- Autor
- Skoczylas Wanda (Uniwersytet Szczeciński)
- Tytuł
- Modele wyceny firmy jako podstawa zarządzania wartością
- Źródło
- Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 1997, nr 764, s. 72-81, rys.
- Tytuł własny numeru
- Analiza decyzyjna w zarządzaniu : materiały na konferencję naukową zorganizowaną przez Katedrę Analizy i Diagnostyki Ekonomicznej Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Szklarska Poręba, 16-17 września 1997
- Słowa kluczowe
- Wycena przedsiębiorstwa, Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa, Wartość przedsiębiorstwa
Enterprise valuation, Value Based Management (VBM), Enterprise value - Abstrakt
- Przedstawione w układzie chronologicznym modele wyceny wartości przedsiębiorstwa konstruowane są w oparciu o różne założenia, w zakresie czynników kształtujących wartość firmy. Jak wykazano z dwóch grup modeli lepsze są model finansowe. Podstawą wyceny wartości firmy w tych modelach są prognozowane, zdyskontowane średnioważonym kosztem kapitału wolne przepływy pieniężne w okresie szczegółowej prognozy jak i bezpośrednio po nim. Kwestią wyboru pozostaje wyrażenie ich w wielkości nominalnej lub realnej czy też przed lub po opodatkowaniu. W każdym z przyjętych wariantów należy jednak zachować zgodność w sposobie ustalania przepływów pieniężnych i kosztu kapitału.
Przedstawione modele, a zwłaszcza modele finansowe stanowią ważny instrument analityczny, który umożliwia sterowanie działalnością gospodarczą przedsiębiorstwa z punktu widzenia powszechnie akceptowanego celu finansowego jakim jest maksymalizacja wartości firmy tożsama z maksymalizacją bogactwa akcjonariuszy. Przedsiębiorstwa dynamiczne, konsekwentnie dążące do realizacji tak sformułowanego celu powinny dysponować odpowiednim instrumentarium w tym zakresie, żeby nie tylko umożliwić odpowiedni wybór strategii działania, ale także jej realizację w zmiennym i złożonym otoczeniu. (fragment tekstu) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu - Bibliografia
- Bednarski L., Waśniewski T. red.: Analiza finansowa w zarządzaniu przedsiębiorstwem. T.2, Fundacja Rozwoju Rachunkowości w Polsce, Warszawa 1996, s. 283-299.
- Büchner R., Weinberger H.-J.: Cash-Flow und Shareholder Value, Betriebswirtschaftliche Forschung und Praxis, 1991 nr 3, s. 205.
- Büchner R.: Das Management- Wert-Koncept: Strategien zur Schaffung von mehr Wert hn Unternehmen, Stuttgart 1992.
- Byars L.L.: Strategic Management, New York 1991, s. 138.
- Chakravarthy B., Loomis W., Vrabel J.M.: Dexter Corporation's Value-Based Strategic Planning System. PR 1988 nr 16, s. 34.
- Clark R.S.: Planning as if Shareholder Really Matter. CA Magazine 1989 nr 12, s. 25.
- Copeland T., Koller T., Murrin J.: Untemehmenswert. Methoden und Strategien für eine wertorientierte Untemehmungsfuhrung, Campus Verlag, Franfurkt/New York 1993.
- Day G.S., Fahey L.: Valuing Market Strategies. JoM 1988 nr 52, s. 45.
- Devlin G.: A Strategy for Shareholder Value. Accountancy 1989 Februar, s. 89.
- Gomez P., Weber B.: Akquisitionsstrategie. Wertsteigerung durch Übernahme von Unternehmungen, Schaffer - Verlag, Stuttgart 1989.
- Gomez P.: Wertmanagement. Vernetzte Strategien für Unternehmen im Wandel, ECON Verlag, Düsseldorf-Wien-New York-Moskau 1993, s. 110-253.
- Gordon M.J.: The Investment, Financing, and Valuation of the Corporation, Hamewood/Ill 1962, s.43.
- Hax A.C., Majluf N.S.: Strategisches Management. Ein intégratives Konzept. Frankfurt/Main, New York 1988, s.235.
- Mayersiek D.: Unternehmenswert und Branchendynamik, Betriebswirtschafliche Forschung und Praxis 1991, s. 234.
- Maddox J.D.: Managing for Value: Can Banks make the Transition?, The Bankers Magazine 1989 wrzesień- październik, s. 69-76.
- Myers S.C.: Finance Theory and Financial Strategy, Interfaces, vol. 14. styczeń-luty 1984, s. 135.
- Rapapport A.: Shareholder Value - Wertsteigerung als Massstab fur die Untemehmens- führung, Schaffer - Poeschel Verlag, Stuttgart 1995, s.1-15.
- Reimann B.C.: Managing for Value, Oxford/Ohio 1989, s. 2, 17.
- Sieben G.: BetriebswirtschaftlicheAspekte eines wertorientierten Versorgungsystems der betrieblichen Altersversorgung. [w:] W. Förster, N. Rössler: Betriebliche Alterversorgung in der Diskussion zwischen Praxis nud Wissenschaft, Festschrift zum 60. Geburtstag von Peter Ahrend, Köln 1992, s. 333-362.
- Stern J.: Think Cash and Risk - Forget Earnings per Share, PR 1988 nr 16, s.7.
- Cytowane przez
- ISSN
- 0324-8445
- Język
- pol