BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Mazur Jolanta (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
Tytuł
Międzynarodowe strategie marketingowe przedsiębiorstw usługowych
International Marketing Strategies of the Service Enterprises
Źródło
Zeszyty Naukowe / Szkoła Główna Handlowa. Kolegium Gospodarki Światowej, 2005, nr 19, s. 43-64, tab., bibliogr. 45 poz.
Słowa kluczowe
Internacjonalizacja przedsiębiorstw, Strategia marketingowa, Marketing międzynarodowy, Przedsiębiorstwo usługowe
Enterprise internationalization, Marketing strategy, International marketing, Service enterprise
Uwagi
summ.
Abstrakt
W ciągu ostatnich dwudziestu lat ekonomiści, a zwłaszcza naukowcy zajmujący się marketingiem, stopniowo redukowali lukę pomiędzy bogactwem publikacji dotyczących rynków produktów materialnych i ich niedostatkiem w odniesieniu do usług. Okazuje się jednak, że teoria ciągle nie nadąża za dynamicznymi zmianami praktyki, polegającymi na włączaniu się przedsiębiorstw usługowych w procesy globalizacji. Obserwacja współczesnych rynków daje wiele przykładów internacjonalizacji usługodawców, tymczasem stosunkowo niewiele miejsca w piśmiennictwie naukowym poświęca się międzynarodowemu marketingowi usług, gdy problematyka międzynarodowej działalności przedsiębiorstw produkcyjnych jest szeroko poruszana. (fragment tekstu)

Services rendered internationally have been the fastest growing segment of global trade, yet little research in international services marketing has been undertaken to ex-plain the phenomena. Theory lags practice considerably. The literature develops some classification schemes of international services, discusses factors influencing internationalization of service firms and international market entry mode strategies. Most authors suggest that existing internationalization theories are inadequate to explain the behavior of service firms, especially in the non-separable service sector. Service firms go abroad "all at once", so traditional internationalization strategies theories do not apply. Therefore some authors explore the drawbacks to traditional theories and encourage other theorists to develop the new ones. Each foreign market entry mode for service firm, such as direct export, systems export, direct entry, indirect entry or electronic marketing requires creating the right operational marketing strategy. The strategy is determined both by specific features of service products and by export market environment, especially its culture.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Agarwal S., Ramaswami S.N., Choice of foreign market entry mode: impact of ownership, location and internalization factors, „Journal of International Business Studies" 1992, Vol. 23, lst quarter.
  2. Axinn C.N., Matthyssens P., Limits of internationalization theories in an unlimited world, „International Marketing Review" 2001, Vol. 19, No 5.
  3. Capron L., Hulland J., Redeployment of brands, sales forces, and general marketing management expertise following horizontal acquisition: a resource-based view, „Journal of Marketing" April 1999, Vol. 63.
  4. Chesbrough W. et al., Lista HBR, Przełomowe idee na rok 2005, „Harvard Business Review", marzec 2005.
  5. Clark T, Rajaratnam D., Smith T, Toward a theory of international services: marketing intangibles in a world of nations, „Journal of International Marketing" 1996, Vol 4, No 2.
  6. Clark T, Rajaratnam D., International services: perspectives at century’s end, „Journal of Services Marketing" 1999, Vol. 13, No 4/5.
  7. Dahringer L.D., Marketing services internationally: barriers and management strategies, „The Journal of Services Marketing" 1991, Vol. 5.
  8. Doyle P., Marketing wartości, Felberg SJA, Warszawa 2003.
  9. Duliniec E., Marketing międzynarodowy, PWE, Warszawa 2004.
  10. Dunning J.H., Trade, location of economic activity and the MNE: a search for an eclectic approach, w: The International Allocation of Economic Activity, red. B. Ohlin et al., Macmillan, London 1977.
  11. Dunning J.H., Toward an eclectic theory of international production: some empirical tests, „Journal of International Business Studies" Spring/Summer 1980, Vol. 11.
  12. Dunning J.H., The eclectic paradigm of international production; a restatement and some possible extensions, „Journal of International Business Studies" Spring 1988, Vol. 19.
  13. Ekeledo I., Sivakumar K., International market entry mode strategies of manufacturing firms and service firms. A resource-based perspective, „International Marketing Review" 2004, Vol. 21, No 1.
  14. Erramilli M.K., The experience factor in foreign market entry behavior of service firms, „Journal of International Business Studies" 1991, Vol. 22, No 3.
  15. Erramilli M.K., Entry mode choice in service industries, „International Marketing Review" 1990, Vol. 7, No 5.
  16. Erramilli M.K., Influence of some external and internal environment factors on foreign market entry mode choice in service firms, „Journal of Business Research" 1992, Vol. 25, No 4.
  17. Erramilli M.K., Rao C.R, Service firms' international entry mode choice: a modified transaction-cost analysis approach, „Journal of Marketing" July 1993, Vol. 57.
  18. Forsgren M., The concept of learning in the Uppsala internationalization process model: a critical review, „International Business Review" 2002, Vol. 11.
  19. Gronroos Ch., Internationalization strategies for services, „Journal of Services Marketing" 1999, Vol. 13, No 4/5.
  20. Harrison-Walker L.J., The relative effects of national stereotype and advertising Information on the selection of a service provider, „Journal of Service Marketing" 1995, Vol. 9, No 1.
  21. Hout T, Porter M.E., Rudden E., How global companies win out, „Harvard Business Review" September- -October 1982.
  22. Javalgi R.G.,White D.S., Strategic challenges for the marketing of services internationally, „International Marketing Review" 2002, Vol. 19, No 6.
  23. Javalgi R.G., Cutler B., Williams W.A., At your service! Does country of origin research apply, „Journal of Services Marketing" 2001, Vol. 15, No 6/7.
  24. Johanson J., Mattson L.G., Internationalization in industrial systems - a network approach, w: Strategies in Global Competition, red. N. Hood, J.E. Yahlne, Croom Hełm, Beckenham, 1988.
  25. Kaynak E., Kucukemiroglu O., Kara A., Consumer perceptions of airlines: a correspondence analysis approach in an airline industry, „Management International Review" 1994, Vol 34, No 3.
  26. Knight G., International services marketing: review of research 1980-1998, „Journal of Services Marketing" 1999, Vol. 13, No 4/5.
  27. Lovelock Ch.H., Developing marketing strategies for transnational service operations, „Journal of Services Marketing" 1999, Vol. 13, No 4/5.
  28. Lovelock Ch.H., Yip G.S., Developing global strategies for service business, „California Management Review" Winter 1996, Vol. 38, No 2.
  29. Malhorta N.K., Ugadi F.M., Agarwal J., Baalbaki I.B., International services marketing: a comparative evaluation of the dimensions of service quality between developed countries and developing countries, „International Marketing Review" 1994, Vol. 11, No 2.
  30. Matce H., Perras C., Successful global strategies for service firms, „Long Range Planning" 1994, Vol. 27, No 1.
  31. Mazur J., Zarządzanie marketingiem usług, Difin, Warszawa 2001.
  32. Nich D., Kang K.C., Krishnan S., The role of location-related factors in US ranking involvement abroad: an empiric examination, „Journal of International Business Studies" 1986, Vol. 17, Fall.
  33. Patterson P.G., Cicic M., A typology of service firms in international markets: an empirical investigation, „Journal of International Marketing" 1995, Vol. 3, No 4.
  34. Penros E., The Theory of the Growth of the Firm, 1st ed., Basil Blackwell, London 1959.
  35. Porter M.E., The Competitive Advantage of Nations, The Free Press, New York 1990.
  36. Porter M.E., Changing patterns of international competition, „California Management Review" Winter 1986, Vol 28.
  37. Prahalad C.K., Doz Y.L., Multinational Mission: Balancing Local Demands and Global Yision, The Free Press, New York 1987.
  38. de Ruyter K., van Birgelen M., Wetzels M., Consumer ethnocentrism in international services marketing, „International Business Review" 1998, Vol 7.
  39. Sharma D.D., Johanson J., Technical consultancy in internationalization, „International Marketing Re-view" 1987, Vol. 4, No 1.
  40. Tai H.C.S., Chan Y.K.R., Cross-cultural studies on information content of service advertising, „Journal of Services Marketing" 2001, Vol. 15, No 7.
  41. Terpstra V., Yu C-M., Determinants of foreign investments of US advertising agencies, „Journal of International Business Studies" Spring 1988, Vol 19.
  42. The World Bank Group, World Development Indicators, New York, www.worldbank.org, 20.08.2005.
  43. Wójcik E., Kultura a globalizacja konsumpcji, „Zeszyty Naukowe" Wyższej Szkoły Handlu i Prawa im. R. Łazarskiego w Warszawie, Seria „Ekonomia" nr 7, WSHiP 2003.
  44. Yip G.S., Strategia globalna. Światowa przewaga konkurencyjna, PWE, Warszawa 1996.
  45. Zirnmerman A., Impact of service trade barriers: a study of insurance industry, „Journal of Service Marketing" 1999, Vol. 14, No 3.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1428-1457
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu