BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Woźniak Jacek (Olsztyńska Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania im. prof. T. Kotarbińskiego)
Tytuł
W poszukiwaniu metod do oceny sensowności szkolenia
A Search for Methods for Assessing the Reasonableness of Training
Źródło
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 2007, nr 1183, s. 646-668, bibliogr. 36 poz.
Tytuł własny numeru
Efektywność - rozważania nad istotą i pomiarem
Słowa kluczowe
Szkolenia, Efektywność, Badanie efektywności, Przegląd literatury
Training, Effectiveness, Research efficiency, Literature review
Uwagi
summ.
Abstrakt
Omówiono specyfikę umiejętności społecznych (tzw. miękkich) i ich konsekwencje dla szkoleń. Opisano wymagania, które należy spełnić, aby móc realizować postulaty oceny szkoleń. Do oceny szkoleń wybrano narzędzia typu: ROI (return on investment - wskaźnik oceny efektu szkolenia), ROE (return on expectation - nieekonomiczny model uzasadnienia sensowności szkoleń - szacowanie korzyści względem oczekiwań) oraz LEM (learning effectiveness measurement - kształtujący model oceny szkolenia). Wybrane narzędzia oceniono na podstawie argumentów przeciwników tych podejść. Celem takiego omówienia było uwidocznienie szeregu założeń i ograniczeń każdego z nich.

The text discusses chosen difficulties in evaluating soft skills training outcomes. The sources of these difficulties are characterized by referring to the context of effective communication in task-related interactions that have no prescriptions for how they should be conducted. The article concludes that theoretical training evaluation models, using ROI or ROE type measurement are based on assumptions (described in the text) which are usually not fulfilled for soft skills trainings. An alternative approach for training management is proposed - replacing effectiveness measurement by formative evaluation which will guarantee by its process the success of the whole training intervention. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Alliger G.M., Janak E.A., Kirkpatrick's level of training criteria: thirty tears later, "Personnel Psychology" 1989 nr 42.
  2. Allinger G.M. і in., Meta-analysis of relations among training criteria, "Personnel Psychology" 1997 vol. 50 nr 3.
  3. Bramley P., Ocena efektywności szkoleń, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2001.
  4. Brown K.G., Gerhardt M.W., Formative evaluation: an integrative practice model and case study, "Personnel Psychology" 2002 vol. 55 nr 4.
  5. Dust В., The myth of training ROI, "Chief Training Officer" 2004 nr 1; dostępne na www.clomedia.com (11.07.2004).
  6. Ellis К., What's the ROI of ROH, "Training" 2005 vol. 41 nr 1.
  7. Fitz-enz J., Rentowność inwestycji w kapitał ludzki, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2000.
  8. Holton III E.F., The flawed four-level evaluation model, "Human Resource Development Quarterly" 1996 vol. 7 nr 1.
  9. Kaplan R.S., Norton D.P., Strategiczna karta wyników, СІМ, Warszawa 2001.
  10. Kirkpatrick D., Ocena efektywności szkoleń, Studio Emka/Door, Warszawa 2001.
  11. Kossowska M., Sołtysińska I., Szkolenia pracowników a rozwój organizacji, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002.
  12. Kuc B.R., Kontrola strategiczna w zarządzaniu przyszłością, [w:] Przedsiębiorstwo wobec współczesnych wyzwań w procesie zarządzania, red. I. Hejduk, L Ciborowski, Wyd. Akademii Podlaskiej, Siedlce 2005.
  13. Nickols F., Evaluating training - there is no "cook book" approach (data na tekście 2000); dostępne na http://www.home.att.net/nickols/articles.htm (20.07.20005).
  14. Nickols F.W., Why a stakeholder approach to evaluating training, "Advances in Developing Human Resources" 2005 vol. 7 nr 1.
  15. Phillips J.J., Stone R.D., Pulliam Phillips P., Ocena efektywności w zarządzaniu zasobami ludzkimi, Human Factor, Kraków 2003.
  16. Phillips J., ROI - the search for best practices, "Training+Development" 1996 vol. 50 nr 2.
  17. Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi, PWE, Warszawa 2003.
  18. Salas E., Cannon-Bowers J. A., The science of training: a decade of progress, "Annual Review of Psychology" 2001 nr 52.
  19. Sloman M., Strategia szkolenia pracowników, PWN, Warszawa 1997.
  20. Spitzer D.D., Learning effectiveness measurement: A new approach for measuring and managing learning to achieve business results, "Advances in Developing Human Resources" 2005 vol. 7 nr 1.
  21. Suchodolski A., Rozwój pracowników, [w:] Zarządzanie kadrami, red. T Listwan, Beck, Warszawa 2004.
  22. Tobin D.R., The fallacy of ROI calculations, "Corporate Learning Strategies", 1998. dostępne na www.tobincls.com (20.06.2004).
  23. Training management - a comprehensive analysis of employer-sponsored training in United States, "Training" 2004 vol. 41 nr 11 (brak autora).
  24. Trochim W.M.T., McLindena D.J., From puzzles to problems: assessing the value of education in a business context with concept mapping and pattern matching, [w:] Evaluation Systems and Processes, red. J. Phillips, Alexandria 1998a.
  25. Trochim W.M.T., McLindena D.J., Getting to parallel: assessing the return on expectations of training, "Performance Improvement" 1998 vol. 37 nr 8.
  26. Waściński T., Kiedrowska К., Ekonomiczność szkoleń pracowniczych, Elipsa, Warszawa 2002.
  27. Woźniak J., Analiza potrzeb szkoleniowych -procedura, nauka, czy sztuka sprzedaży, [w:] Przedsiębiorstwo i jego otoczenie w warunkach integracji europejskiej. Problematyka zasobów ludzkich, red .E. Niedzielski, Wyd. UWM, Olsztyn 2004.
  28. Woźniak J., Metoda mapowania pojęciowego jako narządzie zarządzania efektywnością szkoleń, Zeszyty Naukowe Politechniki Świętokrzyskiej nr 32, Kielce 2006a.
  29. Woźniak J., Metoda Philipsa jako nowa nadzieja w badaniu efektywności szkoleń, [w:] Ewolucja zarządzania organizacjami. Doświadczenie i przyszłość, red. H. Król, WSFiZ, Warszawa 2005b.
  30. Woźniak J., O definiowaniu usług profesjonalnych, Zeszyty Naukowe Politechniki Świętokrzyskiej nr 32, Kielce 2006b.
  31. Woźniak J., O szkoleniach z. umiejętności miękkich i symulowaniu konfliktów na przykładzie ćwiczenia wykorzystującego "dylemat więźnia", [w:] Sprawozdania XXIII Szkoła Symulacji Systemów Gospodarczych, Prace Naukowe Instytutu Organizacji i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2006d (złożone).
  32. Woźniak J., Podejście zewnętrzne i wewnętrzne w badaniu efektywności szkoleń, [w:] Wybrane aspekty funkcjonowania gospodarki opartej na wiedzy, red. J. Korczak, Zeszyty Naukowe Wydziału Ekonomii i Zarządzania Politechniki Koszalińskiej, Koszalin 2005c.
  33. Woźniak J., ROI czy ROE, czyli inaczej o efektywności szkoleń, [w:] Efektywność źródłem bogactwa narodów, red. T. Dudycz, Wyd. Społeczna Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania w Łodzi, t. VII, z. 1b, Łódź 2006c.
  34. Woźniak J., ROI dla szkoleń - utopia czy mit?, [w:] Polska gospodarka w UE, red. S. Pangsa-Kania S., G. Szczodrowski, Wyd. UG, Gdańsk 2005a.
  35. Woźniak J., Rola szkoleń w strategicznej karcie wyników, czyli szkolenia jako narzędzie komunikacji wewnętrznej, [w:] Rachunkowość zarządcza i controlling a strategie przedsiębiorstw i instytucji, red. E. Nowak, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej, Wrocław 2005d (w druku).
  36. Woźniak J., Szkolenia jako narzędzie rozwoju kadr, praca habilitacyjna (w przygotowaniu).
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu