BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Skoczylas Wanda (Uniwersytet Szczeciński)
Tytuł
Modele wyceny firmy jako podstawa zarządzania wartością
Źródło
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 1997, nr 764, s. 72-81, rys.
Tytuł własny numeru
Analiza decyzyjna w zarządzaniu : materiały na konferencję naukową zorganizowaną przez Katedrę Analizy i Diagnostyki Ekonomicznej Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Szklarska Poręba, 16-17 września 1997
Słowa kluczowe
Wycena przedsiębiorstwa, Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa, Wartość przedsiębiorstwa
Enterprise valuation, Value Based Management (VBM), Enterprise value
Abstrakt
Przedstawione w układzie chronologicznym modele wyceny wartości przedsiębiorstwa konstruowane są w oparciu o różne założenia, w zakresie czynników kształtujących wartość firmy. Jak wykazano z dwóch grup modeli lepsze są model finansowe. Podstawą wyceny wartości firmy w tych modelach są prognozowane, zdyskontowane średnioważonym kosztem kapitału wolne przepływy pieniężne w okresie szczegółowej prognozy jak i bezpośrednio po nim. Kwestią wyboru pozostaje wyrażenie ich w wielkości nominalnej lub realnej czy też przed lub po opodatkowaniu. W każdym z przyjętych wariantów należy jednak zachować zgodność w sposobie ustalania przepływów pieniężnych i kosztu kapitału.
Przedstawione modele, a zwłaszcza modele finansowe stanowią ważny instrument analityczny, który umożliwia sterowanie działalnością gospodarczą przedsiębiorstwa z punktu widzenia powszechnie akceptowanego celu finansowego jakim jest maksymalizacja wartości firmy tożsama z maksymalizacją bogactwa akcjonariuszy. Przedsiębiorstwa dynamiczne, konsekwentnie dążące do realizacji tak sformułowanego celu powinny dysponować odpowiednim instrumentarium w tym zakresie, żeby nie tylko umożliwić odpowiedni wybór strategii działania, ale także jej realizację w zmiennym i złożonym otoczeniu. (fragment tekstu)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Bednarski L., Waśniewski T. red.: Analiza finansowa w zarządzaniu przedsiębiorstwem. T.2, Fundacja Rozwoju Rachunkowości w Polsce, Warszawa 1996, s. 283-299.
  2. Büchner R., Weinberger H.-J.: Cash-Flow und Shareholder Value, Betriebswirtschaftliche Forschung und Praxis, 1991 nr 3, s. 205.
  3. Büchner R.: Das Management- Wert-Koncept: Strategien zur Schaffung von mehr Wert hn Unternehmen, Stuttgart 1992.
  4. Byars L.L.: Strategic Management, New York 1991, s. 138.
  5. Chakravarthy B., Loomis W., Vrabel J.M.: Dexter Corporation's Value-Based Strategic Planning System. PR 1988 nr 16, s. 34.
  6. Clark R.S.: Planning as if Shareholder Really Matter. CA Magazine 1989 nr 12, s. 25.
  7. Copeland T., Koller T., Murrin J.: Untemehmenswert. Methoden und Strategien für eine wertorientierte Untemehmungsfuhrung, Campus Verlag, Franfurkt/New York 1993.
  8. Day G.S., Fahey L.: Valuing Market Strategies. JoM 1988 nr 52, s. 45.
  9. Devlin G.: A Strategy for Shareholder Value. Accountancy 1989 Februar, s. 89.
  10. Gomez P., Weber B.: Akquisitionsstrategie. Wertsteigerung durch Übernahme von Unternehmungen, Schaffer - Verlag, Stuttgart 1989.
  11. Gomez P.: Wertmanagement. Vernetzte Strategien für Unternehmen im Wandel, ECON Verlag, Düsseldorf-Wien-New York-Moskau 1993, s. 110-253.
  12. Gordon M.J.: The Investment, Financing, and Valuation of the Corporation, Hamewood/Ill 1962, s.43.
  13. Hax A.C., Majluf N.S.: Strategisches Management. Ein intégratives Konzept. Frankfurt/Main, New York 1988, s.235.
  14. Mayersiek D.: Unternehmenswert und Branchendynamik, Betriebswirtschafliche Forschung und Praxis 1991, s. 234.
  15. Maddox J.D.: Managing for Value: Can Banks make the Transition?, The Bankers Magazine 1989 wrzesień- październik, s. 69-76.
  16. Myers S.C.: Finance Theory and Financial Strategy, Interfaces, vol. 14. styczeń-luty 1984, s. 135.
  17. Rapapport A.: Shareholder Value - Wertsteigerung als Massstab fur die Untemehmens- führung, Schaffer - Poeschel Verlag, Stuttgart 1995, s.1-15.
  18. Reimann B.C.: Managing for Value, Oxford/Ohio 1989, s. 2, 17.
  19. Sieben G.: BetriebswirtschaftlicheAspekte eines wertorientierten Versorgungsystems der betrieblichen Altersversorgung. [w:] W. Förster, N. Rössler: Betriebliche Alterversorgung in der Diskussion zwischen Praxis nud Wissenschaft, Festschrift zum 60. Geburtstag von Peter Ahrend, Köln 1992, s. 333-362.
  20. Stern J.: Think Cash and Risk - Forget Earnings per Share, PR 1988 nr 16, s.7.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu