BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Roszkowska-Śliż Maria (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
Tytuł
Wpływ społeczności wirtualnych na rozwój społecznej odpowiedzialności biznesu
Virtual Communities and their Influence on the Development of Corporate Social Responsibility
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2011, nr 156, s. 126-135, bibliogr. 22 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Społeczna odpowiedzialność organizacji : metodyka, narzędzia, ocena
Słowa kluczowe
Nowe technologie, Społeczna odpowiedzialność biznesu, Media społecznościowe, Społeczna odpowiedzialność, Internet
High-tech, Corporate Social Responsibility (CSR), Social media, Social Responsibility, Internet
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Nowoczesne technologie i narzędzia komunikacyjne, określane często mianem mediów społecznościowych, spowodowały daleko idące zmiany społeczne. Powstające wokół różnorodnych tematów i wspólnych celów społeczności wirtualne stają się coraz istotniejszym aktorem na arenie społeczno-gospodarczej. W obszarze ich zainteresowań znajdują się również biznes i jego odpowiedzialność społeczna. Celem pracy jest przedstawienie wpływu, jaki społeczności wirtualne wywierają na CSR. W pierwszej części pracy rozważania koncentrują się na definicji społeczności wirtualnych oraz mechanizmach ich tworzenia się i funkcjonowania. Kolejnym punktem jest analiza dróg rozwoju CSR, z wyszczególnieniem drogi nacisku społecznego. W ostatniej części referatu przedstawione zostaną rodzaje oddziaływania społeczności wirtualnych na odpowiedzialność przedsiębiorstw.

New communication tools, often called social media, have stirred up significant changes in modern society. Virtual communities, rising up around common goals and interests, are playing more and more important role on the socioeconomic arena. The aim of this article is to present the influence of virtual communities on CSR. First the paper focuses on the virtual communities' definition, as well as on their assembly and functioning mechanism. The analysis concentrates next on the factors that determine the development of the CSR concept, with the major focus on social movements and citizens' pressure. The last part of the article presents different ways in which virtual communities may influence CSR activities.
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Approaches to community: Conflicts and complementarities, [w:] M. Effrat (ed.), The Community. Approaches and Applications, Free Press, New York 1974.
  2. Coase R., The nature o f the firm, "Economica" 1937, New Series, Vol. 4, No. 16. s. 386-405.
  3. Grossman L., Time's Person of the Year: You, "Time", 13.12.2006, http://www.time.com/time/ magazine/article/0,9 171,1569514,00.html.
  4. Gusfield J., The Community: A Critical Response, Harper Colophon. New York 1975.
  5. Howe J., The rise of crowdsourcing, "Wired Magazine", 14.06.2006, http://www.wired.com/wired/ archive/14.06/crowds.html.
  6. Kelly K., The new socialism: Global collectivist society is coming online, "Wired Magazin", 17.06.2009, http://www.w ired.com/culture/culturereviews/magazine/17-06/nep_newsocialism7currentPage=all.
  7. McMillan D., Chavis D., Sense o f community: A definition and theory, "Journal o f Community Psychology" 1986, Vol. 14, s. 6-23.
  8. Nip J., The Relationship between Online and Offline Communities'. The Case o f the Queer Sisters, Hong Kong Baptist University, Hong Kong 2003.
  9. Rheingold H., The Virtual Community. Homesteading on the Electronic Frontier, MIT Press, Cambridge, MA. 2000.
  10. Rok B., Odpowiedzialny biznes w nieodpowiedzialnym świecie, Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce i Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa 2004.
  11. Shirky C., Here Comes Everybody: The Power of Organizing without Organizations, The Penguin Press, New York 2008.
  12. Szczepański J., Elementarne pojęcia socjologii, PWN, Warszawa 1970.
  13. Szpunar M., Społeczności wirtualne - realne kontakty w wirtualnym świecie, [w :] L. Haber, M. Niezgoda (red.), Społeczeństwo informacyjne. Aspekty funkcjonalne i dysfunkcjonalne, Kraków, Wydawnictwo UJ, 2006, s. 158-167.
  14. Szpunar M., Społeczności wirtualne jako nowy typ społeczności - eksplikacja socjologiczna, "Studia Socjologiczne" 2004, nr 2, Warszawa, IFiS PAN, s. 95-135.
  15. Van Dijk J., The reality o f virtual communities, "Trends in Communication" 1997, Vol. 1, No. 1, s. 39-63.
  16. http://creativecommons.org/.
  17. http://ec.europa.eu/enterprise/csr/index_en.htm.
  18. http://www.facebook. com/home. php?#!/refresheverything?v=app_4949752878&ref=ts.
  19. http://www.gnu.org/.
  20. http://www.mstop.pl/.
  21. http://www.nabiciwmbank.pl/.
  22. http://www.refresheverything.com/.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu