BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Urbanowska-Sojkin Elżbieta (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu)
Tytuł
Informacyjne wspomaganie wyborów strategicznych przedsiębiorstw w warunkach niepewności : antycypacja kryzysów
Information Support of Corporate Strategic Choices under Conditions of Uncertainty : Anticipation of Crisis
Źródło
Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów / Szkoła Główna Handlowa, 2010, z. 98, s. 206-214, bibliogr. 14 poz.
Słowa kluczowe
Zarządzanie strategiczne, System informacyjny przedsiębiorstwa, Kryzys przedsiębiorstwa
Strategic management, Information system of enterprises, Enterprises crisis
Uwagi
summ.
Abstrakt
Celem opracowania jest udzielenie odpowiedzi na pytania o stan gotowości systemów informacyjnych przedsiębiorstw do sprostania wymogom identyfikowania i wyjaśniania przyszłych warunków otoczenia. Skuteczne wspieranie informacyjne wyborów strategicznych i szerzej zarządzania strategicznego jest jedyną z możliwości ograniczania kryzysu w przedsiębiorstwach. (fragment tekstu)

The paper focuses on the information systems to support the process of strategic management and corporate strategic choices in particular. Dynamically changing environmental conditions force companies to make adjustments quickly or to anticipate future changes. The lack of adjustment to the changing conditions results in potential and real crises. It is claimed that the awareness of changeability and unpredictability of the environment is inspiring and results in creation of suitable information systems, which, due to their technological advancement, will limit, though not overcome, the uncertainty. In the area of information support of strategic choices, the essential role is attributed to the systems recognising potential chances and development threats. The prerequisite for the functions of monitoring, recognising, explaining and forecasting the environmental changes is a definite level of technological advancement of the systems. The active approach of the company to the environment is influenced, besides the information systems, by the attitude of the management staff to the risk as well as the way of making strategic decisions. The second part of the paper presents selected results of empirical research of determinants implying strategic choices. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Ansoff L, From Strategic Planning to Strategic Management, Wiley, John&Sons 1976.
  2. Deichmann D., Früherkennung von Chancen als Handlungsfeld des strategischen Management, GRIN Verlag, Hannover 2005.
  3. Hammer R., Strategische Plannung und Frühaufklärung, wyd. 3, WU Wien, Wien 1998.
  4. Hungenberg H., Strategisches Management in Unternehmen, Ziele-Prozesse-Verfahren, Gabler Verlag, 4 überarbeitete und erweiterte Auflage, Wiesbaden 2006.
  5. Hutzschenreuter T., Gries-Noga T., Krisenmanagement Grundlagen, Strategieninstrumenten, Gabler Verlag, Wiesbaden 2006.
  6. Kolbusz E., Olejniczak W, Szyjewski Z. (red.), Inżynieria systemów informatycznych w е-gospodarce, PWE, Warszawa 2005.
  7. Krampe G., Müller G., Diffusionsfuntionen als theoretisches und praktisches Konzept zur strategischen Frühaufklärung, ZfBf, Nr 33, Jg. 1981.
  8. Krystek U., Controlling und Frühaufklärung - Stand und Entwickungstendenzen von Systemen der Frühaufklärung, "Zeitschrift Controlling", 1990, 2 Jg.
  9. Krystek U., Schmidt S., Personalbezogene strategische Frühekennung bei der Deutschen Bank, "Zeitschrift Personal", 2002, Nr 54.
  10. Moldenhauer R., Kriesenbewältigung in der New Ekonomy. Sanierungsansätze und Handlungsempfehlungen für Gründungs und Wachstumsunternehemen, Wiesbaden 2004.
  11. Nowicki A., Strategia doskonalenia systemu informacyjnego w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 1999.
  12. Rasmusen E., Games and Information: An Introduktion to Game Theory, Blackwell Publishers, 2006.
  13. Schreyögg G., Werder A., Handwörterbuch Unternehmensführung und Organisation, wyd. 4, Stuttgart 2004.
  14. Urbanowska-Sojkin E., Zarządzanie przedsiębiorstwem. Od kryzysu do sukcesu, wyd. 3, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2003.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1234-8872
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu