BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Grzybowska Barbara (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie)
Tytuł
Źródła informacji w działalności innowacyjnej przedsiębiorstw przemysłu spożywczego w woj. warmińsko-mazurskim
Information Sources in Innovation Activity of Food Industry Enterprises in Warmińsko-Mazurskie Province
Źródło
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2008, T. 10, z. 3, s. 211-214, rys., bibliogr. 16 poz.
Słowa kluczowe
Źródła informacji, Przemysł spożywczy, Zarządzanie wiedzą, Innowacyjność przedsiębiorstw
Information source, Food industry, Knowledge management, Enterprise innovation
Uwagi
streszcz., summ.
Kraj/Region
Województwo warmińsko-mazurskie
Warmian-Masurian Voivodeship
Abstrakt
Przedstawiono samoocenę 28 przedsiębiorstw przemysłu spożywczego zlokalizowanych w woj. warmińsko-mazurskim dotyczącą znaczenia wewnętrznych i zewnętrznych źródeł informacji wykorzystywanych w działalności innowacyjnej. Z badań wynika, że spośród wewnętrznych źródeł najwyższe znaczenie miały pomysły właścicieli i kierownictwa firm. Zdecydowanie niżej oceniono pomysły pracowników, w tym pracowników komórek badawczo-rozwojowych. Z kolei wśród wewnętrznych źródeł najważniejsze były opinie klientów. Znacznie rzadziej wskazywano na współpracę z. innymi przedsiębiorstwami oraz na kopiowanie rozwiązań konkurentów. Jako źródło innowacji znikome znaczenie miała współpraca z podmiotami sektora badawczo-rozwojowego. (abstrakt oryginalny)

The paper presents the evaluation of 28 food industry enterprises localized in Warmia and Mazury province concerning importance of internal and external sources of information used in innovative activity. The results indicate that among internal sources the most important were ideas of owners and managers of the enterprises. Definitely ideas of employees including these form R&D department were lower evaluated. Among internal sources the most important were opinions of customers. Much more rarely the firms painted at cooporation with other companies and copying solutions of competitors. As a source of innovation insignifant was cooperation with units from R&D sector. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Ambler T., Baldwin D., Bradford R., Duncau P. 2004: Elements of Innovation - How to Archieve Innovation in Mid-sized and Smalerr Companies. Center for Simpiifield Strategie Planning, Southport, Connecticut.
  2. Bariery współpracy przedsiębiorców i ośrodków naukowych. 2006: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Departament Wdrożeń i Innowacji, Warszawa.
  3. Baruk J. 2007a: Wspomaganie działalności innowacyjnej badaniami rynku. Marketing i Rynek, nr 8, 23-30.
  4. Baruk J. 2007b: Działalność badawczo-rozwojowa. Doświadczenia firm państw członkowskich Unii Europejskiej. Przegląd Organizacji, nr 2, 19-22.
  5. Brdulak J.J. 2005: Skąd wziąć innowacje dla firmy. [W:] Jak wdrażać innowacje technologiczne w firmie. Poradnik dla przedsiębiorców. PARP, Warszawa.
  6. Foray D., Gault F. (eds.) 2003: Measurement of Knowledge Management Practiccs. [W:] Measuring Knowledge Management in the Business Sector: First Steps. OECD, París.
  7. Godziszcwski B. 2007: Stan zarządzania wiedzą w polskich przedsiębiorstwach - próba oceny. [W:] Zarządzanie wiedzą w warunkach globalnej współpracy przedsiębiorstw Bogdanienko J., Kuzel M., Sobczak I. (red). Wyd. Adam Marszalek, Toruń.
  8. Jacieczko J. 2003: Pozyskiwanie informacji jako czynnik wpływający na efektywność przedsiębiorstwa, Prace Naukowe AE we Wrocławiu, nr 975. Wyd. AE, Wrocław.
  9. Jokiel G., Marciszewska A. 2002: Innowacje w małych i średnich przedsiębiorstwach branży spożywaczej Dolnego Śląska w przededniu integracji z UE. Prace Naukowe AE we Wrocławiu, nr 963, 162-173, AE, Wrocław.
  10. Junas A. 2003: Koszty pozyskiwania informacji w badaniach marketingowych. Marketing i Rynek, nr 5, 9-15.
  11. MaskeII P., Malmberg A. 1999: The Competitiveness of Firms and Regions "Ubiquitification" and the Importance of Localized Learning. European Urban and Regional Studies, No 6 (1), 9-25.
  12. Ratajczak P. 2003: Potrzeby informacyjne w fazie wprowadzania produktu na rynek. Zeszyty Naukowe AE w Poznaniu, nr 31, 18-39. Wyd. AE, Poznań.
  13. Szultka S. (red.) 2007: Barometr innowacyjności województwa warmińsko-mazurskiego. Edycja 2006. Warmińsko-Mazurska Agencja Rozwoju Regionalnego w Olsztynie. Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową w Gdańsku.
  14. Świetlik K., Loboda P. 2008: Zarządzanie wiedzą w e-biznesie. Wyzwania dla nowej ekonomii [http://www.e-marketing.pl/artyk/artyk34.plip] (31.03.2008).
  15. Tabaszczewska E. 2004: Wpływ wybranych koncepcji zarządzania na kształtowanie organizacji uczącej się. Akademickie Centrum Koordynacyjne w Euroregionie Nysa - Liberec. Zittau, Jelenia Góra. Prace Naukowe, nr X, 176-182. Technická Univerzita. Liberec.
  16. Wiatrak A.P. 2007: Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie - istota, zakres i korzyści. [W:] Zarządzanie wiedzą w warunkach globalnej współpracy przedsiębiorstw Bogdanienko J., Kuzel M., Sobczak I. (red.). Wyd. Adam Marszałek. Toruń.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1508-3535
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu