BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Panfil Ryszard (Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu)
Tytuł
Coaching w kreowaniu prospołecznej efektywności
Coaching in the Creation of Pro-Social Efficiency
Źródło
Organizacja i Kierowanie, 2010, nr 2, s. 105-121, rys., tab., bibliogr. 11 poz
Organization and Management
Słowa kluczowe
Coaching, Praca zespołowa, Efektywność pracy zespołowej, Efekt synergii
Coaching, Team work, Team work efficiency, Synergy effect
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
W społeczeństwach sieciowo strukturalizowanych, zespoły zadaniowe stanowią ważny czynnik kreowania prospołecznej efektywności. W zespołach tych, będących jednocześnie dynamicznymi grupami i elastycznymi organizacjami, wpływy i relacje, czyli sprzężenia wyznaczają strukturę efektywnościową zespołu. Znaczenie tych sprzężeń jest wyznaczane fazą rozwoju zespołu, rodzajem zadania i metodą coachingową. Stosując więc czynności coachingowe stymulujemy i wzmacniamy proces przekształcania wpływów i relacji w sprzężenia synergiczne, które umożliwiają sprawne realizowanie zadań przez zespół. (abstrakt oryginalny)

Globalization actuates social change with the result that in contemporary organizations, alongside classical methods of creating pro-social efficiency – i.e. management, direction and instruction – an increasingly significant role is being played by methods based on partnership relations and recognised competence, for instance counciling, consulting, mentoring and coaching. In this article the process of coaching is presented as an instrument of transforming influences, relations and structures present in task-orientated teams, as pro-social attributes of the team's actions – i.e. synergistic effects. Among the pro-social mechanisms that regulate the functioning of task -orientated teams, specific influences, relations and structures may be identified as potentially exercising either a positive or a negative influence on the efficiency of the team as a whole. The process of coaching makes use of actions that result in the transformation of influences and relations into effects; in other words, states and events favourably evaluated with respect to efficiency. Within a longer timeframe the process of coaching results in the structuralization of influences and relations, consequently increasing the significance of synergy for the efficiency of teams. This results in the arisal, within the context of the team, of a relatively stable social or organizational microstructure, constituting new quality in an ontological sense. Subjects making up the team lose their subjectivity as part of this microstructure. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Allport F. Facylitacja społeczna, w: Zachowanie się człowieka w organizacji, red. W.E. Scott, L.L. Cummings, PWN, Warszawa 1983.
  2. Hargrove R., Mistrzowski coaching, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006.
  3. Hubert J., Społeczeństwo synergetyczne, Universitas, Kraków 2001.
  4. Ingman G., Levinger G., Grave J., Peckham V., The Ringelmann effects. Studies of group size and group performance. "Journal of Experimental Social Psychology" 1974,10, 371-384.
  5. Katzenbach J.R., Smith D.K., Siła zespołów. Wpływ pracy zespołowej na efektywność organizacji, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2001.
  6. Listwan T. (red.), Zarządzanie kadrami. C.H. Beck, Warszawa 2006.
  7. Oyster C. Grupy. Zysk i S-ka, Warszawa 2002.
  8. Panfil R., Efektywny coaching zespołów zadaniowych (na przykładzie zespołów sportowych), AWF, Wrocław 2008a.
  9. Panfil R., Synergiczne postrzeganie zespołu - kaprys poznawczy czy praktyczna konieczność, PWSZ, Leszno 2008b.
  10. Wren K., Wpływ społeczny, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.
  11. Zajonc R., Facylitacja społeczna, w: Zachowanie się człowieka w organizacji, red. W.E. Scott, L.L. Cummings, PWN, Warszawa 1983.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0137-5466
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu