BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Wilewska Monika (Uniwersytet Gdański, doktorant)
Tytuł
Społeczna odpowiedzialność biznesu jako koncepcja wpisująca się w corporate governance a kryzys finansowy
Corporate Social Responsibility as an Idea Linked to Corporate Governance, and the Financial Crisis
Źródło
Master of Business Administration, 2010, vol. 18, nr 3, s. 105-116, bibliogr. 16 poz.
Słowa kluczowe
Społeczna odpowiedzialność biznesu, Ład korporacyjny, Kryzys gospodarczy, Kryzys finansowy
Corporate Social Responsibility (CSR), Corporate governance, Economic crisis, Financial crisis
Uwagi
summ., streszcz.
Abstrakt
Społeczna odpowiedzialność biznesu wpisuje się w corporate governance nie tylko z uwagi na wspólną płaszczyznę teleologiczną czy zakorzenienie w nurcie społecznej orientacji działalności gospodarczej. CSR to koncepcja łącząca ekonomiczne cele funkcjonowania przedsiębiorstwa z realizacją celów społecznych bez szkody dla jednych i drugich. Wyjaśnia ona jaką rolę odgrywają poszczególne grupy interesariuszy w tworzeniu wartości przedsiębiorstwa i maksymalizacji wartości dla inwestorów oraz jak zarządzać relacjami ze stakeholders w celu optymalizacji wyników firmy i dobrobytu społecznego oraz samego przedsiębiorstwa. Dobrowolny charakter działalności społecznie odpowiedzialnej oraz korzyści uzyskiwane nie od razu, a w dłuższej perspektywie czasowej, powodują, że idea CSR jest szczególnie narażona na zaniechanie w czasach kryzysu czy recesji, choć jej społeczny charakter i uniwersalne wartości, na których jest osadzona są właśnie w tych trudnych czasach szczególnie istotne. Mimo zagrożeń dla dalszego rozwoju CSR, znaleźć można poważne przesłanki, że idea społecznie odpowiedzialnego biznesu przetrwa i niewykluczone, że będzie się rozwijać. (abstrakt oryginalny)

Corporate Social Responsibility is an idea linked to Corporate Governance, with the same roots in the new business mainstream towards social orientation. It outlines the key roles of stakeholder management and bridges corporate economic objectives with the realization of social objectives, which are mutually beneficial, both for profit maximization and company prosperity. In difficult times, such as the current financial crisis and the predicted recession, there are reasons to be concerned about the future of Corporate Social Responsibility, especially because of some risks that the CSR idea brings about, its voluntary character as well as the benefits that occur in the long term. Nevertheless, there are many solid reasons to believe that CSR will survive and to hope that progress in this field will continue. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Adamczyk, J. (2009) Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw. Warszawa: PWE.
  2. Cwynar, A., Cwynar, W. (2002] Zarządzanie wartością spółki kapitałowej. Koncepcje-systemy-narzędzia. Warszawa: Fundacja Rozwoju Rachunkowości w Polsce.
  3. Filek, J. (2006) Społeczna Odpowiedzialność Biznesu - tylko moda czy nowy model prowadzenia działalności gospodarczej. Kraków: UOKiK.
  4. Jerzemowska, M. (2002] Nadzór korporacyjny. Warszawa: PWE.
  5. Kopaliński, W. (1999) Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem. Warszawa: Muza SA.
  6. Komisja Europejska (2006) Realizacja Partnerstwa na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia: uczynienie Europy liderem w zakresie odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstw. Komunikat Komisji dla Parlamentu Europejskiego, Rady i Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego. Bruksela, 22.3.2006, KOM(2006) 136 wersja ostateczna, PL. [Online]. Dostępny na: http://eur-lex.europa.eu/LexU-riServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:52006DC0136:PL:NOT (27.02.2010].
  7. Korpus, J. (20061 Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw w obszarze kształtowania środowiska pracy. Warszawa: Wydawnictwo Placet.
  8. Paliwoda-Miatiolańska, A. (2009) Odpowiedzialność społeczna w procesie zarządzania przedsiębiorstwem. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.
  9. Prezes Rady Ministrów, (2009) Zarządzenie nr 38 z dnia 8 maja 2009 roku w sprawie powołania Zespołu do spraw Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw, [Online]. Dostępny na: http://www.mg.gov.pl/NR/rdonlyres/51C3AC5A-5399-4D78-9F4D-766B42A58268/54361/Zarzadze-nienr38.pdf (4.10.2009).
  10. Rudolf, S., Janusz, T., Stos, D., Urbanek, P. (2002) Efektywny nadzór korporacyjny - teoria i praktyka. Warszawa: PWE.
  11. Rybak, M. (2004) Etyka menedżera - społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa. Warszawa: WN PWN.
  12. Dubisz, S. (red.) (2003) Uniwersalny słownik języka polskiego, t. 2, K-Ó, Warszawa: WN PWN.
  13. Urbanek, P. (2006) Wynagrodzenia zarządu w spółkach kapitałowych. Warszawa: PWE.
  14. Wawrzyniak, B. (1999) Odnawianie przedsiębiorstwa - na spotkanie XXI wieku. Warszawa: Poltex.
  15. Wołowiec, T. (2004) Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw nowa formułą zarządzania. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstw, 3.
  16. Wilewska, M. (2009) Idea społecznej odpowiedzialności biznesu w warunkach obecnego kryzysu gospodarczego oraz perspektywy jej dalszego rozwoju. W: Nadzór korporacyjny a przedsiębiorstwo. Sopot: Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Prace i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, nr 1.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1231-0328
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu