BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Zaborski Artur
Tytuł
Skalowanie wielowymiarowe - charakterystyka modelu ALSCAL
Multidimensional Scaling - Characterization of ALSCAL Model and Typical Applications
Źródło
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Informatyka i Ekonometria (4), 1997, nr 750, s. 87-98, bibliogr. 12 poz.
Tytuł własny numeru
Zastosowania metod ilościowych
Słowa kluczowe
Skalowanie wielowymiarowe, Badania marketingowe
Multidimensional scaling, Marketing research
Uwagi
summ.
Abstrakt
Skalowanie wielowymiarowe jest metodą badań naukowych opartą na założeniu, że badana rzeczywistość jest bardzo złożona, czyli wielowymiarowa. Respondent wyrażający swój stosunek do rzeczywistości operuje wymiarami w sposób mniej lub bardziej świadomy, traktując obiekty (produkty, ludzi, przedmioty, stany przyrody itd.) jako punkty w przestrzeni N-wymiarowej. (fragment tekstu)

Multidimensional scaling is the problem of representing n objects geometrically by n points, so that the interpoint distances correspond in some sense to experimental dissimilarities between objects. The article describes an alternating least squares procedure which fits either the weighted or simple Euclidean model to data that may be defined at either the nominal, ordinal interval or ratio levels of measurement At the end some applications of multidimensional scaling are mentioned. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Carroll J.D., Chang J.J.: Analysis of Individual Differences in Multidimensional Scaling via an N-way Generalization of ‚Eckart-Young' Decomposition. "Psychometrika" 1970 nr 35, s. 238-319.
  2. Cox T.F., Cox M.A.A.: Multidimensional Scaling. London: Chapman and Hall 1994.
  3. Davison M.L.: Multidimensional Scaling. New York: John Wiley and Sons 1983.
  4. Kruskal J.B.: Multidimensional Scaling by Optimizing Goodness of Fit to a Nonmetric Hypothesis. "Psychometrika" 1964 nr 29, s. 1 - 27.
  5. Schiffman S.S., Reynolds M.L., Young F.W.: Introduction to multidimensional Scaling: the Theory, Methods and Applications. New York: Academic Press 1981.
  6. Sokołowski A.: Identyfikacja osi w skalowaniu wielowymiarowym. Zeszyt 2 Sekcji Klasyfikacji i Analizy Danych PTS pt. 'Klasyfikacja i analiza danych - problemy teoretyczne'. Jelenia Góra-Wrocław-Kraków 1995, s. 97-100.
  7. Shepard R.N.: Analysis of Proximities: Multidimensional Scaling with an Unknown Distance Function. I and II. "Psychometrika" 1962 nr 27, s. 125-140,219-246.
  8. Takane Y., Yount F.W., de Leeuw J.: Nonmetric Individual Differences in Multidimensional Scaling: an Alternating Least Squares Method with Optimal Scaling Features. "Psychometrika" 1978 nr 42, s. 7-67.
  9. Torgerson W.S.: Multidimensional Scaling: Theory and Method. "Psychometrika" 1952 nr 17, s. 401-419.
  10. Walesiak M.: Zastosowania skalowania wielowymiarowego w rozwiązywaniu problemów marketingowych. Materiały z VU Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej w Świnoujściu nt. 'Mikroekonomia w teorii i praktyce'. Szczecin: US 1995.
  11. Young F.W., Hamer R.M.: Multidimensional Scaling. History, Theory and Applications. Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associated 1987.
  12. Young F.W., Takane Y., Lewyckyj R.: There Notes on ALSCAL. "Psychometrika" 1978 nr 43, s. 433-435.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
1428-1163
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu