BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Wiktor Jan W. (Akademia Ekonomiczna w Krakowie)
Tytuł
Uwarunkowania euromarketingu po rozszerzeniu Unii Europejskiej
Conditions of Euro-Marketing After the Extension of the European Union
Źródło
Zeszyty Naukowe / Szkoła Główna Handlowa. Kolegium Gospodarki Światowej, 2005, nr 19, s. 73-88, rys.
Słowa kluczowe
Euromarketing, Rozszerzenie UE, Wspólny rynek europejski
Euromarketing, EU enlargement, Single European market
Uwagi
summ.
Abstrakt
Integracja Polski z Unią Europejską oznacza włączenie naszej gospodarki do jednolitego rynku dóbr, usług, pracy i kapitału i możliwość alokacji czynników wytwórczych zgodnie z mechanizmem rynkowym. Liberalizacja gospodarki i wymiany oraz otwartość rynków krajowych Wspólnoty tworzy zupełnie nową, nieznaną dotychczas skalę wyzwań rynkowych dla przedsiębiorstw ze wszystkich nowych krajów członkowskich, w tym także polskich. Stanowią one znaczące, kluczowe uwarunkowania euromarketingu, którego istotę wyraża poszukiwanie szans sukcesu w warunkach jednolitego rynku wewnętrznego. Jest bowiem oczywiste, że efekty rynkowe naszych przedsiębiorstw są funkcją umiejętnego „wpisania się" w zupełnie nową od l maja 2004 r. rzeczywistość europejską, wyznaczoną przez obecność Polski w Unii Europejskiej. Miejsce polskich przedsiębiorstw w strukturze podmiotowej gospodarki europejskiej będzie konsekwencją przyjęcia rynkowych, konkurencyjnych strategii funkcjonowania i rozwoju, wyrażonych przez koncepcję marketingu międzynarodowego, w tym zwłaszcza jego "wersję europejską" - euromarketing. (fragment tekstu)

The Author makes an attempt at identification of the crucial Euro-marketing conditions enterprises in the conditions of the strategy of increasing and deepening the European integration. The problem of analysis on the set of external determinants shaping the strategies of development and functioning of enterprises, requires the appliance of particular assumptions. They may be analysed on a few planes: 1. focus on recognition of the key problems of marketing enterprises (such as J. Altkorn who when identifying conditions of the development of marketing of the Polish enterprises analyses such groups of issues as: the baggage of the past, concept of marketing versus privatization, barriers of the personnel and qualifications, sectoral differentiation of marketing conceptions); 2. focus on some strategical marketing conditions (such as L. Żabiński), including the factors of a macroeconomic environment; 3. focus on analysing the regulation sphere and the real sphere (following the well known approach of J. Kornai). The Author focuses on the main marketing conditions of the strategies of functioning and development of the Polish enterprises in the conditions of the European integration and identifies crucial conditions of their market orientation development. He perceives the integration of Poland with the European Union in the context of a deep transformation of the shape and character of the enterprises' environment, and therefore in the light of the change of the Euro-marketing conditions. Euro-marketing comprises a set of principles concerning initiating and maintaining the activities on the Euromarket by the enterprises. It is shaped by the uniformed, or uniformed to a significant extent, legal norms concerning business activity, consumer's protection and competition. It is deprived of protectionist barriers of custom taxes on the internal borders between the European Union Member States, and it applies the rule of economic freedom and personal freedom of a buyer, consumer and entrepreneur. At the same time, it varies as much as different are cultures, historical experiences, and the levels of social and economic development of the particular Community Members States. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. J. Altkorn, Uwarunkowania rozwoju marketingu w Polsce, „Zeszyty Naukowe" M WSE w Tarnowie, Tarnów 1999, s. 9-17.
  2. Euro. Wspólna waluta, red. naukowy P. Temperton, Felberg SJA, Warszawa 2001, s. 34
  3. K. Gawlikowska-Hueckel, A. Zielińska-Głębocka, Integracja europejska. Od jednolitego rynku do unii walutowej, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2004
  4. J. Kundera, Jednolity rynek europejski, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2003
  5. A. Sznajder, Euro a marketing w przedsiębiorstwie, w: Euromarketing. Koncepcje, strategie metody, red. J.W Wiktor, AE, Kraków 1999, s. 83-95
  6. J.W. Wiktor, Rynek Unii Europejskiej. Koncepcja i zasady funkcjonowania, AE, Kraków 2005.
  7. www.strategializbonska.pl (15.09.2005).
  8. L. Żabiński, O niektórych uwarunkowaniach marketingu strategicznego na rynku europejskim, w: Euromarketing. Strategie przedsiębiorstw na rynku europejskim, red. J.W. Wiktor, Akademia Ekonomiczna, Kraków 2005, s. 29.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1428-1457
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu