BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Świerczyńska-Kaczor Urszula (Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy Jana Kochanowskiego w Kielcach)
Tytuł
Marketing doświadczeń w społecznościach wirtualnych : wprowadzenie do dyskusji
Experience Marketing Within Virtual Communities : an Introductory Discussion
Źródło
Master of Business Administration, 2010, vol. 18, nr 4, s. 18-32, bibliogr. 24 poz.
Słowa kluczowe
Logika usługowa, Marketing doświadczeń, Marketing, Rzeczywistość wirtualna, Serwisy społecznościowe
Service-dominant logic, Experience marketing, Marketing, Virtual reality, Social networking
Uwagi
summ., streszcz.
Abstrakt
Marketing w społecznościach wirtualnych jest zazwyczaj prezentowany w literaturze przedmiotu z perspektywy marketingu relacji. W niniejszym artykule odchodzę od takiego spojrzenia na rzecz próby zastosowania koncepcji marketingu doświadczeń (experience marketing). Takie ujęcie pozwala na uchwycenie nowych aspektów prowadzenia działań marketingowych w serwisach społecznościowych, takich jak Facebook czy trójwymiarowy Second Life. W artykule wskazuję na założenia marketingu doświadczeń, na związek między marketingiem doświadczeń a szeroko dyskutowaną koncepcją Service-Dominant Logic oraz na specyfikę kreowania wirtualnych doświadczeń konsumenta. (abstrakt oryginalny)

In marketing literature the discussion about the strategy for virtual communities is usually framed within the concept of relationship marketing. The author suggests examining the marketing activities within social network sites (such as Facebook or the 3D social virtual world Second Life) through a different lens - experience marketing. Such an approach allows us to distinguish any new aspects that appear in marketing strategies. The article discusses the foundations of experience marketing, the process of building customers' virtual experiences as well as the connection between experience marketing and the widely discussed concept of Service-Dominant Logic. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Armstrong, A., Hagel III, J. (1996) The real value of on-line communities. Harvard Business Review, May-June, s. 134-141.
  2. comScore, Data Passport, Second Half 2009, http://www.comscore.com/Press_Events/Presentations_Whitepaprs/2009/The_comScore_Data_Passport_-_Second_Half_2009/(language)/eng-US (02.02.2010).
  3. Le Bel, J.L (2005) Beyond the friendly skies: an integrative framework for managing the air travel experience. Managing Service Quality, Vol. 15, No. 5, s. 437-451.
  4. Davis, A., Murphy, J., Owens, D., Khazanchi, D., Zigurs, I. (2009) Avatars, People, and Virtual Worlds: Foundations for Research in Metaverses. Journal of the Association for Information Systems, Vol. 10, No. 2, February, s. 90-117.
  5. Dwyer, P. (2007) Measuring The Value Of Electronic Word Of Mouth And Its Impact In Consumer Communities. Journal Of Interactive Marketing, Vol. 21, No. 2, s. 63-79.
  6. eMarketer, Going Social Anywhere and Everywhere, http://www.emarketer.com/Article.aspx?R=1007352 (30.10.2009).
  7. Garnier, M. (2009) The Savvy French consumer: a cross-cultural replication. Journal of Marketing Management, Vol. 25, No. 9-10, s. 965-986E.
  8. Gummesson (2007) Exit services marketing - enter service marketing. Journal of Customer Behaviour, Vol. 6, No. 2, s. 113-141.
  9. Gupta, S., Kim H, W. (2008) Linking structural equation modeling to Bayesian networks: Decision support for customer retention in virtual communities. European Journal of Operational Research, Vol. 190 (2008), s. 818-833.
  10. Holbrook, M.B., Hirschman, E.G. (1982) The experiential aspects of consumption: consumer fantasies, feelings, and fun. Journal of Consumer Research, Vol. 9, No. 2, s. 132-140.
  11. Jones, B., Temperley, J., Lima, A. (2009) Corporate Reputation in the Era of Web 2.0: the Case of Primark. Journal of Marketing Management, Vol. 25, No. 9-10, 2009, 927-939.
  12. Li, H., Daugherty, T., Biocca, F. (2001) Characteristics of virtual experience in electronic commerce: A protocol analysis. Journal of Interactive Marketing, Vol. 15, No. 3, s. 13-30.
  13. Kamieński, J., Smith, S. (2009) Projektowanie pożądanych doświadczeń klientów. Harvard Business Review Polska, marzec, s. 75-88.
  14. Kozinets, R. (1999) E-Tribalized Marketing?: The Strategic Implications of Virtual Communities of Consumption. European Management Journal, Vol. 17, No. 3, s. 252-264.
  15. Lindman, M.T. (2007) Remarks on the quality of the construction of business concepts. European Business Review, Vol. 19, No. 3, s. 196-215.
  16. Markham, N. (1998) Life Online. Researching real experience in virtual space. AltaMira Press.
  17. McDonald, M. (2009) The Future of Marketing: Brightest Star in the Firmament, or a Fading Meteor? Some Hypotheses and a Research Agenda. Journal of Marketing Management, Vol. 25, No. 5-6, s. 431-450.
  18. Papadopoulou, P. (2007) Applying virtual reality for trust-building e-commerce Environments. Virtual Reality, Vol. 11, s. 107-127.
  19. Schmitt (1999) Experiential Marketing. Journal of Marketing Management, January - April, Vol. 15, No. 1-3, s. 53-67.
  20. Short, J. (2008) Risks In A Web 2.0 World, Risk Management, Vol. 55, No. 10; ABI/INFORM Global, s. 28-31.
  21. Toffler, A. (1980) The Third Wave. Bantam Books.
  22. Tynan, C., McKechnie, S. (2009) Experience Marketing: a Review and Reassessment. Journal of Marketing Management, Vol. 25, No. 5-6, s. 501-517.
  23. Vargo, S.L., Lusch R.F. (2004) Evolving to a New Dominant Logic for Marketing. Journal of Marketing, s. 1-17.
  24. http://www.alexa.com/topsites (02.02.2010).
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1231-0328
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu