BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kowalewski Maciej (Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, student), Krzymiński Grzegorz (Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, student)
Tytuł
Algorytm wyszukiwania trasy w sieci komunikacji miejskiej
Calculation of the Optimal Travel Route for Public Transport in Poznań
Źródło
Debiuty Ekonomiczne, 2008, nr 8, s. 165-173, bibliogr. 3 poz.
Tytuł własny numeru
Informatyka, ekonometria i statystyka w społeczeństwie informacyjnym
Słowa kluczowe
Komunikacja miejska, Transport pasażerski, Informatyzacja, Algorytm transportowy
Municipal transport, Passenger transport, Informatization, Transport algorithm
Uwagi
summ.
Abstrakt
W realizacji projektu SKM najbardziej złożonym problem było wyznaczanie optymalnych połączeń między zadanymi punktami w mieście. (...) W trakcie prac nad projektem zaproponowaliśmy dwa rozwiązania problemu - jedno oparte na algorytmie brute-force z nałożonymi ograniczeniami oraz drugie wykorzystujące klasyczne algorytmy grafowe poprzez rozbicie problemu na dwa zadania. W artykule opisujemy drugie podejście. Przy tworzeniu algorytmu uprościliśmy problem, zakładając, że pojazdy komunikacji miejskiej poruszają się zgodnie z rozkładem jazdy (czyli np. nie stoją w korkach). (fragment tekstu)

The passenger using the public transport is not able to evaluate exactly, how much time is needed for reaching a destination. Even the choice of an appropriate travel plan among a huge number of connections poses difficulties. In the project implemented by SKN Ampersand the optimal route searching module will be responsible for calculating the best connection between the stops shown by the user. Information extracted automatically from the timetable of MPK. Poznan will provide the input for the algorithm. Commonly used Dijkstra algorithm which is mainly useful for searching car routes does not take into consideration a location-time relation, i.e. the fact that at the connecting points traveling cannot be continued immediately. As a result, we have many variants of traveling on a single route, depending on the decision which line the passenger takes and at what time. The issue of adapting the algorithm to the needs of the project is the main challenge. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Bukowska E., Celmer P., Górski В., Grzelak S., Jarka W., Jędrzejczak A., 2008, Projekt SKN, czyli dobór optymalnej trasy w sieci komunikacji miejskiej, [w:] Informatyka, ekonometria i statystyka w społeczeństwie informacyjnym, E. Gołata (red.), Zeszyty Naukowe Wydziału Informatyki i Gospodarki Elektronicznej AE w Poznaniu, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
  2. Cormen, T. H., Leiserson, C. E., Rivest R. L., 2001, Wprowadzenie do algorytmów, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa.
  3. Martins E. Q. V, Pascoal M. M. B., 2003, A New Implementation of Yen 's Ranking Loopless Path Algorithm, "4OR: A Quarterly Journal of Operations Research", June, 2003, Vol. 1, nr 2.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1730-2145
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu