BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Duliniec Elżbieta (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
Tytuł
Marketing międzynarodowy a marketing międzykulturowy
International Marketing Versus Cross-Cultural Marketing
Źródło
Zeszyty Naukowe / Szkoła Główna Handlowa. Kolegium Gospodarki Światowej, 2005, nr 19, s. 6-24
Słowa kluczowe
Euromarketing, Marketing międzynarodowy, Kultura, Badania międzykulturowe
Euromarketing, International marketing, Culture, Intercultural research
Uwagi
summ.
Abstrakt
Choć obydwa zawarte w tytule terminy odnoszą się do działań marketingowych na rynkach zagranicznych, nie można uznać ich za równoznaczne. Zmieniają się także relacje między wymienionymi rodzajami marketingu, co wynika z odmiennych tendencji rozwojowych, zwłaszcza w odniesieniu do rynków regionalnych. Poza tym, z semantycznego punktu widzenia zarówno marketing międzynarodowy, jak marketing międzykulturowy nie do końca precyzyjnie opisują otoczenie marketingu, do którego się odnoszą. Te właśnie zagadnienia są przedmiotem podjętych tu rozważań. (fragment tekstu)

Both terms: international and intercultural marketing are linked to marketing effort in the international market; however their focus, contents and dynamics are different. The importance of cultural factors in the international marketing is discussed here and selected methods of classifying and clustering national cultures are presented. A country may belong to different clusters depending on methodological approach. Trends in convergence / divergence of cultures should be watched and taken into consideration in making marketing decisions. Generally, the cultural diversity within the economically and politically integrated regions may even become more important. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. G. Albaum, E. Duerr, J. Strandskov, International Marketing and Export Management, Prentice Hall, Harlow 2005, s. 6.
  2. G. Antonides, W.F. van Raaij, Zachowanie konsumenta. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003, s. 57.
  3. F. Bradley, International Marketing Strategy, Prentice Hall, London 2002, s. 12.
  4. S. de Burca, R. Fletcher, L. Brown, International Marketing, Prentice Hall, Harlow 2004, s. 188
  5. P.R. Cateora, International Marketing, Irwin, Burr Ridge 1993, s. 9.
  6. C.S. Craig, S.P. Douglas, T.B. Flaherty, Information Access and Internationalization, w: Proceedings of the eCommerce and Global Business Forum, Anderson Consulting, Institute, Santa Cruz 2000, s. 31.
  7. Cultures Consequences. Comparing Values, Behaviors Institutions and Organizations Across Nations, Sage Publications, Thousand Oaks 2001, s. 355
  8. M. Dailey, S. Carley, The Future of Global Consumer Cultures, w: Cross-cultural Marketing, red. R. Rugimban, S. Nwankwo, Thomson Learning, London 2003, s. 324-325.
  9. I. Doole, R. Lowe, International Marketing Strategy, Thomson Learning, London 2001, s. 84
  10. Encyklopedia Gazety Wyborczej, Wydawnictwo Naukowe PWN i Mediasat Poland, Warszawa-Kraków 2005.
  11. Eurobarometer, Comparative Highlights, Autumn 2003
  12. R.R. Gesteland, Różnice kulturowe a zachowania w biznesie. Marketing, negocjacje i zarządzanie w różnych kulturach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
  13. P. Gooderham, O. Nordhaug, Are Cultural Differences on the Decline?, „European Business Forum" Winter 2001, s. 48-53.
  14. W. Grzegorczyk w Marketing na rynku międzynarodowym, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005, s. 10.
  15. E.T. Hall, Poza kulturą, PWN, Warszawa 1984, rozdz. VIII.
  16. N. Hanna, R. Wozniak, Consumer Behavior. An Applied Approach, Prentice Hall, Upper Saddle River 2001, s. 523.
  17. R.M. Hodgetts, F. Luthans, International Management. Culture, Strategy and Behavior, Irwin McGraw Hill, Boston 2000, s. 131-133.
  18. G. Hofstede, Kultury i organizacje, PWE, Warszawa 2000, s. 40.
  19. K. Karcz, International or Intercultural marketing? w: Marketing and Globalization, red. J. Dad'o, J.W. Wiktor, Cracow University of Economics, Matej Bel University, Cracow - Banska Bystrica 2000, s. 97-101.
  20. K. Karcz, Międzynarodowe badania marketingowe. Uwarunkowania kulturowe, PWE, Warszawa 2004, s. 70.
  21. Konsekwencje kultury - rozmowa z Geertem Hofstede, „Master of Business Administration" 2003, nr l, s. 29.
  22. M. Kotabe, K. Helsen, Global Marketing Management, John Wiley, New York 2000, s. 13.
  23. P. Kowalski, Euromarketing czy marketing międzykulturowy? Przegląd problemów badawczych, w: Euromarketing. Przedsiębiorstwo i konsument w perspektywie integracji europejskiej, red. J.W. Wiktor, Akademia Ekonomiczna, Kraków 2003, s. 31-39.
  24. H. Machkova, Mezinarodni marketing, Nakladatelstvi Oeconomica VSE, Praha 2003, s. 14-15. M. de Mooij, The Future is Predicable for International Marketers, „International Marketing Review" 2000, No 2, s. 104.
  25. M.K. Nowakowski, Wprowadzenie do zarządzania międzynarodowego, Difin, Warszawa 1999, rozdz. III.
  26. P. Pietrasieński, Międzynarodowe strategie marketingowe, PWE, Warszawa 2005, s. 128.
  27. G. Ritzer, The McDonaldization of Society, Pine Forge Press, Thousand Oaks 2004, s. 1.
  28. A. Sagan, Podstawowe wymiary kulturowe klasyfikacji krajów europejskich - zastosowanie analizy sieci społecznych, w: Euromarketing. Koncepcje, strategie, metody, red. J.W. Wiktor, Akademia Ekonomiczna, Kraków 1999, s. 261-272.
  29. S.C. Schneider, J.L. Barsoux, Managing Across Cultures, Prentice Hall, Harlow 2003, s. 6.
  30. Słownik języka polskiego, red. M. Szymczak, PWN Warszawa 1979.
  31. Słownik współczesnego języka polskiego, pod red. B. Dunaja, Wydawnictwo Wilga, Warszawa 1996, s. 571.
  32. M. Solomon, G. Bamossy, S. Askegaard, Consumer Behaviour. A European Perspective, Prentice Hall, Harlow 2002 s.442.
  33. F. Trompenaars, Ch. Hampden-Turner, Siedem wymiarów kultury. Znaczenie różnic kulturowych w działalności gospodarczej, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002.
  34. J.-C. Usunier , P. Sissmann, L'interculturel au service du marketing, „Harvard - L'Expansion" Spring 1986, No 40, s. 85
  35. J.-C. Usunier, Commerce entre cultures, Presses Universitaires de France, Paris 1992, s. 203.
  36. J.-C. Usunier, J.A. Lee, Marketing Across Cultures, Prentice Hall, Harlow 2005, s. 232.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1428-1457
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu