BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Brzezińska Justyna (Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach)
Tytuł
Analiza i wizualizacja rynku stacji radiowych na Śląsku
Analysis and Visualization of Radio Market in Silesia
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2009, nr 86, s. 215-222, tab., bibliogr. 15 poz.
Tytuł własny numeru
Wizualizacja wyników badań marketingowych : podejścia, metody i zastosowania
Słowa kluczowe
Wizualizacja danych, Metody klasyfikacyjne, Metoda k-średnich, Rynek radiowy
Data visualisation, Classification methods, K-means methods, Radio market
Uwagi
summ.
Abstrakt
Metody klasyfikacji znajdują bardzo szerokie zastosowanie w praktyce, pozwalając badaczowi na grupowanie i klasyfikowanie obiektów, dostarczając istotnych informacji o badanym zjawisku lub zachowaniach na rynku. W niniejszej pracy przeprowadzono analizę rynku radiowego na Śląsku. W części pierwszej scharakteryzowano dane dotyczące rynku radiowego. Klasyfikacji obiektów dokonano za pomocą metody k-średnich, a następnie jej wyniki zweryfikowano z wynikami klasyfikacji otrzymanej przy użyciu skalowania wielowymiarowego. Przeprowadzenie badania ma na celu wyodrębnienie jednorodnych grup stacji radiowych na Śląsku, a co za tym idzie - poznanie rynku radiowego i jego ocenę przez respondentów biorących udział w badaniu. Wyniki wykorzystanych metod przedstawiono w postaci graficznej na wykresie rozrzutu oraz w postaci mapy percepcji. Część ostatnia zawiera wnioski oraz interpretację otrzymanej klasyfikacji, tj. charakterystykę powstałych grup i należących do nich stacji radiowych. (fragment teksu)

The paper shows two methods of classification together with its graphical results. The methods are used to present different ways of presentation of classification results with the example based on radio market in Silesia. There are two methods shown in this paper: k-means and multidimensional scaling with ALSCAL algorithm. Obtained results show that it is possible to make a market segmentation and present its graphical result. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Borg I., Groenen P., Modern Multidimensional Scaling, Theory and Applications, Springer-Verlag, New York 1997.
  2. Gatnar E., Walesiak M. (red.), Statystyczna analiza wielowymiarowa z wykorzystaniem programu R, PWN, Warszawa 2009.
  3. Gordon A.D., Classification, Chapman and Hall, London 1999.
  4. Green P.E., Rao V.R., Applied Multidimensional Scaling, Holt, Rinehart and Winston, New York 1972.
  5. Hair J.F., Anderson R.E., Tatham R.L., Black W.C., Multivariate Data Analysis with Readings, Prentice-Hall, Englewood Cliffs 1995.
  6. Jajuga K., Statystyczna analiza wielowymiarowa, PWN, Warszawa 1993.
  7. Kendall M.G., Multivariate Analysis, Griffin, London 1975.
  8. Kruskal J.B., Multidimensional Scaling by Optimising Goodness of Fit to a Nonmetric Hypothesis, "Psychometrika" 1964 nr 29.
  9. Mynarski S., Metody badań marketingowych, PWE, Warszawa 1990.
  10. Torgenson W.S., Multidimensional Scaling: Theory and Method, "Psychometrika" 1952 nr 17.
  11. Walesiak M., Metody analizy danych marketingowych, PWN, Warszawa 1996.
  12. Walesiak M., Statystyczna analiza wielowymiarowa w badaniach marketingowych, AE, Wrocław 1993.
  13. Wilkes R.E., Product Positioning by Multidimensional Scaling, "Journal of Marketing Research", sierpień 1977.
  14. Young F.W., Multidimensional Scaling, Wiley, New York 1985.
  15. Zaborski A., Skalowanie wielowymiarowe, AE, Wrocław 2001.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu