BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Filipiak Grażyna (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
Tytuł
Muzyka - zabawa i oszołomienie
Music - Play and Dizziness
Źródło
Człowiek i Społeczeństwo / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wydział Nauk Społecznych, 2004, t. 22, s. 45-58, bibliogr. 8 poz.
Tytuł własny numeru
Ludyczny wymiar kultury
Słowa kluczowe
Sztuka, Kultura, Antropologia, Psychologia społeczna
Art, Culture, Anthropology, Social psychology
Uwagi
summ.
Abstrakt
Muzyka jest sztuką, która nie posiada ukształtowanej, raz ustalonej zewnętrznie postaci. Jej materiałem są ulotne brzmienia dźwiękowe. Utwór muzyczny nie istnieje inaczej, jak tylko poprzez wykonanie. Jeśli tylko nie zostaje utrwalony mechanicznie, każdorazowo zależy od dźwięków, które specjalnie w tym celu muszą być wydobyte z instrumentu lub głosu ludzkiego. Muzyka ma także i tę specyfikę, że w odróżnieniu od innych sztuk - malarstwa, poezji czy rzeźby - nie przedstawia świata. Akordy, tonacje, skale muzyczne czy interwały nie wyrażają żadnych znaczeń. (fragment tekstu)

The aim of this article is to show that dizziness is the main emotion evoked under the influence of music. This article consists of two parts. In Part One psychophysical conditions of the influence of sounds on emotions in human beings are discussed, both those found in the world of nature, and in that of music. In Part Two the author refers to J. Huizinga's and R. Caillois' conception of games and plays, and on this basis proposes the typology of dizziness as the main emotion evoked by music. In the last part of the article the author discusses types of dizziness which she has distinguished on examples from the modern rock music and mass musical shows. In the article attention is drawn to the fact that participation in play based on music is dominated at present by dizziness, which is an imitation, threatening or even leading to destruction. The author poses a question about the reason of popularity of such forms of dizziness amongst participants of the modern mass musical shows and about the circle of interests. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Arystoteles (1964), Polityka z dodaniem pseudo-arystotelesowej ekonomiki, Kraków.
  2. Baumer U. (b.d), Chcemy tylko twojej duszy. Hardrock: dane, fakty, podłoże, Wuppertal, b.d.
  3. Bethge Ph. (2003), Gra uczuć. Dlaczego ludzie tak łatwo ulegają muzyce? Forum, nr 34, 25.08. - 31.08., za: Der Spiegel, 28.07, s. 32-39.
  4. Caillois R. (1973), Żywioł i ład, Warszawa.
  5. Filipiak G. (1994a), Jakaś inna wiara, Jarocin '94, W drodze, nr 11, s. 47-55.
  6. Filipiak G. (1994b), Tu na nowo odnajdują Chrystusa. Dni młodzieżowej wspólnoty w Konarzewie, Słowo - Dziennik Katolicki, nr 60, 25-26-27 marca, s. 10.
  7. Huizinga J. (1985), Homo ludens, Warszawa.
  8. Schlink M. B. (1994), Muzyka rockowa. Skąd? Dokąd? Wrocław.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0239-3271
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu