- Autor
- Zawisza Sławomir (Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy), Tomczyk Anna (Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy)
- Tytuł
- Działalność Łódzkiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Bratoszewicach w opinii współpracujących rolników
Activities of Łódzki Agricultural Advisory Center in Bartoszewice in the Opinion of Customers - Źródło
- Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2008, T. 10, z. 2, s. 290-295, tab., bibliogr. 8 poz.
- Słowa kluczowe
- Doradztwo rolnicze, Studium przypadku, Ośrodki doradztwa rolniczego
Agricultural advisory, Case study, Agricultural advisory centers - Uwagi
- streszcz., summ.
- Firma/Organizacja
- Łódzki Ośrodek Doradztwa Rolniczego
- Abstrakt
- Zaprezentowano wyniki badań przeprowadzonych we wrześniu 2007 roku wśród 204 rolników współpracujących z Łódzkim Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego w Bratoszewicach. Z usług ośrodka korzystali głównie rolnicy w wieku 40-49 lat, najczęściej raz na kwartał (44,6%) lub co miesiąc (28,4%). Badani rolnicy pozytywnie oceniali kompetencje doradców, wśród nich 29,9% było bardzo zadowolonych, a 50,5% zadowolonych z umiejętności doradców. Przygotowanie teoretyczne doradców pozytywnie oceniło 86,8%. zaś praktyczne 84.3% respondentów, dostrzegając równocześnie zmiany w treści przekazywanych porad w ostatnim okresie (96,8%). Zadowolenie ze skuteczności pracy doradców wyraziło 53,9% badanych rolników, w tym bardzo zadowolonych było 27,5%, a raczej zadowolonych 16.2%. Pozytywne oceny dominowały także w ocenie organizowanych przez ODR szkoleń dla rolników (83,8%), jak również działalności wydawniczej ODR (91,7%). Dużym zainteresowaniem cieszyły się targi i wystawy, bowiem 66,6% respondentów deklarowało częsty udział w nich. Do największych korzyści wynikających z pomocy udzielanej przez ODR badani zaliczyli: pomoc rolnikom w wypełnianiu skomplikowanych formularzy (63,0%) i opracowywaniu biznes planów (56,1%) oraz wsparcie w prowadzeniu rachunkowości rolniczej (44,0%). Wśród mankamentów wymieniono: biurokrację związaną z korzystaniem z usług (35,3%), utrudniony dostęp do ośrodka (duże odległości do biur ODR 30.9%) oraz ograniczone informacje o możliwościach korzystania z usług (27.9%). Większość badanych rolników zadeklarowała jednocześnie zdecydowanie (67.8%), że chętnie skorzysta w przyszłości z usług ODR. (abstrakt oryginalny)
The article deals with the results of a survey carried out in September 2007, on 204 farmers ho were customers of Łódzki Agricultural Advisory Center in Bartoszewice, most of whom were farmers at the age of 40-49. They took advantage of the counselors' service es every three months (44.6%), or once a month (28.4%). The respondents were satisfied with the competence of counselors, including those who were very satisfied 29.9%, and 50,5% who were less satisfied. Theoretical knowledge of counselors was rated high by 86,8%, and their practical skills by 84,3% of respondents who were also aware of changes in the character of the advice given by counselors (96,8%) in last years. Satisfaction with the efficiency of counselors' work was expressed by 53,9% of the surveyed farmers, including those who were very satisfied (27,5%), and those less satisfied (16,2%). Also, farm trainings organized by the Agricultural Counseling Center (83,8%) and its publishing activities (91,7%) won appreciation of the respondents. Fairs and exhibitions enjoyed great popularity, as 66,6% of the surveyed farmers declared frequent participation in such events. From offered services, the respondents appreciated most: assistance in completing complicated forms (63,0%), developing business plans (56.1%) and help with farm accountancy (44.0%). They also pointed out to some shortcomings, including: bureaucracy connected with the services (35,3%), difficult access to the center (long distances to cover - 30,9%) and limited information on the services possibilities (27,9%). At the same time most of the surveyed farmers (67,8%) declared future cooperation with the Agricultural Advisory Center. (original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu - Bibliografia
- Kania J. 2007: Doradztwo rolnicze w Polsce w świetle potrzeb i doświadczeń zagranicznych. Zeszyty Naukowe Akademii Rolniczej im. H. Kołłątaja w Krakowie. Z. 318. Kraków.
- Matuszak E. O. 2003: Przygotowanie kadr doradczych do nowych zadań po akcesji z UE [w:] Zagadnienia Doradztwa Rolniczego, nr 4, s. 39-53.
- Michalak E. 2007: Korzystanie z usług doradczych. RADA-Rolnictwo Aktualności Doradztwo Analizy. Miesięcznik Łódzkiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego z siedzibą w Bratoszewicach.
- Odrobińska B. 2007 Priorytetowe zadania Centrum Doradztwa Rolniczego w opinii ośrodków doradztwa rolniczego. Zagadnienia Doradztwa Rolniczego, nr 2, s. 94-98.
- Skotnicki H. 2005: Doradztwo rolnicze w świetle reformy Wspólnej Polityki Rolnej. Zagadnienia Doradztwa Rolniczego, nr 4, s. 7-13.
- Sprawozdanie z rocznej działalności Łódzkiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Bratoszewicach w 2006 roku.
- Wawrzyniak B. M., Wojtasik B. 2005: Rolnicy polscy po roku funkcjonowania w Unii Europejskiej. Zagadnienia Doradztwa Rolniczego, nr 1, s. 15-24.
- Wiatrak A. P. 2006: Wizja i misja doradztwa rolniczego jako wyznaczniki struktury organizacyjnej jednostek doradczych Zagadnienia Doradztwa Rolniczego nr 1, ss. 39-49.
- Cytowane przez
- ISSN
- 1508-3535
- Język
- pol