BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Białowąs Sylwester (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu)
Tytuł
Decyzje finansowe w gospodarstwach domowych i ich racjonalność
Rationality and Household Decision Making
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2009, nr 86, s. 242-250, rys., bibliogr. 19 poz.
Tytuł własny numeru
Wizualizacja wyników badań marketingowych : podejścia, metody i zastosowania
Słowa kluczowe
Racjonalność gospodarowania, Oszczędności gospodarstw domowych, Podejmowanie decyzji finansowych
Economic rationality, Household savings, Decision making of finance
Uwagi
summ.
Abstrakt
Na podstawie przeprowadzonej krytycznej analizy literatury przed badaniami postawiono następujące hipotezy: H1: Wśród gospodarstw domowych można wyróżnić grupy różniące się strukturą wpływów decyzyjnych. H2: Istnieją statystycznie istotne różnice między wyróżnionymi segmentami w zakresie preferowania instrumentów (w zakresie ich oceny). H3: Oceny (zachowania) są racjonalne (w sensie racjonalności metodologicznej). Wyniki prezentowanych analiz pochodzą z badań przeprowadzonych przez autora na reprezentatywnej próbie wielkopolskich gospodarstw domowych w 2007 r. (fragment tekstu)

The article focuses on the problem of family household roles when deciding on family savings. The first part presents a critical review of the topic. This allowed to put forward three hypotheses. The empirical analysis was done on the basis of the author's own research, which allowed the author to verify the hypotheses. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Ando A., Modigliani F., The Life Cycle Hypothesis of Saving: Aggregate Implications and Tests, "American Economic Review" 1963, 53.
  2. Becker G.S., A Treatise of the Family, Harvard University Press, Cambridge 1991.
  3. Boecker F., Praeferenzforschung als Mittel marktorientierter Unternehmensfuehrung, "Zeitschrift fuer Betribswirtschaftliche Forschung" 1986.
  4. Białowąs S., Podejmowanie decyzji w gospodarstwie domowym - podział siły decyzyjnej w zakresie zachowań finansowych, [w:] Analiza i prognozowanie wahań koniunkturalnych w gospodarce polskiej, J. Garczarczyk (red.), Zeszyty Naukowe UE Poznań nr 115, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2009.
  5. Boecker F., Kształtowanie preferencji wobec dóbr trwałego użytku w rodzinie, [w:] Zachowania konsumenta. Koncepcja i badania europejskie, M. Lambkin, G. Foxall, F. Van Raaij, B. Heilbrunn (red.), PWN, Warszawa 2001.
  6. Davis H.L., Rigaux B.P., Perception of Marital Roles in Decision Processes, "Journal of Consumer Research" 1974.
  7. Dubois D., Marchetti R.Z., Le triangle d'influence, un nouvel outil pour mesurer la repartition des roles dans les decisions families d'achat, Actes du 8eme Congres International del'Association Francaise du Marketing, Lyon 1992.
  8. Fiedor B., Metodologiczny indywidualizm we współczesnej ekonomii neoklasycznej, "Ekonomista" 1997 nr 5-6, s. 671.
  9. French J.R., Raven B.H., The Bases of Social Power, [w:] The Studies on Social Power, D. Cartwright (red.), Ann Arbor 1959.
  10. Fishbein M., Ajzen I., Belief, Attitude, Intention, and Behavior: An Introduction to Theory and Research, Addison-Wesley, Reading, MA 1975.
  11. Foxall G.R., Goldsmith R.E., Psychologia konsumenta dla menadżera marketingu, PWN, Warszawa 1998, s. 126.
  12. Gertzen H., Component Processes of Phased Decision Strategies, "Acta Psychologica", 80/1992.
  13. Kahneman D., Tversky A., Prospect Theory: An Analysis of Decision under Risk, "Econometrica" 1979 nr 47(2), s. 263-292.
  14. Kotarbiński T., Traktat o dobrej robocie, ZN im. Ossolińskich, Wrocław 1969.
  15. Kranichfeld M.L., Rethinking Family Power, "Journal of Family Issues" 1987 nr 8.
  16. Kroeber-Riel W., Konsumentenverhalten, wydanie 4., Monachium 1984.
  17. Lange O., Ekonomia polityczna, PWN, Warszawa 1978.
  18. Popenoe D., American Family Decline, 1960-1990: A review and appraisal, "Journal of Marriage and the Family" 1993 nr 55.
  19. Silk A.J., Kalwani M.U., Measuring Influencein Organizational Purchase Decisions, "Journal of Marketing Research" 1982.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu