal of Physical Distribution & Logistics Management" 2003, Vol. 33, No 6.
  11. J.E.M. Steenkamp, M.G.Dekimpe, The Increasing Power of Store Brands: Building Loyalty and Market Share, "Long Range Planning" 1997, Vol. 30, No 6.
  12. P. Stefaniuk, Tusza pod kontrolą, "Manager Magazin" 2008, nr 11, s. 92-93.
  13. G.C, Stevens, Integrating the Supply Chain, "International Journal of Physical Distribution and Materials Management" 1989, No 19(8).
  14. J. Szumilak, Teoretyczne podstawy analizy instytucjonalnych form handlu detalicznego, "Handel Wewnętrzny" 2007, nr 3, s. 7.
  15. D.T. Thomas, P.M. Griffin, Coordinated Supply Chain Management, "European Journal of Operational Research" 1996, No 94(1).
  16. Transaction Cost Analysis: Past, Present, and Future Applications, "Journal of Marketing" 1997, Vol. 61, No 4.
  17. S. Weinstein, The Plot Thickens, "Progressive Grocer" 2000, November.
  18. O. Williamson, Ekonomiczne instytucje kapitalizmu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998, s. 122.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0438-5403
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu