BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Bełkot Andrzej (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
Tytuł
Ponowoczesne formy ludyczności : techno
Post-modern Forms of Ludic Character : Techno
Źródło
Człowiek i Społeczeństwo / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wydział Nauk Społecznych, 2004, t. 22, s. 59-69, bibliogr. 13 poz.
Tytuł własny numeru
Ludyczny wymiar kultury
Słowa kluczowe
Kultura masowa, Kultura, Socjologia kultury, Postmodernizm, Młodzież
Popular culture, Culture, Sociology of culture, Postmodernism, Youth
Uwagi
summ.
Abstrakt
W artykule omówiono narodziny oraz rozwój muzyki techno. Sklasyfikowano kulturę techno w tradycyjnym ujęciu gier i zabaw, a także oceniono techno w ramach kultury ponowoczesnej.

Techno is one of the main currents of the modern, and not only mass, but also youth culture, containing and combining in itself the musical phenomenon as well as the ludic and sociological one. The aim of this article is an attempt at recognising this intriguing phenomenon of modern times from the point of view of the study of culture. Due to scanty space for this article, I try to merely outline the problems connected with this subject. I try to suggest some picture and commentary, at the same time asking several questions. It is just the conscious resignation from a detailed analysis for the sake of questions about the cultural context and dimension of the phenomenon described seems to be more interesting and more productive heuristically. Techno is a phenomenon which has many dimensions and meanings, it constantly evolves and transforms, creating new configurations in the tissue of the post-modern world, whose unity, unequivocality gave way to such carnivalised forms of phenomena as the techno discussed here. Questions about the roles, significance and place of this phenomenon in modern culture are inescapably coupled with questions about this culture itself since hybridization and equivocality of cultural spheres become distinct and dominant features of the "post-modern condition". And so the questions when appropriately formulated may be more valuable and may contain more sense than the answers to these questions. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Bauman Z. (1994), Dwa szkice o moralności ponowoczesnej, Warszawa: Instytut Kultury.
  2. Caillois R. (1973), Żywioł i lad. Warszawa: PIW.
  3. Finkielkraut A. (1992), Porażka myślenia. Warszawa: NOW.
  4. Grad J. (1997), Zabawa jako zjawisko kulturowe, w: K. Zamiara (red.), Szkice o partycypacji kulturowej, Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
  5. Huizinga J. (1985), Homo ludens. Warszawa: Czytelnik.
  6. Jameson F. (1998), Postmodernizm i społeczeństwo konsumpcyjne, w: Postmodernizm. Antologia przekładów, Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński.
  7. Kerckhove de D. (1996), Powłoka kultury. Odkrywanie elektronicznej rzeczywistości, Warszawa: MIKOM.
  8. Morawski St. (2000), Obraz kultury na przełomie wieków, Przegląd Artystyczno-Uteracki, nr 7-8 (101-102).
  9. Podgórska J. (1997), Technoobrzęd, Polityka, nr l (2070).
  10. Sułkowski B. (1991), Zabawa, w: A. Kłoskowska (red.), Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, Wrocław: Wiedza o Kulturze.
  11. Szahaj A. (1994), Jean Baudrillard - miedzy rozpaczą a ironią, Kultura Współczesna, nr 1(3).
  12. Szlendak T. (1998), Technomania. Cyberplemię w zwierciadle socjologii, Toruń: Graffiti BC.
  13. Turner V. (2002), Czy istnieją uniwersalia widowiskowe w micie, rytuale i teatrze, Konteksty, nr 3-4.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0239-3271
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu