- Autor
- Sej-Kolasa Małgorzata (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu), Sztemberg-Lewandowska Mirosława (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
- Tytuł
- Analiza przestrzenna profilu społecznego województw z wykorzystaniem programu R
Spatial Analysis of the Social Profiles of Provinces with the Use of the R Software - Źródło
- Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2009, nr 86, s. 176-184, tab. rys., bibliogr. 4 poz.
- Tytuł własny numeru
- Wizualizacja wyników badań marketingowych : podejścia, metody i zastosowania
- Słowa kluczowe
- Województwo, Wizualizacja danych, Analiza przestrzenna, Programy komputerowe
Voivodship, Data visualisation, Spatial analysis, Computer programs - Uwagi
- summ.
- Abstrakt
- Celem analizy przestrzennej jest znalezienie informacji o przestrzennej zależności regionów oraz interakcjach pomiędzy wartościami badanych zmiennych w różnych lokalizacjach. Analiza przestrzenna danych umożliwia określenie podobieństwa i różnic pomiędzy regionami w ujęciu zarówno ogólnym, jak i indywidualnym. Dzięki tym metodom można np. wyodrębnić grupy regionów podobnych do siebie. W artykule zaprezentowano wyniki analizy, której celem było m.in. wyodrębnienie czynników mających decydujący wpływ na sytuację społeczną w Polsce. Natomiast celem głównym opracowania było porównanie województw pod względem tych czynników, czyli identyfikacja różnic między województwami. Wizualizacji danych w przestrzeni dokonano w programie R za pomocą map z podziałem administracyjnym (mapy typu Choropleth map). (fragment tekstu)
A spatial analysis of data makes it possible to define the similarities and differences among regions. The aim of this study was to identify the determiners of the social situation in Poland. Another important aspect was a comparative analysis of the determiner strengths in each region. The analysis covered 50 indices describing the social profile of every Polish province, including the sizes and levels of population, labour market, housing, education, culture and healthcare. Decomposition of the data covered by the set of indices (random variables) was performed through factor analysis. The spatial visualisation of data was performed with the R software. The data was plotted against choropleth maps of the administrative division of Poland. The basis of map creation was a shapefile generated with GTS-type software. (original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego - Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Crawford I.M., Lomas R.A., Factor Analysis - a Tool for Data Reduction, "European Journal of Marketing" 1980 vol. 14, no 7, s. 414-421.
- Kopczewska K., Ekonometria i statystyka przestrzenna z wykorzystaniem programu R, CeDeWu, Warszawa 2007.
- Sej-Kolasa M, Podstawy zarządzania informacją o środowisku, AE, Wrocław 2002.
- Sztemberg-Lewandowska M., Analiza czynnikowa w badaniach marketingowych, UE, Wrocław 2008.
- Cytowane przez
- ISSN
- 1899-3192
- Język
- pol