BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kaszkowiak Agnieszka (Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, student), Matłoka Mateusz (Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, student)
Tytuł
Metaracjonalność w kontekście modelowania e-negocjacji z wykorzystaniem teorii zbiorów rozmytych
Metarationality in the Context of E-Negotiations Modeling Using Fuzzy Sets Theory
Źródło
Debiuty Ekonomiczne, 2008, nr 8, s. 121-128, rys., tab., bibliogr. 5 poz.
Tytuł własny numeru
Informatyka, ekonometria i statystyka w społeczeństwie informacyjnym
Słowa kluczowe
Informatyzacja, Zbiory rozmyte, Modelowanie matematyczne, Negocjacje
Informatization, Fuzzy sets, Mathematical modeling, Negotiations
Uwagi
summ.
Abstrakt
Omówiono różne aspekty analizy i modelowania e-negocjacji, do którego zaliczano tradycyjne modelowanie oraz teorię zbiorów rozmytych. Przedstawiono także praktyczny przykład wykorzystujący zastosowanie teorii zbiorów rozmytych.

Informatization of the society and popularization of electronic media unavoidably leads to attributing more and more importance to the techniques of transactions and, in general, to the techniques of making decisions via the Internet. Due to that fact there is an increasing pressure on the most effective possible negotiations processing in the electronic environment. Nowadays preference theories, game theory and multi-criteria programming are widely used in the modeling and analyzing е-negotiations in the wholly formal depiction of mathematics and computer science. However, one should remember that behavioral sciences, such as psychology or even sociology, provide us with the exact description of negotiation processes. They pay more attention to the factors influencing progress and results of е-negotiations, such as: visual aesthetics and interactivity of the websites, attention and patience of the internauts, alternative costs of the time used for negotiating, series of determiners connected with habits and customs of particular negotiators. There are various subjective measures associated with such factors, among other things: reliability, quality, capacity, secrecy, variability, stability and security, which procure many difficulties in the process of their objectivization and quantity presentation. Then it is advised to take note of the fuzzy sets theory, which is an instrument of reliable analysis and modeling such imprecise and ambiguous characteristics. However, any consumer behaviour caused by such characteristics, additionally requires application of the notion 'metarationality', distinct from the traditional concept of rationality.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Bichler M., Kersten G., Strecker S., 2003, Towards a Structured Design of Electronic Negotiations, w: Group Decision and Negotiation, Vol. 12, nr4, s. 311-335(25), Springer, adres internetowy: http://www.researchworkx.de/mis/publications/GDN_2003.pdf, stan na dzień 20.11.2007.
  2. Russell S., Lodwick W.A., 2002, Fuzzy Game Theory and Internet Commerce: е-Strategy andMeta-rationality, Fuzzy Information Processing Society, Proceedings, NAFIPS, Annual Meeting of the North American Volume, s. 93-98. adres internetowy: http://ieeexplore.ieee.org/iel5/ /7940/21903/01018036.pdf, stan na dzień 20.11.2007.
  3. Szapiro T., 1991, Podejście interaktywne we wspomaganiu podejmowania decyzji, Wydawnictwo SGH, Warszawa.
  4. Tsvetinov P., Mikhailov L., 2004, Reasoning under Uncertainty During P re-Negotiations Using a Fuzzy AHP, w: W. Abramowicz (red.), Proceedings 7th International Conference on Business Information Systems, Poznań, adres internetowy: http://eprints.qut.edu.aU/archive//00001203/ /01/PoznanTAEN04.pdf, stan na dzień 20.11.2007.
  5. Wachowicz T., 2006, Е-negocjacje. Modelowanie, analiza i wspomaganie, Wydawnictwo AE im. K. Adamieckiego w Katowicach, Katowice.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1730-2145
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu