BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Sztajer Sławomir (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
Tytuł
Mircea Eliade : struktura i dialektyka hierofanii
Mircea Eliade : the Structure and Dialectics of Hierophany
Źródło
Człowiek i Społeczeństwo / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wydział Nauk Społecznych, 2002, t. 20, s. 161-175, bibliogr. 34 poz.
Tytuł własny numeru
Religia i religijność Europy
Słowa kluczowe
Religia, Filozofia, Filozofia człowieka
Religion, Philosophy, Human philosophy
Uwagi
summ.
Eliade Mircea
Abstrakt
Sylwetka Mircei Eliadego nie jest obca polskiemu czytelnikowi, któremu permanentnie dostarcza się coraz to nowych tłumaczeń jego dzieł. Podobnie jak kilka dekad temu na Zachodzie, dziś w Polsce Eliade stal się autorem modnym, zdobywającym rzesze czytelników. Moda taka była i jest nie tylko odpowiedzią na społeczne zapotrzebowanie na bardziej "uduchowione" i uwzględniające obce tradycje kulturowe dzieła humanistyczne, ale także wzięła się stąd, że celem samego autora było dotarcie do przeciętnego przedstawiciela naszej kultury. (fragment tekstu)

This article is dedicated to the methodological aspects of Mircea Eliade's writings. The author is interested first of all in the contribution of the Rumanian scholar of religious problems into the antireductionist approach to religion. Antireductionism is understood here as a conviction that religion or its certain component - usually the religious subject or religious experience - constitutes a peculiar reality which cannot be reduced to anything else, and in particular a reality which cannot be reduced to other domains of human culture. Studies of Eliade's work lead us to a conclusion that his antireductionism is multidimensional as it concerns the five aspects which follow: ontological, epistemological, methodological, semantic and existential. It also constitutes a development and perfection of similar conceptions which appeared earlier and is combined with a certain worldview which is defined by the name of new humanism. Eliade's history of religion is not simply a science which studies religious facts, but a tool for the realisation of an all-human worldview which is to be a remedy for the crisis of modern culture. Its task does not end with the description and explanation of religious phenomena. History of religion, which is an original combination of phenomenology and hermeneutics of religious facts endeavours also at understanding of facts. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Allen D. (1972), Mircea Eliade's Phenomenological Anaiisys of Religious Experience, Journal of Religion, 52
  2. Allen D. (1978), Structure and Creativity in Religion. Hermeneutics in Mircea Eliade's Phenomenology and New Directions, The Hague
  3. Barbosa da Silva A. (1982), The Phenomenology of Religion as a Philosophical Problem, Uppsala
  4. Bianchi U. (1975), The History of Religions, Leiden
  5. Caillois R. (1995), Człowiek i sacrum, Warszawa
  6. Dudley G. III (1977), Religion on Trial. Mircea Eliade & His Critics, Philadelphia
  7. Eliade M. (1959a), The Sacred and the Profane, New York
  8. Eliade M. (1959b), Methodological Remarks on the Study of Religious Symbolism, [w:] Eliade M., Kitagawa J., The History of Religions: Essays in Methodology, Chicago
  9. Eliade M. (1968), Comparative Religion; Its Past and Future, [w:] Walter J. and Ong J.S. ed., Knowlegde and The Future of Man, New York
  10. Eliade M. (1989, 1991), Pamiętniki, t. 1-2, Kraków
  11. Eliade M. (1990), Religia, literatura, komunizm. Dziennik emigranta (1945-1969), Londyn
  12. Eliade M. (1992), Próba labiryntu. Rozmowy z Claudem-Henri Rocqetem, Warszawa
  13. Eliade M. (1993), Mit, sacrum, historia, Warszawa
  14. Eliade M. (1997), W poszukiwaniu historii i znaczenia religii, Warszawa
  15. Eliade M. (1998a), Aspekty mitu, Warszawa
  16. Eliade M. (1998b), Obrazy i symbole. Warszawa
  17. Eliade M. (1999a), Mity, sny i misteria, Warszawa
  18. Eliade M. (1999b), Dziennik indyjski. Warszawa
  19. Eliade M. (1999c), Sacrum iprofanum, Warszawa
  20. Eliade M. (2000a), Szamanizm i archaiczne techniki ekstazy. Warszawa
  21. Eliade M. (2000b), Traktat o historii religii. Warszawa
  22. Fenton J.Y. (1970), Reductionism in the Study of Religions, Soundings, 53, no. l
  23. Kołakowski L. (2000), Mircea Eliade: religia jako paraliż czasu, [w:] Eliade M., Traktat o historii religii. Warszawa
  24. Małachowski A. (1999), Objawiające się, sacrum, Wrocław
  25. Margul T. (1961), Eliade jako teoretyk świętości i mitu. Euhemer, 5
  26. Margul T. (1982), Metody i kierunki w badaniach nad religiami, Kraków
  27. Pettazzoni R. (1959), The Supreme Being: Phenomenological Structure and Historical Development, [w:] Eliade M., Kitagawa J.. The History of Religions: Essays in Methodology, Chicago
  28. Petterson O.. Akeberg H. (1982), Interpreting Religious Phenomena. Studies with Reference to the Pheaomenology of Religion, Stockholm
  29. Rassmusen D. (1968), Mircea Eliade Structural Hermeneutics and Philosophy, Philosophy Today, 12, no. 2
  30. Rega A. (2001), Człowiek w świecie symboli. Antropologia filozoficzna Mircei Eliadego, Kraków
  31. Rennie B.S. (1996), Reconstructing Eliade: Making Sense of Religion, New York
  32. Tokarski S. (1976), Drugi Renesans. Eliadowska teoria dialogów międzykulturowych, Kultura i Społeczeństwo, XX, nr l
  33. Tokarski S. (1984). Eliade i Orient, Wrocław
  34. WernerW. (1999), Eliadego poszukiwania historii i znaczenia religii, Historyka, t. XXIX, s. 107-112
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0239-3271
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu