BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Springer Sławomir (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
Tytuł
Katolicki Ruch Odnowy w Duchu Świętym kontynuatorem tradycji zielonoświątkowej
The Catholic Perival Movement in the Holy Spirit as a Continuator of the Pentecostalist Tradition
Źródło
Człowiek i Społeczeństwo / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wydział Nauk Społecznych, 2002, t. 20, s. 101-110, bibliogr. 11 poz.
Tytuł własny numeru
Religia i religijność Europy
Słowa kluczowe
Protestantyzm, Religia, Mniejszości religijne
Protestantism, Religion, Religious minorities
Uwagi
summ.
Abstrakt
Powstanie ruchu zielonoświątkowego w dwudziestowiecznym chrześcijaństwie było reakcją ówczesnej, przede wszystkim protestanckiej, teologii na racjonalizm i liberalizm. Był on wynikiem religijnych poszukiwań perfekcjonistycznie nastawionych kręgów ruchu uświęceniowego i doktrynalnie wywodzi się wprost z metodyzmu oraz ewangelicznych kościołów. Analizowany religioznawczo kult nawiązuje wyraźnie do różnych form wierzeń społeczeństw plemiennych, takich jak szamanizm, animizm czy profetyzm (Anderson), które za pośrednictwem czarnych baptystów i metodystów szeroko weszły do praktyk amerykańskiego i europejskiego chrystianizmu. (fragment tekstu)

The Pentecostalist movement was founded mostly as a reaction of Protestant theology against rationalism and liberalism. It derives straight from methodism and evangelical churches. Pentacostalist religiousness rooted in the Protestants' religiousness tightly combines the spiritual sphere of man with his carnal dimension and speaks of the dependence and unity of these two spheres. It confirms them with the religious experience (and reflection) which constitute the foundation of the whole movement. The Pentacostalist movement was born in the 50s and 60s of the 20th century. In various traditional Churches (or the ones which are associated within the World Church Council). believers, while experiencing the christening with the Spirit and undertaking the practice of charismatic gifts, did not leave their native congregations. They tried to take advantage of their new religious experience for enlivening the faith of their own Churches and conform them with their hitherto religious convictions. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. AtterG. (1962), The Third Force, Peterborough
  2. Bielą B. (1993), Kościół - wspólnota. Wspólnota jako zasada urzeczywistniania się Kościoła w ujęciu ks. Franciszka Blachnickiego (1921-1987), Katowice
  3. Czajko E. (1970), Ruch zielonoświątkowy. Warszawa
  4. Dekret o ekumenizmie (1967), w: Sobór Watykański II. Konstytucje, dekrety, deklaracje, Poznań
  5. Gallagher M.P. (1993), Jakby nowa Pięćdziesiętnica. Początek katolickiej Odnowy w Duchu Świętym, Warszawa
  6. Kozłowski J. (red.) (1997), Wspólnota i rozeznanie duchowe, Łódź
  7. Miszczak E. (2000), Od grupy do wspólnoty. Kierunek rozwoju katolickiej Odnowy w Duchu Świętym, Warszawa
  8. O'Connor E. (1984), Ruch charyzmatyczny w Kościele katolickim, Warszawa
  9. Pasek Z. (1992), Ruch zielonoświątkowy, Kraków
  10. Suenens L.J., (red.) (1998), Przyjdź Duchu Święty. Dokumenty z Malines, Kraków
  11. Tomczyk D. (1984), Doświadczenie Ducha a Chrzest Duchem w odnowie charyzmatycznej, Warszawa
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0239-3271
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu