- Autor
- Karcz Kornelia (Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach)
- Tytuł
- Nowe tendencje w międzynarodowych badaniach marketingowych
New Tendencies in the International Marketing Surveys - Źródło
- Zeszyty Naukowe / Szkoła Główna Handlowa. Kolegium Gospodarki Światowej, 2005, nr 19, s. 89-102, tab. bibliogr. 14 poz.
- Słowa kluczowe
- Badania marketingowe, Badania ankietowe, Metody pomiarowe, Badanie Internetu
Marketing research, Questionnaire survey, Measuring methods, Internet survey - Uwagi
- summ.
- Abstrakt
- Proces globalizacji gospodarek i internacjonalizacji przedsiębiorstw tworzy nowe uwarunkowania rozwoju badań marketingowych, które wkomponowane są w podstawy decyzji przedsiębiorstw działających na rynku międzynarodowym. Definiowanie celów i strategii marketingowych w odniesieniu do rynków globalnych tworzy potrzebę prowadzenia badań o charakterze międzynarodowym (wielokulturowym), dla których naturalnym środowiskiem staje się Internet. Międzynarodowe badania marketingowe służyć powinny identyfikacji wartości pożądanych przez interesariuszy przedsiębiorstwa ulokowanych w przestrzeni wielokulturowej. Zarówno na etapie projektowania badań marketingowych, jak i w fazie ich realizacji, analizy i interpretacji, a wreszcie komunikowania i wykorzystywania w procesie podejmowania decyzji marketingowych uwzględniać należy zmienne kulturowe (podejście emic), przy jednoczesnym wykorzystaniu możliwości tworzonych przez globalny zasięg Internetu (podejście etic). (fragment tekstu)
The process of economy globalization and internationalization of enterprises creates new conditions for development of marketing surveys, which are blended into the bases of the decisions made by the enterprises operating on the international market. Definition of the marketing objectives and strategies concerning the global markets creates the need to carry out surveys of an international (multicultural) character. The internet is becoming their natural environment. The results of the surveys carried out in Poland and abroad indicate that the internet is very rarely used by enterprises as a source of primary information. Among the wide range of the methods and techniques of collecting such information, the enterprises most often use the questionnaires included on their own websites and short opinion polis. A decided majority of managers use an „interactive" potential of the internet in a very limited way, treating it mainly as a global and money-saving channel of one-way communication. Internet as the instrument of global communication undoubtedly provides a very valuable source of marketing information concerning foreign markets through direct and indirect surveys. The cultural differences influencing the process of communication via internet should be taken under consideration, both: during the development and implementation of marketing international surveys, as well as in the phase of the elaborating the results. (original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu - Bibliografia
- Badania marketingowe w Internecie, red. A. Bajdak i K. Karcz, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Ekonomicznej, Katowice 2005.
- Duliniec E., Sznajder A., Internetowe badania marketingowe w Polsce i na świecie, w: Kontrowersje wokół marketingu w Polsce - tożsamość, etyka, przyszłość, red. L. Garbarski, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania, Warszawa 2004.
- Emery Ch., Cross-Cultural Issues in Internet Marketing, „Journal of American Academy of Business" March 2002.
- Hall E.T., Poza kulturą, PWE, Warszawa 1984.
- Internet w marketingu, red. A. Bajdak, PWE, Warszawa 2003.
- Karcz K., Bajdak A., Wykorzystanie Internetu w badaniach marketingowych, Acta Universitatis Lodziensis, Folia Oeconomica 179, Łódź 2004.
- Karcz K., Międzynarodowe badania marketingowe. Uwarunkowania kulturowe, PWE, Warszawa 2004.
- Marketingowe zastosowanie Internetu w Polsce, red. M. Strzyżewska, IFGN SGH, Warszawa 2002.
- Mc Donald G., Cross-Cultural Methodological Issues in Ethical Research, „Journal of Business Ethics" September 2000, Vol. 27.
- Tayeb M., Organizations and National Culture: Methodology Considered, „Organization Studies" 1994, Vol. 15.
- Sagan A„ Dylematy rozwoju badań marketingowych w Polsce - teoria i praktyka, w: Marketing koncepcje, badania, zarządzanie, PWE, Warszawa 2002.
- Usunier J.-C., International Marketing. A Cultural Approach, Prentice Hall International, London 1993.
- Usunier J.-C., International and Cross-Cultural Management Research, Sage Publications, London 1998.
- Wiktor J.W., Promocja. System komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 2001.
- Cytowane przez
- ISSN
- 1428-1457
- Język
- pol