BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Gałuszka Jolanta (Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach)
Tytuł
Globalne determinanty polityki podatkowej
Global Challenges for Tax Policy
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2010, nr 99, s. 144-154, bibliogr. 12 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Finanse publiczne i międzynarodowe
Słowa kluczowe
Polityka finansowa państwa, Globalizacja gospodarki, Polityka podatkowa
State financial policy, Economic globalization, Tax policy
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Globalizacja i harmonizacja jako podstawowe determinanty procesów ekonomicznych, społecznych i politycznych wyznaczają nowe kanony we współczesnych finansach publicznych. Gospodarki poszczególnych państw tworzą jeden wspólny rynek wymiany towarów i usług. Określa on nowe standardy gry rynkowej, której głównym uczestnikiem są podmioty prywatne podporządkowujące swoim strategiom działania rządy państw na całym świecie. Polityka taka ma swoje konsekwencje w zakresie realizacji funkcji finansów publicznych, które muszą łączyć dobro ogółu publicznego z surowymi wymaganiami rynku. Problem nowego wymiaru finansów publicznych - szczególnie w państwach europejskich leży we właściwej konstrukcji podatku, który w swej specyfice musi efektywnie pogodzić to, co z punktu widzenia finansów publicznych jest niezbędne, ale niekoniecznie ekonomicznie uzasadnione, z rentownością podejmowanych przedsięwzięć podmiotów prywatnych. (abstrakt oryginalny)

Globalization, defined as increasing trade and financial openness, has increased significantly over the past two decades. However, globalization and financial deepening can have consequences that require appropriate policy responses if higher growth is to materialize, and the ability to respond in part depends on how these developments affect the government's policy choices, including its fiscal policy options. Over the last two decades, almost all OECD countries have undertaken structural changes to their tax systems which have significantly altered the way these systems function and their economic and social impacts. These tax reforms have been driven by the need to provide a more competitive fiscal environmment. A particular concern is that there could be increasing pressure for all countries to lower tax rates - especially corporate tax rates. But globalization has an impact not only on tax revenue but also on the demand for public spending. While any downward pressure on revenue would be expected to spill over to expenditure, two trends are likely to work in the opposite direction. Second, to better succeed in a more competitive environment, many countries will have to invest in economic and social infrastructure. In such a case there are two problems in opposite sides - tax competition and the resources of effective tax revenue. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Benassy-Quere A., Gobalraja N., Trannoy A., Tax and public input competition, СЕРII, Working Paper 2008, no 2005.
  2. Edwards Ch., Mitchell D.J., Global Tax Revolution. The Rise of Tax Competition and the Battle to Defend It, CATO Institute, Washington 2008.
  3. Edwards Ch., Rugy V., International tax competition. A 2lst-century restraint on government, "Policy Analysis" no 431, April 12, 2002.
  4. Field Th., Tax competition in Europe and America, "Tax Notes", March 31, 2003.
  5. KPMG's Corporate and Indirect Tax Rate Survey 2009, www.kpmg.com/Global/IssuesAndlnsights/ ArticlesAndPublications/Pages/Driving-indirect-tax-performance.aspx.
  6. Kuźniar R., Globalizacja, geopolityka i polityka zagraniczna, „Sprawy Międzynarodowe", styczeń-marzec 2000.
  7. Lawson R., Gwartney J., Economic Freedom of the World 2009 Annual Report, Fraser Institute, 2009.
  8. Owens J., Fundamental Tax Reform: an International Perspective, OECD's Centre for Tax Policy and Administration, www.oecd.org/ctp.
  9. Sobiech J., Wzajemne powiązania pomiędzy opodatkowaniem bezpośrednim a opodatkowaniem pośrednim [w: ] Finanse, Banki i Ubezpieczenia w Polsce u progu XXI wieku -1. VI. Opodatkowanie, red. E. Czerwińska, E. Denek, A. Janc, T. Sangowski, J. Sobiech, AE, Poznań 2000.
  10. Tiebout Ch., A Pure Theory of Local Expenditures, „Journal of Political Economy" 1956, no 64 [w:] DJ. Mitchell, Ch. Edwards, Global Tax Revolution. The Rise of the Tax Competition and the Battle to Defend It, CATO Institute Washington, B.C. 2008.
  11. Unger В., Ferweda J., Regulating money laundering and tax havens: The Role of Blacklisting, Discussion Paper Series no 08-12, 2008, Tjalling C.Koopmans Research Institute Utrecht University.
  12. Paying Taxes 2009. The Global Picture. IFC, World Bank www.doingbusiness.org.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu